Någon som vet vad det är för bett?

I

iresha

Hej.
Finns ett gammalt bett i stallet. Det är svart, fasta ringar med parerstänger och sedan själva bettet är en grov, riktigt tjock kedja.. Endast 4 "kedjeringar" får plats , så det är inget smått precis.

Någon som vet vad det kan ha används till? Och vad det heter?
Jag har sökt, men hittar inget.. Tror det tillochmed kan vara förbjudet i Sverige.
 
Sv: Någon som vet vad det är för bett?


Fullcheek. ;)

Det kanske inte är exakt den modellen, eftersom TS säger att det enbart bestod av fyra länkar. Kanske något i den här stilen?:

4262949.jpg
 
Sv: Någon som vet vad det är för bett?

Men det där är inte tillåtet va? :eek:

Dock en lite häftig prydnad - vilket ditt ser ut att vara eftersom det hänger på en krok på väggen.
 
Sv: Någon som vet vad det är för bett?

Det rör sig ju om gamla bett, minst 50 år och äldre. Tror knappast att de finns att få tag på nytillverkade, inte i Sverige iaf. Westernbett i USA har jag dock sett med liknande mundelar.
 
Sv: Någon som vet vad det är för bett?

Fullcheek. ;)

Det kanske inte är exakt den modellen, eftersom TS säger att det enbart bestod av fyra länkar. Kanske något i den här stilen?:

4262949.jpg

JEPP exakt sånt äre, fast svart och ltie rostigt. TAACK ALLA:d
 
Sv: Någon som vet vad det är för bett?

Denna typ av bett kallas bl.a för Norrlandsbett och användes till skogskörning.

Det är inte förbjudet på något sätt att använda, även om vissa tycks tro det...

Dock finns det säkert andra bett som passar bättre, men som sagt... men dagens regler är det t.o.m. godkänt att använda på hopptävling på stora hästar eftersom det är fri betsling på dessa tävlingar...

8836082.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 132
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 683
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp