Någons lilla grå finns inte mer

Idag var jag på julmarknad med en vän. Lämnade av min dotter hos svärmor och åkte småvägar för att hämta upp min vän. Hästtjej som man är uppmärksammar man alla hästar man åker förbi. Åkte förbi en liten gård med fyra hästar. Två ardenner (ardennrar?), en mindre ponny och en troligtvis D-ponny gick i en hage. D-ponnyn var grå och fångade min uppmärksamma när jag åkte förbi. Den busade lite med den ena ardennern och stegrade sig. Med tanke på dens mörka skimmelfärg och busiga humör antar jag att den inte var jättegammal.

Hursomhelst, jag åkte vidare och hade det trevligt på julmarknaden med min vän. Vi båda är gravida med BF i Februari respektive Mars, så mycket bebis och förlossningsprat blev det. Väldigt mysigt.

På väg tillbaka för att hämta min dotter hos svärmor. Jag närmar mig hästgården och ser att hästarna nu står längst ner mot vägen. Jag märker att den grå inte är i hagen och tänker att de kanske är ute och rider den. Synd hinner jag tänka, för den fångade min uppmärksamhet och jag hade gärna tittat lite närmare på den när de var så nära vägen. Upptäcker när jag kör närmare att det är blodspår i snön från uppfartsvägen till gården som fortsätter längs med vägen jag åker på. Tänker att ett djur blivit påkörd rejält. Då ser jag plötsligt något i diket bredvid hagen. Där ligger den grå. Död, med öppna ögon. En vacker ponny. Jag vänder när jag har möjlighet. Vad tusan ska jag göra? Såg ingen bil på gården, den såg öde ut. Ligger lite hus längs med vägen jag kör på och jag åker fram och knackar på ett hus som har en bil stående utanför, men ingen öppnar. Knackar på nästa hus med bil utanför. Hundar som skäller. Ser att dörren inte är låst, men ingen öppnar. Ett klistermärke på dörren: Gyttorp, när du får oväntat besök. Trevligt. Tänkte att grannarna kanske hade numret till ägarna. När jag står och knackar på hos grannarna ser jag en annan bil som stannar vid hästen. Och till slut kommer det en till bil som jag antar var ägarna som stannar vid hästen och sen följer blodspåret till gården. Jag åker till svärmor, tänker att det finns ju inget jag kan göra. Min sambo var också påväg till svärmor då min bil börja krångla i samma stund som jag upptäckte hästen. Han åkte till gården. En mamma och en dotter stod då och grät vid ponnyn. Han pratade lite med dem och frågade om de behövde hjälp och fick veta att ponnyn hade rest sig mot en stolpe (staketstolpe?), spettat sig och tagit sig ur hagen och sprungit tills den kollapsat i diket.

Jag blev chockad och ledsen av händelsen. Tänker på den stackars fina grå. Tänker på de stackars ägarna, vilken chock de måste fått. Har haft svårt att släppa händelsen och tyckte det var skönt att få skriva av mig.
 

Men nej varför läste jag det där. Går det att sätta i spoiler eller nån varning? Jag måst så dåligt av att läsa såna detaljerade beskrivningar:stop:
 
TW för skadebeskrivning

Min sambo hade träffat ägaren till hästen idag på sitt jobb, säljare på bygghandel. Tydligen hade den hoppat och landat på en staketstolpe som hade gått av och då sprättat upp ljumsken. De hade bara haft hästen i tre månader :(
 
Då tänker jag att det kanske är något du behöver jobba på? Förlåt, men om det endast är du som läst som tagit illa upp. Om man är överdrivet känslig så kan man ju inte förvänta sig att alla ska anpassa sig. Så brutalt är inte ordet "rött"
Sorry, det var mest en allt för detaljerad beskrivning av hur det gått till.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 981
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 389
Senast: ameo
·
Lantbruksdjur Hej är det någon som vet hur man tämjer grisar som man inte haft som kulltingar? Det är nämligen såhär: för snart ett år sedan började...
Svar
2
· Visningar
2 471
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp