Någon som varit på kompetensbaserad intervju?

Islandshästryttare

Trådstartare
Jag ska på intervju för en tjänst (intervjun hålls via teams) och de har meddelat att det är en kompetensbaserad intervju. Jag har läst en del på olika sidor på nätet om det men inte varit på någon innan. Jag undrar om det är någon här som har varit på det och vill dela med er hur ni upplevde intervjun och hur ni tyckte den skilde sig från en intervju som inte är kompetensbaserad?
 
Kanske inte rätt
Jag var på en där jag fick göra ett arbetsprov för att se att jag hade den kompetens som dom ville ha. Fick sortera excelfil, skriva korta facebookinlägg, svara i växeln och koppla utan fullständig instruktion.
jag fick jobbet!
 
Kanske inte rätt
Jag var på en där jag fick göra ett arbetsprov för att se att jag hade den kompetens som dom ville ha. Fick sortera excelfil, skriva korta facebookinlägg, svara i växeln och koppla utan fullständig instruktion.
jag fick jobbet!


Tack för svar! Jag har dock mer förstått kompetensbaserad intervju av det jag läst som att man ger exempel på t.ex. hur man arbetade i ett specifikt projekt eller hur man gjorde i en viss situation i arbetet och att man ska tydliga konkreta exempel. Inte att det är så många praktiska moment.
 
Tack för svar! Jag har dock mer förstått kompetensbaserad intervju av det jag läst som att man ger exempel på t.ex. hur man arbetade i ett specifikt projekt eller hur man gjorde i en viss situation i arbetet och att man ska tydliga konkreta exempel. Inte att det är så många praktiska moment.

Det där är för mig (som både jobbat med rekrytering och varit på en hel del intervjuer innan jag landade nuvarande jobb för ca 5 år sedan) som en helt vanlig jobbintervju?

Vad frågar man i så fall om på en intervju som inte är kompetensbaserad?
 
Jag har varit på en. Tycker inte att det var så stor skillnad förutom att intervjuaren förklarade att de ställer samma frågor till alla de intervjuar för att på så vis få en mer rättvis jämförelse mellan kandidaterna. Jag kan ingenting om rekrytering men det tänket kändes lite konstigt.

Annars så var det frågor i stil med det du beskriver, hur agerar jag i en sån här situation, vad behöver jag för att funka i den här situationen, hur är jag med chefer och kollegor och vad tycker jag är viktigt i de relationerna. Ganska likt andra intervjuer jag varit på.
 
Har varit på en, det var väldigt specifikt "beskriv en situation där du...".
Med de relevanta orden från annonsen.
T.ex. "Beskriv en situation där du var initiativtagande.""Beskriv en situation där du gav det lilla extra." Osv.

Vet inte riktigt vad jag tycker om tekniken, men det var skönt att få info om den innan, kunde förbereda mig väldigt bra. Var för bemanningsföretag, fick jobbet 🙂
 
Har varit på en, det var väldigt specifikt "beskriv en situation där du...".
Med de relevanta orden från annonsen.
T.ex. "Beskriv en situation där du var initiativtagande.""Beskriv en situation där du gav det lilla extra." Osv.

Vet inte riktigt vad jag tycker om tekniken, men det var skönt att få info om den innan, kunde förbereda mig väldigt bra. Var för bemanningsföretag, fick jobbet 🙂
Så var den intervju jag var på som var kompetensbaserad, funkade dock bra pga duktig intervjuare som kunde lotsa vidare när man fastnade.
 
Kompetensbaserad intervju är ju som sagt en intervju där du ska beskriva en viss kompetens genom att berätta om en specifik händelse där du visar att du har just denna kompetensen. Som många skriver är det ju egentligen det man gör på alla intervjuer men enligt mig är en kompetensbaserad intervju mycket mer "sträng" på det sättet att de vill ha en specifik situation. På en "vanlig" intervju kan man ofta prata lite mer allmänt om sin kompetens eller färdighet och det köper rekryteraren ofta, ibland kanske det kommer en följdfråga där man får beskriva en speciell situation.

Jag tycker själv att kompetensbaserade intervjuer är något svårare. Jag har svårt att under intervjun komma på bra händelse som beskriver min kompetens, man kommer av någon anledning alltid på bra saker i efterhand ;) Och det är så mycket lättare att beskriva sina förmågor och färdigheter lite mer allmänt. Men tipset är att ta tid på dig att svara, du får lov att tänka en stund och man kan även gå tillbaka till en fråga om man i efterhand kommer på något man vill tillägga.

Lycka till på intervjun :)
 
Jag upplevde att skillnaden var att på "vanliga" intervjun fick jag snarare frågan "beskriv en situation där du har ..." men I den kompetensbaserade fick jag en situation beskriven för mig typ hur får du A till B?

Fick också göra ett jättestort personlighetstest med efterföljande intervju med en HR-person där testet gicks igenom. Det skiljde sig från de andra intervjuer för tjänsten där jag pratade med rekryterade chef mer fritt.
 
Jag tycker att det svåra med kompetensbaserade intervjuer är när man ska redogöra för tillfällen som man kanske aldrig varit med om. Säg t.ex att man ska berätta hur man agerade när man var i konflikt med chefen senast, och det aldrig har hänt? Det duger väl inte att säga det, utan ska man hitta på en händelse då?

En fråga som "berätta om när du var initiativtagande eller drivande" skulle jag också uppleva som besvärlig. Det är ju inget som bara sker vid specifika tillfällen, utan ta initiativ gör man ju flera gånger varje dag, om det så bara är att ta fram kläderna man ska ha på sig den dagen. Hur tolkar ni begreppet initiativförmåga? För mig betyder det att man kan sätta igång saker.
 
Det där är för mig (som både jobbat med rekrytering och varit på en hel del intervjuer innan jag landade nuvarande jobb för ca 5 år sedan) som en helt vanlig jobbintervju?

Vad frågar man i så fall om på en intervju som inte är kompetensbaserad?


Tack för svar! Ja jag har också svårt att förstå skillnaden mellan en vanlig intervju och en intervju som är kompetensbaserad enligt det jag läst på nätet. Därför efterfrågade jag personliga erfarenheter.
 
Alla intervjuer jag har varit pa har haft minst en portion som ar kompetensbaserad, i.e. standardfragor enligt modellen "Beratta for mig om ett tillfalle nar.... (Du visade ledarskap / hanterade konflikt / andrade asikt). Fordelen ar att fragorna ofta ar ganska latta att forutspa beroende pa vad jobbet galler, och darmed ocksa latta att forbereda svar pa. Svaret bor struktureras enligt "STAR" metoden (Situation, Task, Action, Result - alltsa, vad for situation var du i "Jobbade i denna rollen pa detta stalle".., vad for uppdrag fick du "forbattra budgetprocessesn", vad gjorde du "samarbetade med alla inblandade lag och identifierade 12 steg som kunda tas bort" och vad var resultatet "vad budgetprocess kunde kortas ner fran 7 veckor till 4")
Det svara att att det latt kan kannas lite onaturligt och att man bara laser av ett papper - man far balansera nivan av forberedelse, sa att man vet VAD man vill saga, men kanske inte exact hur.
 

Liknande trådar

Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 255
Skola & Jobb Ska på intervju imorgon på ett ställe som jag tidigare har jobbat på via ett bemanningsföretag. Bara 2 veckor vid två olika tillfällen...
Svar
9
· Visningar
590
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
604
Skola & Jobb Jag ska på arbetsintervju imorgon förmiddag för en typ av administrativt jobb. Har inte varit nervös över det innan, men nu slog...
Svar
6
· Visningar
681
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp