Någon som varit i samma situation? Lite råd önskas missbruk

När jag jobbade på en skola för länge sedan var det en elev som alla var helt säkra på missbrukade. Han var just slö och sluddrig.

Det visade sig att han fått diabetes och helt enkelt var sjuk. Han hade - bokstavligen - sirap i hjärnan. När han kom under behandling blev det en helt annan person.

Vad det än är så behöver han hjälp.
Måndagssjuka låter missbruk lång väg, tycker jag. Diabetes brukar inte drabba bara måndagar.
 
Det är inte alltid till en fördel, det blir ord mot ord och det kan uppfattas som att den andra mest anklagar hit och dit. Som sagt, har folk i närheten som går igenom samma sak, sålänge inte han vill erkänna något missbruk och han tar hand om barnen och sköter allting så är det hon som har setts som problematiken då hon är den jobbiga.

Inte sagt att det inte är en otroligt jobbig situation men det är lite så det är, det går inte att bara anklaga folk för det ena och det andra sålänge barnen har det bra och inte far illa.
Visst att du har viss insyn i ett ärende hos socialtjänsten, men det innebär inte per automatik att alla fall är lika.
Olika personer gör olika bedömningar, beroende på vad de uppfattar. Kan ju för övrigt har kommit in anmälningar från annat håll, som gör att saken kommer i helt annan dager.
Dessutom är ju problematiken olika i varje enskilt fall.
Kontakten med soc kan faktiskt även göra att en person inser att hjälp finns att få, och kan förändra livet även för den som blir anmäld
 
Grejen är att dom inte gör någonting sålänge barnen har det bra och personen tar ansvar under tiden barnen finns där. Jag vet, har det i närheten. Dom kan och vill inte göra någonting sålänge barnen har det bra. Och en sak som är väldigt säker är att sålänge inte någon vill ha hjälp med missbruket och erkänner det så finns det ingenting någon kan göra.

Man kan göra ganska mycket, som inte syns eller märks för andra än de som är direkt inblandade. Även om barnen har det bra och är skyddade av en förälder som fungerar.
 

Liknande trådar

H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
62 340
Senast: Hemlig21
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
17 711
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 573
Senast: Och_Aye
·
Hundavel & Ras Japp, jag ska ha en hund igen, så långt har jag kommit i mina planer nu:). För mig, av oika skäl (bla tid, semester mm), passar det...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp