Någon som vet?

nightcrawler

Trådstartare
20211231_195555.jpg
jag har fått en ny spis för 2 år sen men aldrig använt ugnen. Vad betyder alla symboler? Stod inget i instruktionsbladet som följde med. Så jag ingen aning om hur den funkar. Tänkte det kunde vara bra å veta
 
När du använder ugnen så är de de två första som är relevanta. Varmluft ger lite högre temperatur, ungefär 25 grader högre än vanlig ugn. Över- och undervärme är vad man kan kalla för ”normal ugn” och det som avses i alla recept om inget annat anges.

Lampan är relevant när man städar ugnen, men det behöver man ju bara göra om man använder ugnen.
 
När du använder ugnen så är de de två första som är relevanta. Varmluft ger lite högre temperatur, ungefär 25 grader högre än vanlig ugn. Över- och undervärme är vad man kan kalla för ”normal ugn” och det som avses i alla recept om inget annat anges.

Lampan är relevant när man städar ugnen, men det behöver man ju bara göra om man använder ugnen.
Tack så jättemycket :) då vet jag hur den fungerar
 
Jag är imponerad över att du haft din spis i två år utan att använda ugnen! :D

Men de andra funktionerna, vad brukar man använda det till, tänkte på det @Mineur skrev om att hon inte använder de andra? Finns det någon här på buke som kan förklara till vilka maträtter/bakverk de andra kan vara bra till, hur det fungerar? Jag använder bara varmluftfunktionen på min. Jag har två ugnar, den stora med varmluftfunktion och den mindre utan, så den mindre används över- och undervärmen förstås.
270380793_10158890025928877_1471113252604300010_n.jpg
 
Jag är imponerad över att du haft din spis i två år utan att använda ugnen! :D

Men de andra funktionerna, vad brukar man använda det till, tänkte på det @Mineur skrev om att hon inte använder de andra? Finns det någon här på buke som kan förklara till vilka maträtter/bakverk de andra kan vara bra till, hur det fungerar? Jag använder bara varmluftfunktionen på min. Jag har två ugnar, den stora med varmluftfunktion och den mindre utan, så den mindre används över- och undervärmen förstås.
Visa bifogad fil 83197
Jag lagar inte nån mat direkt :D På sin höjd så kokar jag lite ägg eller pasta och steker ägg och kyckling. Äter hos pappa för det mesta.
 
Jag lagar inte nån mat direkt :D På sin höjd så kokar jag lite ägg eller pasta och steker ägg och kyckling. Äter hos pappa för det mesta.
Det förklarar saken! :D Jag älskar min ugn, avskydde min andra spis för att ugnen inte fungerade som den skulle, SÅ stor skillnad nu när jag har ugn som FUNKAR! :D
 
Jag använder grillen mycket. Stoppar in brödskivor direkt från frysen och får ut det färdigrostat.
Grövre bröd, inte vitt av rostbrödstyp, blir väl någon kombination av att de tinas medan slingan värms och sedan får finish på ytan. I vanlig brödrost blir de för brända på ytan innan de är varma i mitten, och mycket jag äter har fel form för att passa där.
 
Det förklarar saken! :D Jag älskar min ugn, avskydde min andra spis för att ugnen inte fungerade som den skulle, SÅ stor skillnad nu när jag har ugn som FUNKAR! :D
Har tänkt börja baka igen när jag orkar. Har inte vågat prova när jag inte vet hur ugnen funkar heller. Har bakat hos pappa förut men hans spis och ugn är på upphällningen och det brukar ta lång tid innan han byter ut sånt som inte funkar som det ska.
 
Jag använder grillen mycket. Stoppar in brödskivor direkt från frysen och får ut det färdigrostat.
Grövre bröd, inte vitt av rostbrödstyp, blir väl någon kombination av att de tinas medan slingan värms och sedan får finish på ytan. I vanlig brödrost blir de för brända på ytan innan de är varma i mitten, och mycket jag äter har fel form för att passa där.
Måste testa detta!
 
Jag använder grillen mycket. Stoppar in brödskivor direkt från frysen och får ut det färdigrostat.
Grövre bröd, inte vitt av rostbrödstyp, blir väl någon kombination av att de tinas medan slingan värms och sedan får finish på ytan. I vanlig brödrost blir de för brända på ytan innan de är varma i mitten, och mycket jag äter har fel form för att passa där.

Jag tänkte precis säga det. I perioder använder jag grillfunktionen mycket just till frusna brödskivor! Fast man får ju passa lite, det går vansinnigt fort från perfekt rostat till kolbit. :angel:
 

Liknande trådar

Mat Ibland när man läser recept står det inte om ugnstemperaturen avser varmluftsugn eller ugn med över- och undervärme. Fram tills min nya...
Svar
11
· Visningar
1 136
Senast: TinyWiny
·
Hemmet Köpte mitt hus av ett alkispar. Mycket av det slitna och förstörda har jag fixat men ett par saker har jag låtit vara eftersom det...
Svar
10
· Visningar
899
Senast: tornblomma
·
Tjatter Bästa Termomuggen? Jag har en från Thermos som jag använt i tio år kanske, men efter nästan daglig andvändning tänker rjag nog en ny...
Svar
10
· Visningar
259
Senast: Mabuse
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
417
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp