Någon som vet något om hingstarna?

Sandruuuw

Trådstartare
Hej!
Jag har ett sto e: Master 850 u: P.Angelika eu: Hertigen. I stammen finns också Ceylon, Nepal, Jovial m.m Är det någon som kan berätta något om dessa hingstar? Jag är inte alls insatt i stamtavlor! Hon har ett hejdundrande humör och underbara gångarter.. Tacksam för lite svar & diskussioner!
 
Ditt sto har dubbelt Jovial eftersom han var farfar till Master och morfar till Hertigen. Han var 97.5 % engelskt fullblod och en av de bästa hingstarna vi haft i svensk halvblodsavel under andra halvan av 1900-talet. Han hade över 20 avkommor i svår klass i alla discipliner. OS -72 var en höjdpunkt för honom då sonen Sarajevo tog individuellt brons i fälttävlan med Janne Jönsson och sonen Ajax tog lagbrons i dressyr med Ulla Håkanson.
Jovials avkommor var känsliga och talangfulla. I min ungdom hörde jag gamla hästgubbar säga att om man behandlade hans avkommor väl fick man stjärnor men behandlade man dem dåligt fick de monster. Man var tvungen att vara vänlig men bestämd mot dem annars kunde de slå tillbaka.
Bild och stam http://www.sporthorse-data.com/d?i=553309

Ceylon trodde man först skulle efterträda Jovial som hopphästförvärvare. Han började bra och fick i sin första årgång Tredje Mannen som tävlade svår internationell hoppning med Jana Wannius. Efter hand såg man att han gav glänsande gång till sina avkommor, mjuk och spänstigt med bra takt. I temperamentet är de mycket som Jovials avkommor, de kan både röra sig och hoppa, är kvicka i både kropp och knopp, men kan vara jobbiga för den som inte kan matcha känsliga hästar som kan slå över i argsinthet vid fel sorts stimulans eller motstånd.
Ceylon var hjulig i bak och det har han nedärvt till många av sina avkommor. Trots det har många hållit bra upp till hög ålder. Jag har själv en 24-årig dotter till Ceylon som fortfarande är pigg, frisk och fräsch men hjulig i bak.
Bild och stam http://www.sporthorse-data.com/d?i=54521&z=AN6e43

Masters avkommor harjag inte så stor personlig erfarenhet av men har hört att de kan ha samma typ av knepiga humör som pappa och farfar. De kan ha samma långa, veka kotor som Master hade. De rör sig oftast lika mjukt som Master gjorde.
Underbar fackelritt med Master och Kyra Kyrklund

Jag skulle kunna skriva mycket mer men behöver jobba nu :)
 
Åh tack snälla för all info! Då vet man vart hon ärft sitt humör ifrån med andra ord! Gillar hon inte nåt så får man veta det med en gång, haha. Hon kan vara väldigt vass men skulle nog aldrig få för sig att bita/sparka eller liknande. Visa henne respekt så får du respekt tillbaka, det är min tös det! Hon är dock ingen hopptalang utan en arbetsmyra i dressyren :)
 
@Sandruuuw Ditt stos mormor Bettan var ridskolehäst på den ridskola jag är uppvuxen på. Red henne ganska mycket och det var en riktig dam med massa energi. Hon älskade att hoppa och trots många år på ridskolan var hon alltid lika pigg och glad. Hon var aldrig dum och bockade osv, men hon kunde dra riktiga repor i skogen och ville springa fort:D.
 
När hertigen stod till avel på Öland vägrade han att betäcka skimmlar, dom fick alltid locka honom med ett brunt sto så han blev het på gröten, och sen snabbt byta sto till skimmeln.
 

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 663
Senast: Kisseninan
·
Avel Hej! Har ett litet sto på 1,52 m i mankhöjd e. Fort-Baron x ue. A-dur som jag är sugen på att veta mer om hennes härstamning men hittar...
Svar
0
· Visningar
619
Senast: Klein
·
Islandshäst Hej, skulle vilja ha hingstförslag till mitt sto Fa`la från Idavallen e. Flosi från Rooslunda u. Heba från Idavallen. Önskar en...
Svar
6
· Visningar
1 117
Senast: Hedinn
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 533
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp