Någon som vill hjälpa mej att få ihop en foderstat?

Gabriol

Trådstartare
Många sådana här trådar uppe nu ser jag :cool:

Näringsinnehåll:
Torrsubtans 84 %
Smältbart protein 55 g / KG
Energi 7.4 MJ / KG

Har inga mineralvärden eftersom han bara ska utfodras med detta hö tills nov-dec ungefär.
Därefter ska han ha hösilage och plånboken räcker bara till med mineralanalys på det ena av dom, då valde jag hösilaget.

Han är en 7 årig arab valack, maxad D, ganska "grov" för att vara arab, svårfödd, väger ca 500 kg (lite överviktig efter betet brukar väga ca 460-470 annars), kan inte gå på havre då det sätter sig i huvuvdet på honom.

Just nu han har stor mage men nästan för lite hull, vilket jag antar beror på proteinbrist. :( :o

Andra fodermedel som jag har hemma är: Krafft Groov, vetekli, betfor och kornkross.
Jag får köpa hem mineraler och ev andra fodermedel beroende på höet.

Någon som vill hjälpa?
 
Du borde ha mineralvärdena ändå.

Men, jag har en svårfödd maxad D-ponnyvalack, arab. Han väger dock lite mindre än din. Han ligger iaf på 70 MJ i lätt arbete.

Så vi lägger din lite högre. Här är enklaste foderstaten:

10 kg hö

Detta ger 74 mj och 550 gr SRP. Kvot MJ/SRP = 7,5 (vilket är utmärkt om du tror han har proteinbrist)

Klart =)

Nu har dud ock ingena ning om mineraler, men vet du hur höet brukar ligga i mineraler? (Högt i Ca t ex??) Då underlättar det att göra ett överslag om vilket mineralfoder du ev ska lägga på för säkerhets skull.

Men du har så bra hö så du behöver INTE ge kraftfoder. Trots att du har svårfödd here.

Skulle du känna (ge det en månad innan du utvärderar) att han behöver mer så kan du höja höet (hur mkt du vill eg, du har en utmärkt kvot i höet).

Så, luta dig tillbaka och gläds åt alla pengar du sparar på att inte behöva ge kraftfoder =)
 
Det är mineralvärdena som är viktiga, MJ och protein kan du se med ditt hästöga och det är tillräckligt men det är mineralerna su inte kan se och de är viktiga pga av bristsjukdomar etc. Svenska hö och hösilgare har fått att underligare sammansättningar på senare år så mineralvärdet är viktigt, det är ingen vits att du räknar en foderstat utan mineralvärdena för det är pga av dem som man behöver räkna.
 
Man kan aldrig se MJ/SRP-kvoten med ögat! Och när du ser en proteinbrist så är det redan ganska långt gånget...

Sen håller jag fullt med dig angående mineralanalys, men så länge hon inte har det kan jag inte hjälpa henne med det.
 
Jaa, jag vet att jag borde det. :smirk:

Men eftersom han ska fodras med detta höet bara fram till nov-dec och därefter hösilage så tycker jag att det är bättre att ta mineralanalys på hösilaget när jag inte har räd med både och.. :(

Näringsvärdeanalys är ju bättre än inget, eller :confused:

Tack för svaren :bow:
 
Självklart är det bättre än inget!! =)

Har du köpt/tagit hö från samma ställe förr om åren och mineralanalyserat då? Isf kanske man kan få ledning av det?
 
Tyvärr så gjorde jag ingen analys förra året (har bara haft hästen där i ett år..) så jag vet inte hur mineralvärdena var då :(

Men vad finns det för mineraler jag kan ge då?
Eller ska jag inte ge några alls?
Eftersom jag inte vet mineralvärdena i höet så är jag osäker på vilken sorts mineraler jag ska ge.
Vad tycker du?
 
Nästan omöjligt att säga vad för mineraler eller ens om du behöver lägga på mineraler eftersom man inte vet vad höet innehåller.

Men...JAG skulle om det var min häst och jag absolut inte hade råd/kunde att ta mineralanalys faktiskt ha is i magen och INTE lägga på mineraler utan hoppas att höet innehåller de mineraler som krävs.

Om man jämför med när de går på gräs så kan man ju inte räkna på mineralkvoter etc =) Sen är det ju en vuxen häst och en kort tid det rör sig om.

Om du känner att "nej, jag vill verkligen ge mineraler" så tycker JAG du ska ge miner grön. Anpassad för betesgående hästar, och med tanke på att din får 10 kg torkat gräs per dag så ;) Ge då efter givan som står på hinken. Men risken är att det blir snett ändå beroende på vad höet innehåller.

Så JAG skulle inte lägga på mineraler utan ha is i magen eftersom du ändå ger så hög högiva.
 
okej.

Jag får se hur det går utan mineraler, annars så får jag lägga på Miner grön som du sa.

Tack för svaren :bow:
 
Fast du kommer ju inte se om de har mineralbrist, överskott eller fel kvot. Utan gå på känsla du =)

Jag skulle låta bli som sagt var, och hoppas att mineralvärdena i höet följde med näringsvärdet. (mitt hö t ex med 7.7 MJ och 53 SRP har faktiskt ca och P nog för att täcka behovet. *uppmuntran*)
 
Skadlig och skadligt... Om det blir för mycket fosfor i foderstaten så tar din häst inte upp kalciumet.
 
Ge du en liten skvätt mineraler, bara det är mer kalcium än fosfor, så löser det sig förhoppningsvis.. :crazy:

Du skulle ju kunna analysera mineraler nu, och sedan tar du något litet extrajobb eller vad som helst så du får ihop till den andra mineralanalysen senare.
 
jaa.

Jag funderar på att ta mineralanalysen på höet ändån.

Får pressa mamma på lite pengar :devil: :smirk:

Beställer jag då ett nytt emballage och skickar in nytt hö med bara ikryssning på mineralanalys?
 
Precis.

Och vill du inte vänta på att få emballage så tar du och stoppar ner provet i en ren plastpåse i valfritt kuvert, skriver en lapp där du vill ha mineralanalys avseende häst, och skriver dit namn och adress (och gärna tfnnummer och personnummer) och skickar iväg det.

Man BEHÖVER inte använda deras emballage om man inte vill. Jag har slutat med det, då deras påsar ju är portofria, men du får portot på räkningen sen. Och de tar 20 kr mer än det verkligen kostar att skicka eländet. Så jag skickar sedan flera år i eget kuvert med en handskriven lapp. Ingen har klagat. Sist petade jag dit min mailadress med, och fick svaret på mail innan det hann fram med posten =)
 
okej..

Tycker att det tar för lång tid att skicka efter emballaget :smirk:

Så jag tar det i ett vanligt kuvert så får vi se hur det går :)

Återkommer med värdena sedan!
 

Liknande trådar

D
Foder & Strö Har räknat på Hippocampus men litar inte riktigt på det, men enligt det är det bra. Så vad tycker ni? Hösilaget innehåller: 56% ts...
Svar
2
· Visningar
766
Senast: Dundret
·
Foder & Strö Arabvalack, maxad D, svårt för att hålla hull, väger ca 450 kg?. Kan ej få havre. Kommer ridas lätt (30min-1h) 5-6 dagar i veckan...
Svar
4
· Visningar
759
Senast: Gabriol
·
Foder & Strö Ja här kommer då den rätta analysen! Nån som vill hjälpa mej med två foderstater? TS 86% Råprot 75 Smrp 44 Mj 6,9 Kalcium 3,2...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Magnum
·
G
Foder & Strö Ska flytta min fjording, så nu behöver jag hjälp med att räkna ut en ny foderstat med det nya hösilaget; TS: 72 % Smältbart protein...
Svar
13
· Visningar
1 040
Senast: Gisburne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp