Bukefalos 28 år!

Någon som vet ngt om Vorsteh?

M

Malinski

Nu är jag lite fundersam, ville söka lite råd och kunskap från någon som kanske vet lite mer om denna ras. Har sökt efter en sällskapshund, en mindre ras iom att jag bor i lägenhet. Nu ringde jag nyligt på en annons om blandrasvalpar och när jag fick höra att det var blandning Husky/Vorsteh sa jag, jaha men den bli nog för stor för mig. Killen i andra änden av luren försäkrade mig att de gick bra som sällskapshund ändå. Jag berättade att jag bodde i lägenhet och inte kommer ha möjlighet att låta hunden springa så mycket. (typ någon långpromenad då och då, annars bara korta turer för att göra behov) Nej, men det var helt ok. Han hade sålt en hund till en 70-årig dam som sällskapshund för några år sen och det hade gått hur bra som helst! Men Husky är ju den sista rasen som skulle passa mig i min situaton just nu. Det är ju en hund som vill kuta dagen lång i princip... Och vad jag har förstått så är Vorsteh en fågelhund? (kan ha fel) Låter denna blandras lämplig? Vad tycker ni?

-Malin
 
Sv: Någon som vet ngt om Vorsteh?

Jag har egentligen ingen koll alls...Men förra sommaren jobbade jag på ett stall där de hade 2 vorstehr och det var helt underbara hundar! De användes till fågeljakt och ägarna tyckte inte att de bara skulle vara sällskapshundar utan att de skulle jagas med! Och huskys är ju rätt krävande och trivs bäst ute...Men jag vet inget mer....
 
Sv: Någon som vet ngt om Vorsteh?

Låter helt uppåt väggarna. Detta är en möjlig draghundsblandning och inget för normalhundägaren. Totalt oseriös uppfödare enligt mig.

Mvh
Duvan
 
Sv: Någon som vet ngt om Vorsteh?

"Jag berättade att jag bodde i lägenhet och inte kommer ha möjlighet att låta hunden springa så mycket. (typ någon långpromenad då och då, annars bara korta turer för att göra behov) "

Med dessa ord i ryggsäcken råder jag dig att inte skaffa hund alls.

Och absolut inte en jakthund som Vorstehn är .
 
Sv: Någon som vet ngt om Vorsteh?

Calazirya skrev:
"Jag berättade att jag bodde i lägenhet och inte kommer ha möjlighet att låta hunden springa så mycket. (typ någon långpromenad då och då, annars bara korta turer för att göra behov) "

Med dessa ord i ryggsäcken råder jag dig att inte skaffa hund alls.

Och absolut inte en jakthund som Vorstehn är .



Kan bara hålla med Dig! En hund behöver dagliga långpromenader och aktivering för att må bra. Med dessa raser i sig kommer det gå galet!
 
Sv: Någon som vet ngt om Vorsteh?

Absolut ingen hund att ha i lägenhet enbart för enstaka promenader och göra_behovs_promenader :crazy:

Förstår inte att killen ens kunde påstå ngt sådant!

Håller med Cal... du borde nog fundera över ifall det passar att ha hund just nu, man kan alltid skaffa en senare när det passar bättre ihop med ens livssituation.

En väninna och granne till min mamma föder upp just vorsteh, hon jobbar med dessa hundar dagligen! Hon skulle aldrig drömma om att sälja en hund till någon som har tänkt använda hunden till enbart sällskapshund. Huskys är heller ingen passande sällskapshund, utan en arbetande hund, som trivs bäst som just sådan.
 
Sv: Någon som vet ngt om Vorsteh?

Husky/vorsteh låter ju mest som en draghundsblandning i mina öron, det är då definitivt ingen lägenhetshund!
Jag har en ½års vorstehvalp, en väldigt lugn och trevlig hund, om han får nog med motion vill säga, annars äter han skor, matskålar, bordsben, kläder, katter m.m.
Han får i dagsläget 1 timmes promenad lös i skogen på förmiddagen, diverse kortare turer i koppel under dagen och sedan en timme i skogen på kvällen igen.
Med denna motion har jag då en hund som är dräglig inomhus om jag nångång inte kan gå en hel timme på fm märks det direkt på valpen, då blir han orolig och odräglig och han är som sagt bara valp än...
Har du bara tid med korta promenader tycker jag att du ska fundera på om du överhuvudtaget ska ha en hund, kanske en innekatt är ett vettigare alternativ?
 
Sv: Någon som vet ngt om Vorsteh?

För att sälla mig till övriga, killen ifråga måste vara en otroligt oseriös uppfödare, vorshte är inte lämplig som sällskaps hund, de ska arbeta antingen med jakt eller draghund för att vara riktigt nöjda. Husky vet jag inte så mycket om men det är oxå en arbetande ras.
Och har du inte tid att gå promenader och aktivera hunden så låt bli att skaffa någon, du kanske kan hjälpa någon om du vill kunna ut och gå ibland?
 
Sv: Någon som vet ngt om Vorsteh?

ut på långa promenader behöver väl alla hundar komma,stora som små.du kanske kan hitta nåt annat djur som passar bättre(katt). :confused:
 
Sv: Någon som vet ngt om Vorsteh?

Jag har haft vorsthe (korthårig) Det när en hund som mår bäst av att få jaga och är absolut ingen "lägenhetshund", den behöver stora ytor att få springa på, en hund som behöver få jobba.
 
Sv: Någon som vet ngt om Vorsteh?

Vorsteh är i allmänhet hårda jakthundar. Ingenting för en nybörjare egentligen och olämplig som sällskapshund.

Husky är en draghund med utpräglad flockinstinkt och mycket av det vilda i sig. Många huskys bor gärna utomhus då vårt inomhusklimat är för varmt för dem. Har stort behov av att få löpa och dra och är inte heller de speciellt lättdresserade. Både husky och vorsteh går att få riktigt lydiga, men det krävs mer jobb och kunskap än vad många klarar av.

Jag skulle inte köpa en sådan som sällskapshund, däremot låter det som en intressant blandning om man är intresserad av draghundssport. Fast jag vet inte om just vorsteh och husky blir en sådan lyckad kombination där heller.
 
Sv: Någon som vet ngt om Vorsteh?

Jag tycker det låter som att du motionerar din 6-månaders valp lite väl mkt. Du har satt hundens aktiveringsnivå väldigt högt nu redan från start. Jag har inte haft Vorsteh själv iofs, men skulle aldrig i livet jobba för att motionera en valp. Alla valpar är busiga och odrägliga.

Ishtar

mimmipigg skrev:
Husky/vorsteh låter ju mest som en draghundsblandning i mina öron, det är då definitivt ingen lägenhetshund!
Jag har en ½års vorstehvalp, en väldigt lugn och trevlig hund, om han får nog med motion vill säga, annars äter han skor, matskålar, bordsben, kläder, katter m.m.
Han får i dagsläget 1 timmes promenad lös i skogen på förmiddagen, diverse kortare turer i koppel under dagen och sedan en timme i skogen på kvällen igen.
Med denna motion har jag då en hund som är dräglig inomhus om jag nångång inte kan gå en hel timme på fm märks det direkt på valpen, då blir han orolig och odräglig och han är som sagt bara valp än...
Har du bara tid med korta promenader tycker jag att du ska fundera på om du överhuvudtaget ska ha en hund, kanske en innekatt är ett vettigare alternativ?
 
Sv: Någon som vet ngt om Vorsteh?

skär ner motionen men minst en timme om dagen och lägg till en halvtimmes mental träning. varför inte lydnad? spår? du kommer få en mer harmonisk hund som håller längre.
 
Sv: Någon som vet ngt om Vorsteh?

Whoa! Ok har sovit ett tag och hade en massa svar att läsa!

Alla hade lite olika synpunkter här, men jag kan ju börja med att hålla med om att han lät väldigt obrydd. Lite skumt att man vill lämna ut en sån aktiv hund till en lägenhet. Personligen tycker jag inte det e' sjysst mot hunden.

Till er som föreslår att jag ska vänta med att skaffa hund, kan jag ju säga att korta rast turer är subjektivt. Jag är hemma hela dagarna och har inte så mycket mer än plugg att göra, så 1km ner till parken blir rast-turerna. Dessutom cyklar och joggar jag och tar längre promenader några ggr i veckan, vilket blir alldeles lagom för en liten hund. Detta är nu på vintern, på sommarn åker jag till fjälls och är ute mkt mer så jag kommer mer än nog se till att lill-vovven får röra sig. Sen kan ju en del tycka att man ska va ute mer, eller mindre än så. Men jag har känt hundar som varit allra gladast som soff-potatisar. ;)

Men en jakt hund behöver betydligt mer stimulation än så och det är jag medveten om. Därför tyckte jag att det var knepigt att den mannen jag pratade med tyckte att det var ok.
 
Sv: Någon som vet ngt om Vorsteh?

Tack, lite bekräftelse på vad jag funderade på. :)
 
Sv: Någon som vet ngt om Vorsteh?

En hund behöver huvudaktivering, detta får den INTE genom att jogga bredvid cykeln eller gå på promenad.

Huvudaktivering behöver alla hundar, dock olika mycket.

Om du nu är intresserad av hund så titta enbart på sällskpashundar och inte på någon mer krävande ras .

Men ta min första mening i beaktning först.

( sedan kan man ju undra varför folk skaffar hund för att ha en soffpotatis? )
 
Sv: Någon som vet ngt om Vorsteh?

Det var det jag misstänkte. Tack för svar!
 
Sv: Någon som vet ngt om Vorsteh?

Välkommen hem till mig och ta en koll på vildingen!
När jag går ut med honom i skogen springer han ju helt frivilligt under dessa promenader lägger jag in många inkallningar, personsöksövningar, godissök och om jag har någon med mig som kan springa i skogen lägger jag eventuellt ett valpspår. Tanken är ju att detta ska bli en jakthund och för att det ska fungera måste jag ha en hund som är väldresserad och det ska ske under valp/unghundstiden. Kontaktövningar är guld värt på en vorsteh eftersom den är rätt självständig.
Jag anser att jag har en rätt vettig nivå av rörelse/mentalövningar satt i relation till den jycke jag har köpt. Med den erfarenhet jag har av hundar och träning måste jag säga att vorstehn har blivit en liten utmaning den är inte riktigt som andra hundar som jag haft. Valpar är busiga jag vet,det är min tionde egna valp, men vorstehn jag har nu han busar inte, han biter sönder saker på löpande band när han inte kan få utlopp för sin energi. Att en valp biter i ett stolsben tycker jag är helt normalt men att en valp biter AV ett stolsben det är överkurs.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 995
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 707
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 119
Övr. Hund Jag vet att det finns ziljoner trådar om "har jag tid att skaffa hund?". Men jag vill bli bedömd personligen, sågad vid fotknölarna...
2
Svar
29
· Visningar
5 663
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp