superskön att sitta i. Inte för mycket stöd men inte för lite, lagom alltså :) Mi häst är en arab med ganska mkt manke, välmarkead, ngt överbyggd, dock ganska bred över ryggen, men när jag köpte hubertusen var hon inte så bred. Det är det bästa med den, lätt att byta koppjärn om man vill ändra bomvidden.
 
Jag tycker den var sådär... fast nu är i och för sig den sadeln ganska gammal :).
 
Hade en Hubertus Kosak till C-ponnyn innan. Inte mycket stöd, men den va ändå väldigt skön. Låg ganska bra på henne med, va någon hög vid manken, men hon va väldigt bred över ryggen och ingen manke.
 
Jag har en Hubertus Flexling hemma på prov till pållan. Red med den igår, och den låg (enligt mej som inte kan så mycket om sadlar :smirk: ) bra på henne! Låg stilla och bra, och hon verkade trivas med den. Gick bättre än på länge. Det såg ut som om den var figursydd på henne ;)

Och jag tycker den var skön att sitta i, man kan inte luta sig för mycket bakåt, och det är ju bra :) och det var helt ok mycket stöd. Den var skönare än min f.d Griffinsadel iaf.
 
Jag har en jääättegammal Hubertus. Det är en allround mot dressyr och jag kom fram till att det är en Hubertus Kosak, men är inte säker på det. Jag gillade den skarpt, mjuk i sitsen och passade mig mycket bra. Dessvärre blev den för smal till min pålla så nu har vi bytt, men jag saknar Hubertusen. Hoppas på att det bara är storleken som inte stämde på min gamla, i så fall ska jag försöka hitta en liknande igen. Dom är ju en aning billigare än Stübben... ;)

Är lite nyfiken på flexline, finns dom i ren allroundmodell? I vilken prisklass rör det sig om? Finns dom att köpa begagnade?
 
Jag vet inte om dom finns i Allroundmodell, om vi ska köpa den vi har hemma på "prov" nu så kostar den 4000, och den är i fint skick, 4 år gammal.
 
Ja, det är ju helt klart ett överkomligt pris! :)

Min måste vara minst 10 år och den användes på ridskola innan den hamnade på min häst. Det enda jag kan klaga på är väl att jag blev tvungen att regelbundet skicka den till min sadelmakare för ordentlig översyn och omstoppning. Detta på grund av att hon minskade på stoppningen och stoppade om den för att passa min hästs rygg så gott det gick... :crazy:
 
Ja, det är ett bra pris! :)
Speciellt om man inte kan lägga ut hur mycket som helst på en sadel. :p
Och Hubertus är väl ett rätt hyfsat märke också.
 
köp den om den passar. Dom är fina i lädret och kvaliten. Min häst har sadelgjordstvång och har lagt sig ner med sadeln två gånger nu och det har inte blivit en skråma! så jag är jätte nöjd med min.
Du kan ju ganska lätt se om sadeln ligger hyfsat, för första så känner man ju när man rider hur hästen trivs, oftast iaf. Sen kan du rida med ett vitt schabrak och så ser du att ryggraden går fri och att den har bra anliggningsyta och så kan du känna lite extra på ryggen om hon är varm eller ömmar. Och så ser du ju om den har rört sig, åkt fram etc. Hoppas den passar för det är riktigt bra sadlar. man kan också rätt lätt få flair installerad i sadeln också, jag har det i min.
 
luft-paneler. Istället för ullstoppningen så fyller man sadeln med luft.
 
Sv: Någon

Jag har en gammal hubertus dressyr, tror det är modellen kosack.
Är jättenöjd med den, köpte den för ett halvår sedan för 3700, sadeln är minst 6 år gammal, så 4000 för din låter okej.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
621
Utrustning Efter ett par års uppehåll från ridning ska jag nu köpa mig en ny häst och har insett att min lastgamla hjälm har gjort sitt. Så jag...
2
Svar
34
· Visningar
915
Utrustning Fick med ett träns från Antares till nya ponnyn. Skulle vilja köpa en ny nosgrimma men kan inte hitta någonstans vilken storlek tränset...
Svar
0
· Visningar
126
Utrustning Tjo, har en rockard av model med bildäck där jag känner att det nog hade varit bra med stänkskydd 🙈😅🫠 Nån som vet av nånstanns man kan...
Svar
0
· Visningar
130
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp