Något att bita i - lastningsproblem ;)

Alexandra_W

Trådstartare
Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa eller försöka lösa följande. Läs dock HELA tråden innan ni svarar, så ni har all information och inte svarar för snabbt med något som redan är provat/inte stämmer.

Hästen är Vision för de som är bekanta med honom, för de som inte är bekanta så är det en nioårig valack som jag haft sen han var fyra år. Jag vet hela hans historia sen han föddes. Han är vad som så populärt kallas 'NH-tränad' sedan han var ett halvår gammal. Jag anser mig inte pyssla med NH men med 'sunt förnuft' vilket i mångt och mycket men inte hela vägen överensstämmer med 'NH'.

Han är väldigt väluppfostrad, och av naturen väldigt mån om att vara till lags.

Han skulle inte drömma om att sträcka ett grimskaft när man leder honom, han skulle inte drömma om att skutta eller busa eller något när man leder även om han är full med överskottsenergi. Och han slår hellre knut på sig själv än prejar matte. Kort sagt en exemplarisk gentleman. Han har inga problem att stå varesig lös eller uppbunden, han står snällt sålänge han är tillsagd att göra det. Oavsett om det är uppbunden eller om man ställer honom lös i skogen på en ridtur. Han går inte ur sin box utan tillåtelse även om man går in och fikar. Och soms agt (värt att upprepa) skulle aldrig drömma om att ens när han blir RÄDD inkräkta på mattes utrymme eller preja henne. Och han följer mig i princip genom eld och vatten. Han ger efter för mina tryck och åt alla håll (utom i en situation..) Är han rädd för något räcker det att jag går före. Ser mig som ledare i alla situationer utom en..

Det finsn dock som ni säkert förstått ETT område där detta iiinte fungerar. Lastning. Det är dock ganska mycket grejer som 'inte stämmer' och som gör att jag inte blir klok på VARFÖR det inte fungerar.

Han har varit lättlastad. Det har aldrig hänt någonting i samband med lastning eller transport. Utan från ingenstans så blev han svårlastad. Han åkte inte sådär jättebra när han var yngre, stressade lätt upp sig och svettades. Dock åker han idag (och sen flera år) utmärkt. Är fullständigt lugn, både äter och sover under transport och blir inte ens varm. Dock har detta inte gjort honom mer lättlastad.

Han är INTE rädd när det gäller lastning, utan det är mer som om det blivit ett rotat beteende.

Men vad som händer är att han endera går på för att omedelbart kasta sig av, eller går halvvägs på rampen och kastar sig av, eller kastar sig redan innan rampen. När han är i släpet och man stängt rampen (inte lilla luckan, bara rampen räcker, eller en dörr om det är med dörrar) är han dock HELT lugn.

Jag har provat ungefär alla metoder som existerar, ett litet AXPLOCK (blir en roman om jag ska skriva allt):

Att vänta ut honom. Detta resulterade i att han stod och SOV på rampen. I fem timmar. Han var inte ett dugg uppjagad eller upprörd utan stod och sov.

Att ta 'en bit i taget', dvs nöja sig med två hovar på rampen, nästa gång tre hovar etc. Samma resultat som ovan, det går utmärkt att få honom in i transporten, men när han tycker han ska gå ut så kastar han sig av. han kan stå en halv sekund ibland, och tre - fyra minuter ibland, det verkar bero på dagsformen.

Att backa honom tills han lessnar när han kastar sig ut/backar ut. Det absolut sämsta. Han lärde sig på två gånger vad jag tänkte be om, och började helt sonika backa redan INNAN rampen. och förväntade sig beröm för han gjorde det jag tänkt be honom om *ridå* Backningsrekordet ligger på 2.5 kilometer och han visade inga tecken på att tröttna (folk såg dock en aning brydd ut när vi backade oss varv på varv genom byn.. :devil:)

Att träna lastning varje dag. Jag höll på varje dag is ex månader utan att vi kom ett steg längre än innan. Dvs det är inga problem att få honom att gå på släpet, men han backar ut när han tycker. Försöker man hålla kvar honom då så fungerar det 1 gång av 100, 99 ggr av hundra reagerar han som med panik och kastar sig hejdlöst.

Att vänta ut honom med press, dvs hålla repet sträckt sålänge han stod still, och slacka såfort han rörde sig framåt. HJälper inte ett dugg, utan han går på, och när han inte vill stå kvar så kastar han sig ut. Håller nåt emot då flippar han ur totalt. När han vägrar redan utanför transporten så står han där och ger inte efter för trycket och där står vi. Lägger man tillräckligt hårt tryck så exploderar han MOT det.

Att lägga linan runt bommen. resulterar i att han exploderar och sliter tills han kommer loss. Om det innebär att han skadar sig själv under tiden så bryr han sig inte om det. Han ska LOSS.

Att muta med mat - ingen effekt alls, han tar en tugga och kastar sig sen ut.

Det jag kalalde 'fredlig lastningsträning'. Jag gjorde en boxhage utanför rampen, hade mat inne i transporten, och utan grimma eller något på honom skickade in honom i transporten. Men lät honom kasta sig ut såfort han ville det, och bara skickade in honom igen. Jag höll på i några månader, och han gick glatt på, käkade havre i mellan 10 sekunder och fyra minuter och kastade sig sen ut. Observera att jag inte ens var i närheten och absolut inte utövade minsta press eller gjorde minsta ansats att stänga in honom eller något.

Server all mat i släpet. Resultatet var att häststackaren höll på att svälta ihjäl (okej, överdrift, men ni fattar). Han gick in och tog en tugga och kastade sig ut. Och han gick inte in (har provat både att ha transporten i hagen så han fått välja HELT själv, och att lasta på honom) tillräckligt många gånger för att äta ens en tiondel av det han behövde.

Linor bakom - han slått mot lindorna och flippar ut fullständigt och reser sig alt SÄTTER sig på linorna.

Dra in honom med lina. Dvs slagit linan runt bommen, sett till att linan är av typen som INTE kan slitas av, haft dubbla grimmor och andra änden av linan genom grimmorna, ner mellan frambenen och i en loop runt magen (för att skona nacken). han slåss som en tiger och försöker skapa slack genom att kasta sig från sida till sida eller resa sig och kasta sig bakåt. Under dessa 'anfall' struntar han i om han skadar sig.


han är HELT lugn både i transporten och utanför, det är bara om man försöker hindra honom eller sätter press på honom när han vill backa som han flippar ur.

Det gör ingen som helst skillnad om det är en boogie, en enkelaxlad, en extra stor eller en liten, om det är fronturlastning eller ej som är öppen fram. Det ENDA som gjort skillnad är step-up. Där är han en ängel att lasta eftersom det är fruktansvärt obehagligt att kasta sig ur en step-up bakåt. Så det provade han två gånger och aldrig mer. Så när han åker step up så är det löjligt lätt att lasta. På med hästen, som lugnt soh stilla står still, och så stänga igen och åka.

han kan dock, bara för att göra det hela ÄN mer komplicerat vissa dagar gå RAKT på även transport med ramp och stå där som han aldrig gjort annat. Inte en ansats att kasta sig.
Samma sak med urlastning bakåt. Han kastar sig för det mesta ut, men när han känner för det kan han lugnt och stilla ett steg i taget backa ut.
Dessutom så vissa dagar när han gåt tpå och tänker kasta sig så går det alldeles utmärkt att bara sträcka linan/grimskaftet så ger han efter för trycket och går framåt. Men de flesta gånger exploderar han i de lägena.

När han exploderar eller bestämt sig för att han INTE ska gå in (vilket han gör efter att ha kastat sig ut ett par gånger) och om man då försöker tvinga honom så drar han sig INTE för att kasta sig rakt på mig, och han skiter som sagt fullständigt i tryck etc utan går emot det och slåss mot det. Det är som Dr Jekyll och Mr Hyde, det är en helt annan häst än i ALL annan hantering. Och saker han inte skulle drömma om att göra annars tar han ingen notis om han gör. Är hens enda utväg att kasta sig åt vänster och jag står där så är det bäst jag flyttar mig om jag inte vill bli mos.

Han gör dock ingenting MOT mig, han har EN gång rest sig MOT mig och gjort ett seriöst försök att slå ner mig med frambenen. Det har han dock aldrig gjort om (jag förklarade med all önskvärd tydlighet att den där tanken skulle han aldrig ens tänka igen). Utan det är det att han när han exploderar och flippar ur inte är medveten eller bryr sig om att jag står där. Det enda som betyder något är att INTE gå in i släpet alt att backa ut NU..

Det gör övht ingen skillnad alls om han får lugnande. Och han kan stå på rampen och sova, så han är inte rädd för den. han är heller inte rädd i transporten som sagt, åker bra, sover och äter i släpet under färd, kan stå på släpet när det står med och är kolugn. kan stå i släpet med lilla dörren öppen utan att försöka ta sig ut.

Åkder både brett och smalt utan problem. Föredrar lilla luckan öppen men kan åka med stängd med. Det är ingen skillnad om han har kompis med eller han åker ensam. Eller om man lastar honom eller kompisen först när han åker med kompis. Man kan lasta ur kompisen genom en fronturlastning och han står lugnt kvar och väntar.

Och han är INTE rädd när han exploderar och/elelr ska kasta sig ut. Han är vrång eller vad man ska kalla det. Han tänker inte helt enkelt. Något som är väldigt okarakteristiskt för hästen i övrigt (han visar *aldrig* sådana tendenser annars). det tog många år innan jag insågd et så många då talat om för mig att han är inte rädd.Och med risk för att låta besserwissig, men han är verkligen inte rädd, tro mig.

SÅ, hur skulle ni lösa det? *nyfiken*

Ett tillägg bara - att på något vis använda spö fungerar inte. Det är INTE en individ som i något läge går att med spö få dit man vill. DÅ blir han rädd.

Det blev jättelångt det här, och ändå har jag bara berättat en bråkdel, så jag lär få fylla på sen, men ska jag ta ALL info på en gång skulle ingen orka läsa och det skulle bli en bok ;) SÅ jag får lägga till när/om det behövs sen under tiden.. Om nån orkar läsa och vill svara :devil:
 
Hej Avexandra!
Puh, en hel roman det där :D.
Du har verkligen gjort allt man kan tänkas göra i lastväg och det :bow: jag för, vet hur frustrerande det är med en tott som sätter sig på tvären. Jag har träffat EN häst i hela mitt liv som betett sig som Vision, dvs allt stämmer utom lastningen. Denne hästen blev efter månt om mycket tagen till klinik för han fungerade inte riktigt i ridningen (lite så som Vision efter det jag läst i dina andra trådar).
Resultatet visade på förändringar i haserna, spatt och osteo??nånting. Denna hästen var en riktig djävul att lasta och ur lastningarna ska vi inte tala om. kastade sig hejdlöst mot bommar och lucka, försökte spränga transporten nästintill.
Jag tror att Vision får problem med sin defekta has i den lutningen som rampen ger när han backar av den och därför sätter detta moment i samband med smärta.
Det ENDA som gjort skillnad är step-up. Där är han en ängel att lasta eftersom det är fruktansvärt obehagligt att kasta sig ur en step-up bakåt. Så det provade han två gånger och aldrig mer. Så när han åker step up så är det löjligt lätt att lasta. På med hästen, som lugnt soh stilla står still, och så stänga igen och åka.
Den hästen jag skrivit om uppvisade exakt samma beteende. Ja inte kommer jag med vetenskapliga bevis men jag TROR att det kan röra sig om samma fenomen.
Lycka till med djuren!
 
Ja du...

Inte för att jag har någon lösning på ditt problem, men en reflektion över att lasta hästar över huvud taget.

Min donna har åkt regelbundet sedan hon var ett år, lättlastad som få TILLS....

Hon helt plötsligt INTE vill gå in i transporten. Efter den första gången har hon ändå blivit bättre, men... två månder efter att hon började blev hon halt på vänster fram (kotledsinflammation, och ytterligare en månad senare fick hon en hovbensfraktur i höger fram. Jag har en känsla av att hon kan ha känt av något av dessa skador innan hon blev rent halt på grund av att hon ALDRIG trotsar på pin kiv.

Någon mer som kan sätta lastningsproblem i samband med skador?

/// ghost
 
Iditt fall tycker jag det är solklart hasen som ställer till det...du säger själv att vissa lägen gör ont och det är det som händer på rampen.....

Jag har haft bakknähästar som krånglat , både som bredåkare och urlastningar....

Förmodligen har han varit med om att det gjort ont ett flertal ggr och förmodligen så GÖR det ont på honom.

Jag känner till typen som vill "göra allt rätt" och dom skulle aldrig drömma om att krångla om dom kunde låta bli...men hans has är mer primär än vad du är.
 
Svarar både i samma inlägg:

Defekten i hasen är sådan att den stör när han LYFTER benet och vinklar hasen, och det krävs mer vinkling än 'normal' för att man ska reta den.

Och om lutningen på rampen skulle göra ont i hasen när han backar skulle problemet ju försvunnit när jag har haft fronturlastningen öppen (och transporten öppen rakt igenom så han kan gå ut framåt (vi har haft rätt mycket sådan träning med, att gå igenom transporten, och ut framåt. Att lasta på, stå still och gå ut framåt, för att slippa bakåttänkandet (dvs ut ur en transport kommer man framåt).

När han var yngre så var jag inne på bland annat att han hade taskig balankoll just backa utför och det därför var otäckt. Inte för jag kunde fatta varför han då KASTADE sig utåt, jmf med unghästar så brukar de backa synnerligen sakta och försiktigt och försöka vända. Men iaf så tränade vi genom att backa nedför backar, att gå på rampen och lugnt backa av på mitt kommando, samt att gå upp och nerför andra ramper (bland annat sådana westernbroar). Vilket inte var några problem alls.

Då tänkte jag att det kanske är läskigt att backa ut när han inte SER allt som är bakom sig, så vi hade en lång (tre månader) sejour när vi lastade och så VÄNDE vi i transporten (den jag har har inte fronturlast) och gick framlänges ut. Han kastade sig ändå vid lastning. Då lasttränade vi med fronturlast, som var öppnad rakt igenom, och gick igenom den, och gick på, stannade en stund och gick ut framåt, för att försöka få bort bakåttänkandet. Likförbaskat så bråkade han vid lastning och kastade sig. Han HADE kunnat sprinta igenom släpet istället, men icke.

När dte gäller step-up så kastade han sig ju där med ett par gånger, men när han upptäckte att det var väldigt otäckt när det inte fanns nåt att ta spjärn emot la han snabbt ner det (ganska vanligt fenomen på svårlastade hästar som just kastar sig. det är oerhört läskigt att kasta sig bakåt när det plötsligt blir en rejäl nivåskillnad ner abrupt och inget tar emot). Men det går UTMÄRKT att lugnt och stilla backa ut honom ur stepen, och ffa går det utmärkt att lasta på. Och vid pålastning med step up:en triggar man hasen ganska rejält, så där är något som faktiskt skulle kunna göra ont - pålastning på step up:en (som har HÖGT insteg) eftersom han då måste lyfta och vinkla hasen såpass högt att defekten tar i. Efter att ha lastat på och ur med step-upen ett par gånger kan man förresten fälla ramp på den och han går lugnt på och av med ramp. Men det sitter inte 'kvar' till nästa gång då man är på noll igen. detta går också som en röd tråd genom alla år, att även om jag slutat 'bra' dvs han har lugnt och fint gått på och av flera gånger, så nästa dag är vi på ruta ett igen. teflonminne? ;)

Sen, det är en MYCKET smärttålig häst, och det är såpass små reaktioner veterinärmedicinskt från hasen (engradigt halt efter böjprov) och i övrigt märks det som sagt bara på att galoppen inte fungerar (just i galoppen kommer ju upprepade frekvenser när defekten tar i). men med hans smärttålighet så är det osannolikt att han skulle reagera så starkt på något som inte på något vis är i närheten av att kunna trigga leden. Då borde han ställa sig rakt upp på högt böjprov där man verkligen provocerar defekten. Och det gör hen inte, han visar lite böjömhet på högt böjprov, men mycket milda. Och som sagt, pålastning med step-upen triggar leden hårt. Och han har inga problem att backa i nedförsbackar med mycket högre lutning än rampen.

Jo förresten, det hade jag glömt, men jag har provat att minska ramplutning med i hans ungdom. Dels genom att lasta mot stallgång, och dels genom att nu på senare år palla upp rampen så det blir som ett 1.5 dm högt 'uppsteg' på rampen och sen är den i princip plan. Ingen skillnad, och som sagt så är problemet att han går av när han vill och då slänger sig. Öppnar du både framåt och bakåt och släpper honom sp VÄLJER han att kasta sig bakåt och inte fram genom fronturlastningen?

Det har förresten inte märkts någon som helst skillnad mellan han varit frisk (dvs UA på vetbesiktning och böjprov) eller när han varit rejält halt på tre ben. Det blir som sagt ingen skillnad till 'nästa gång' oavsett om föregående lastning gått som en dans eller det gått riktigt åt skogen ( t ex efter den gång han reste sig och slog över).

Och problemet är inte att få honom att gå på, utan att STANNA kvar inne.

Fast vore det hasen (jag kan som sagt gå i graven på att det inte är det, men det är antagligen svårt för et att köpa det =)) så borde man väldigt enkelt kunna eliminera det genom att ta bort smärtan i hasen?

Jag har fortfarande idag ingen aning vad som utlöste det hela som sagt, det finns en massa olika teorier, från det klassiska (han hade nte åkt många ggr innan han kom till mig) när unghästar som gått på hur fint som helst en dag bestämmer sig för att "nä, vill inte" till att det blev mycket åkande till 'tråkiga' ställen till att han någon gång utan att man vetat om det haft ont vid lastning. Men nu har det liksom blivit en sak för sakens skull, och sitter så hårt i huvudet på honom att han 'bara måste' tramsa.

Det som faschinerar mig mest (förutom inkonsekvensen då, och det där att han har dagar (och vissa av de har han haft rejäla fysiska problem och ONT) när han bara knallar på som han aldrig gjort annat) är att han inte GER sig. När vi åkt ramptransport (vilket vi oftast gör, mest nu senaste året vi åkt step eftersom min transport snart ett år stått utan axel) så har jag med åren utarbetat en metod som gör att jag lastar honom själv på 1-5 minuter. Dock är den inte vacker, den har en skaderisk med sig och det ser förbannat illa ut. Men det har varit det enda sättet att få på honom, och ffa det sätt som ger minsta skaderisken (dock rätt stor skaderisk ändå, men jämfört med hur han är annars så är den mindre). Jag undanber mig väldigt gärna en massa kommentarer om metoden i sig. Det är som sagt det enda som fungerar och hästar måste liksom åka ibland, det går inte att komma runt!

Iaf så dubbla grimmor (annars ryker det grimmor på löpande band), lina som INTE kan gå av och utan hakar (hakar går sönder direkt annars när han kastar sig). Ibland har jag linan genom grimmorna, ner mellan frambenen och en loop runt magen, ibland sätter jag den direkt i grimman, det beror på hur jag bedömmer hans dagsform.

Sen så får han alltid en chans att utan bråk gå på frivilligt. Som sagt så en gång av hundra så fungerar det och jag är själaglad. Men oftast så går han på för att kasta sig handlöst utåt. Då drar jag linan över bommen, genom bindringen i fram och ut genom lilla dörren. Sen Ser jag till att han är på rampen och med huvudet inne (är huvudet utanför har han sönder både sig själv och släpet) och sen sträcker jag linan och drar. Han har inget att sätta emot sålänge grejorna håller, utan måste gå in. Detta går på mellan 1 - 5 minuter som sagt. 1 minut när han för sakens skull drar lite men sen ger upp, fem minuter när han sätter alla sina 400 kilo emot. Han kommer dock ingenstans på det. När han är inne så håller jag emot linan hårt fortfarande, och stänger för bom + ramp. Sen släpper jag linan. Det är soms agt ingen metod jag tycker om att använda, dels för jag inte gillar att tvinga på det viset, och ffa för att det strider så fullständigt mot min filosofi med eftergift. Eftergiften kommer aldrig förrän rampen är stängd.

I alla fall, man tycker ju att han efter *tänker efter* tre år med den metoden, varvat med de gånger när han själv väljer att 'okej då' och går in och står kvar frivilligt, och de gånger vi åker step up borde ha INSETT att det finns bara en enda väg, och det är in i transporten och stå kvar. men det är på ruta ett varenda dag likförbaskat.

Dock så blir han INTE (konstigt nog) värre av detta sätt. Han har inte blivit mer (eller mindre heller) svårlastad av detta. Han går fortfarande in direkt, men kastar sig ut om det går. Och han börjar inte bråka redan när han ser transporten eller så. Jag var rädd för det i början att jag tillslut inte skulle kunna få honom i närheten av en transport sen, när han visste att jag skulle tvinga in honom. Men han går fortfarande på slakt grimskaft fram till transporten, och även in i den. Men kastar sig ut när han tycker han ska det. (Och sen kan han göra det femtio miljoner gånger, eller så börjar han bråka när han ska ha in huvudet i transporten. Stå på rampen med alla fyra benen är aldrig problem och jag kan 'joja' honom upp och ner för rampen hur många gånger som helst utan minsta problem, det är att ta in någon kroppsdel I transporten som ger problem. Det där talar ju också mot rampen och hasen som problemet. Det borde ju göra lika ont att gå upp på rampen, backa av rampen, gå på rampen, backa av etc. Men detta är inga problem, det är i första hand stå kvar i transporten och i andra hand gå på (när man försökt hindra honom att gå ut) som är problem. Men om han bara får kasta sig ut/backa ut när han vill så går han glatt på på slakt grimskaft (och kastar sig av efter 0-4 min) trehundra gånger på raken om så är.

Han har förresten INTE problem med andra små utrymmen (typ klaustrofobi, ett sånt sto har jag haft, men han visar inga tecken alls på det), varken små 'rum' eller tvångsspiltor eller smala passager eller något.
 
Ett tillägg förresten ang smärta. Jag brukar skämtsamt kalla honom för masochist. Han har som sagt en extremt hög smärttröskel (väldokumenterad) och inte ens när all veterinärmedicinsk expertis anser han borde vara blockhalt är det säkert han visar minsta hälta.

Och hur 'plågsamma' behandlingar han än utsätts för så står han där helt cool. Ett exempel är när de skar upp spiktrampet (en hel massa gånger). Han stod på slakt grimskaft och SOV medan de karvade i hoven så blodet rann. (Han var obedövad)

Och det där med masochist, det finns EN sak som han dyrkar över allt annat. Sårvård (jag har aldrig påstått han är normal :devil:).

Hans favoritscenario är ett riktigt äckligt sår som måste göras rent. Helst så man måste gräva runt i det. Han står lös på stallgången (det gör han jämnt så det är inget konstigt i sig) med huvudet vid knäna och ett ansiktsuttryck som jag närmat kan beskriva som SALIGT. Han ser likadan ut vid rykt, men 1/100 del av jmf med sårvård. Han dyrkar det helt enkelt. Det är en fruktansvärt underlättande egenskap för lilla matte, men den är rätt roande.

Så det känns än mer avlägset att han skulle flippa ur och bli som han blir av smärtan från hasen (som som sagt inte triggas av lastning, men om vi leker med tanken att det ÄR så..). Däremot skulle han som sagt kunna MINNAS att det HAR gjort ont eller snarare varit 'otäckt' förr och sammankoppla det med transporten. Han har/hade ju en avancerad sadelfobi som grundade sig i en incident med en sadelbom som nöp honom när han var tre år. Det smärtminnet satt så djupt rotat att flera inridnngsförsök misslyckades, och när han kom till mig ägnade jag ju efter olyckan ett ÅR åt att sadelvänja. Han tappade koncepterna fullständigt och skenade i blind panik såfort han fick en sadel på ryggen. Och exploderade sedan när man satt upp (längre fram i tiden).

Jag fick ju tillslut ordning på det, med en massa träääning och sju ton tåålamod.

Dock satt sadeltvånget i ganska länge. Inte i den extrema formen men att han inte gillade när man spände gjorden och när man satt upp. Sakta men säkert fick vi ju bukt med det med och de senaste två åren har han stått still när jag satt upp. Han har varit lugn vid sadling utom att han skjutit rygg och trampat runt när man spänt gjorden (detta insåg jag btw av en slump att man kan eliminera genom att ta sitt ben och lyfta ett framben. Då går det inte att trampa runt utan att ställa ner benet, vilket han inte gör trots att han lätt kan. Så det där trampandet hade helt enkelt bara blivit ett rotat beteende, och enbart genom att bryta den cirkel men utan tvång elelr restriktion så försvannd et fullständigt.).

Däremot kan ingen annan rida honom, han släpper (tyvärr) inte upp dem på ryggen.

Och jag är soms agt helt övertygad om att detta med lastningen är något som blivit ett rotat beteende/en fix ide/vad man nu ska kalla det. Dvs det går på automatik för han är så van att göra så att han inte ens tänker/känner efter. Vilket som sagt gör det sjukt svårt att bryta. Och tills killnad från sadeln och uppsittning så blir ju inte lastningen bättre med träning heller. Och är det nåt han fått är det tid, tålamod och förståelse.

Jag vet INTE hur det är idag, men jag skulle kunna testa, däremot FÖRR så om någon annan höll i grimskaftet (jag har ju provat att inte blanda mig i lastning, ifall han sammanknippade något obehaglig vid lastning med MIG, eller jag hade negativa förväntningar som påverkade eller nåt, utan låta någon annan lasta och jag både varit i närheten och utom synhåll) så gick han inte ens i närheten av transporten. Så iaf DÅ så fanns det en tillitsavgöran i hans beslut hur han beteedde sig med lastning. Dvs med matte var det okej att gå på, bara man slapp stanna kvar soms agt. Med någon annan var det inte okej att ens gå i närheten av rampen. Men varför kan han inte lita på att matte lovar att det är okej när det gälelr transporten när han kunde det med sadeln?

(Att han NU inte gör det säger jag inte så mycket om, hans elaka matte tänker ju hala på honom på släpet vad han än säger liksom. Men vi kom inte en millimeter längre trots all snäll träning jag ägnat mig åt.)
 
Ojojoj. :crazy: Kanske ska ta ut en hästpratare? ;) :D

Nej, skämt o sido.
Det här var nog det värsta jag varit med om. :crazy: :eek:
Måste verkligen få tänka efter innan jag kan svara. OM jag ens kommer på något. :o :crazy:

Jag har läst precis vartenda ord i dina 2 (3?) inlägg, och blir riktigt förbryllad. :crazy:

Till vilka ställen BRUKAR ni åka med honom? Träning endast? :confused:
Har ni "bråkat på" honom, dvs. fått upp honom efter en liten dust, och sedan bara åkt en liten runda runt byn t.ex.?
Lastat ur, gett mat, o inte tänkt mer på det. :confused:

Jag vet inte riktigt VAD jag ska säga. :o
 
Fast att dom har hög smärttröskel innebär ju inte att dom inte känner smärta, utan att dom uthärdar den på ett bättre sätt(jag har en sån själv) och att man som hästägare förstärker detta med att tycka att dom är så smärttåliga(samma som man kan förstärka motsatt effekt)

Men det är det enda jag kan komma på att det skulle vara faktiskt....
 
Till vilka ställen BRUKAR ni åka med honom?

*host* Till veterinären? ;) Skämt åsido, hans flesta turer har varit till vet. Något han (i brist på annat?) tycker är himla kul. Hela hästen lyser upp när han kommer ut och ser att han är på Mälarkliniken t ex. Där är det ju liv och rörelse och massa andra hästar och en massa snälla människor som ger honom massa uppmärksamhet. Och så kan han försöka intala en massa söta flickor att han är en stor och stilig hingst ;)

Men han har åkt på kurser och träningar med, till och från bete, till ridhuset bara med matte och så har han åkt 'bara för att åka' ibland med. Det försöker jag dock undvika (se nedan). Men det har tyvärr mest blivit veterinäråkande, och även fast han tycker det är kul så var jag inne på att det var det som var grundorsaken, dvs det var inget roligt att åka transport. Men sen så lyckades vi hålla oss ifrån att ÅKA till veterinären mellan oktober 2001 och juni 2003 (DET ni, vi fick tom bonus på försäkringen). Vi åkte en gång i augusti 2002, men det var för en vetbesiktning.

Det året då vi höll os borta från vet så åkte vi mycket 'roligt' åkande. Han åkte till ridhuset (ridhuset är KUL), han åkte till betet (och fick nya kompisar, det är KUL) två svängar (han kom ju hem ett par veckor mitt i pga unghästen blev sjuk och togs hem, men när jag insåg att hon kommer inte repa sig inom överskådlig tid åkte Vision tillbaka till betet). Vi åkte från betet till ridbanan och tränade (träna är KUL). Men det gjorde ingen skillnad.

Var man än lastar ur honom så lyser han upp, han ÄLSKAR att kommma ut till nya platser och se något annat än den stilla lunken härhemma. Och han lyser upp även när han ser han är på kliniken och styr kosan direkt mot dörren, vet precis var vi är och var vi ska.

Jag har provat åka bara för åkandets skull, men ganska lite, hans MIN när jag lastade ur hemma på stallplanen igen var obetalbar. Det sto BESVIKELSE och förvåning över hela ansiktet på honom. vad var det här? HEMMA? Men vi skulle ju åka bort ju? Nu blev det ju fel? ;)

Den FÖRSTA gången han vrångade ihop fullständigt var EFTER en kurs btw.

Han kom till mig, och åkte sen ett par gånger till vet (inga obehagliga undersökningar och kort resa, bra väg bla bla) och då konstrade han lite och vi fick ta linor (räckte med hålla dem vid sidan av rampen. Sen hem från vet efter ett ÅB som gick ut på att trava fram och tillbaka i gången tre gånger så satte han sig på tvären och slet sönder grimman (så jag fick gå in på kliniken och be att få låna en). Men gick sen på utan trams med ny grimma. Lasttränade ganska mycket den sommaren.

Sen åkte han inte på 4 månader, och så åkte vi på kurs. När vi skulle dit så hade jag tagit tre timmars tidsåtgång för lastning, och han gick rakt in och stod där. Jag tyckte att "nä, det där går jag inte på" och berömde honom massvis och lastade ut lugnt och på igen. rakt på och stod där. Jag väntade en bra stund och han bara stod där. Så vi stängde och åkte. Var på kurs i fyra dagar och hade skitkul och när vi skulle hem VÄGRADE han. Blåvägrade. Det är första gången han verkligen vrångat sådär extremt så han blir farlig. Vi fick på honom och åkte hem.

Sen lasttränade jag en hel del, men åkte inget (jag hade inte körkort på den här tiden) och det var efter det med kursen vi hade våran dagliga snälla, fredliga träning under tre månaders tid

Sen nästa gång han skulle åka var när vi skulel flytta hit. Det är den absolut värsta gången hitills. Han slet grimmor och grimskaft, han kastade sig och det var den gången han anföll mig och sklulle slå ner mig med framhovarna. Det tog FEM timmar att få på honom, och jag fick endast på honom genom att ta den största risk jag nånsin gjort, det var första gången jag slog linan runt bommen. Han kastade sig hysteriskt, han slängde sig (medvetet) omkull, och till och med min pappa som lastat ett antal mer eller mindre puckade kossor genom åren gick därifrån med orden "Kör den där hästen till Farmek när du fått på honom, han är ju för fan tokig, den där har fel i huvudet". Nu håller jag inte riktigt med om pappas utlåtande, men jag kan VÄL förstå den.

Nåja, på kom han, jag linade in honom och när jag linat in honom så knöt jag linan i dragkroken, så hans haka var dikt an mot bommen. Sen satt jag och pratade med honom, med öppet bakåt. Efter fem minuter så slutade han stressa, efter 10 minuter stod han och sov och jag lastade på grejer och stängde sen och åkte.

Efter det så var det spiktrampet och resa till Ultuna. han gick rakt på innan jag hann be honom och stod där. Efter fyra dygn på Ultuna skulle han hem, och blåvägrade. Han ställde sig så högt så han slog över, och när han kom ut slet han sig och larvade runt på parkeringen i fem minuter innan han kom travande till mig och sa 'nu åker vi hem' och gick rakt på. Gången efter det bråkade han massor och jag linade in honom. På hemvägen hade han fått lugnande men bråkade trots det. Nästa gång (allt detta är Ultunabesök) så tramsade han symboliskt och gick på. Det finns ingen röd tråd elelr logik, utan det är lika 'spännande' varje gång att se hur han tänker bete sig.

När vi åkte på en massa ROLIGA resor enbart så tramsade hans om sagt vissa gånger litegrann, andra gånger körde han stora idiotshowen. Finns ingen röd tråd i att det är lättare/svårare att lasta hem eller bort eller så.

Jag gör numera ingen stor sak av lastningen, han dras på, beröms när han är på, får lite godis och så åker vi.

Jag glömde i mitt andra inlägg att när jag lastar AV numera kör jag pålastningsproceduren baklänges. Dvs dubbla grimmor, linan runt bommen och ut genom skötardörren. HÅRT sträckt. Och så fäller jag rampen, fortfarande med linan hårt sträckt. Tar bort bommen. Och så väntar vi en stund (lina sträckt) och sen så släpper jag omärkligt på linan och ger kommandor 'varsågod'. IBland så står han kvar tills han hör varsågod och kastar sig då ut, ibland så ska han rycka i linan och inser att den inte håller emot och kastar sig ut. Och ytterligare andra gånger står han snällt som en kossa tills jag säger varsågod och backar lugnt och stilla ut (detta är dock sällsynt, men det händer)
 
Fast att dom har hög smärttröskel innebär ju inte att dom inte känner smärta, utan att dom uthärdar den på ett bättre sätt(jag har en sån själv) och att man som hästägare förstärker detta med att tycka att dom är så smärttåliga(samma som man kan förstärka motsatt effekt)

Men det är det enda jag kan komma på att det skulle vara faktiskt....

Fast, det där är ju lite både och. Studier på MÄNNISKA har ju visat att de som har hög SMÄRTTRÖSKEL inte känner smärta på samma sätt somd e med låg smärttöskel. Om man sticker en nål i en person med låg smärttröskel säger dne personen att "Du sticker en nål i mig och det gör ONT" medan den med HÖG smärttröskel säger "va, stack du en nål i mig, det kände jag inte?"

De som är SMÄRTTÅLIGA däremot de känner det på samma nivå som de med lägre tålighet, men de graderar det inte lika. Dvs om man sticker dem med nålar så säger den med låg tålighet att "Ja jag känner att du sticker en nål i mig och det gör ont!" medan den tåliga säger "Jo, jag känner att du sticker en nål i mig, det känns som ett myggbett ungefär"

Sen om Vision är smärtTÅLIG, dvs känner den men hanterar den/uthärdar den, eller om han har hög smärtTRÖSKEL och inte känner smärtan förrän på en 'högre nivå' än 'normalhästen' vet jag faktiskt inte.

Men att han skulle ynka och dessutom ynka SÅ hemskt av att göra något som faktiskt inte SKA skapa någon defektrelaterad smärta som att backa i nedförslut (och bara på ramp, inte i backe), men INTE ynka speciellt av att man medvetet provocerar defekten så man VET att det gör ont, det känns ologiskt?

Men jag fattar hur du tänker, och det är ingen dum ide, men jag kan (tyvärr, jag skulle gäärna ha en förklaring) inte köpa den, just för att det ju skulle bli värre belastning av värre lutning då, och vår branta backe går bra, men inte ramp med pyttelutning. Och step up går bra trots att man då vid pålastning provocerar defekten.

Jag har heller inga svar vad det beror på, utom att det 'satt sig i huvudet', men det förklarar ändå inte varför det inte ger sig.. Jag tror aldrig jag får några svar heller tyvärr, men det är intressant med nya infallsvinklar.

Ang det FArouks a om hästpratare btw, tanken HAR slagit mig ungefär en miljard gånger. Men varenda gång kommer jag fram till att det skulle inte ge något. Om hästprataren säger att t ex "han är rädd att klämma svansen" så är ju jag inte hjälpt av det. Jag vet inte om det är nåt hästen verkligen sagt eller ett påhitt. Och det är inte logiskt (dvs han har inte ens varit närheten av att klämma någon svans) men samtidigt så kan han säkert ha någon ide om att man kan klämma svansen. Men jag skulle ju kunna ta ut tio olika hästpratare och få tio olika svar. Och just lastningsproblem är det så EXTREMT enkelt att 'hitta på' hållbara förklaringar till, utan att ha någon förmåga att kommunicera med hästen.
 
Det enda jag kan komma på är att du gör något som han tycker är obehagligt när han gör så. Backar han när du vill, då är det ju positivt o massa beröm o så, men kastar han sig ut så e d fyfy. Förmodligen så har du säkert både tänkt o provat, så klok som du är.
Måste säga att jag alltid har hysteriskt roligt åt dina inlägg, du skriver på ett sånt underbart sätt. Även om det (oftast) handlar om tråkigheter.

Men jag tror jag känner igen hans beteende, min ena inackordering är sån. Hon går på jättesnällt, men av går det i 700 blås. Gud nåde den stackaren som inte är beredd och står på rätt sida bommen när det är avstigning ....*ler*
 
Det enda jag kan komma på är att du gör något som han tycker är obehagligt när han gör så. Backar han när du vill, då är det ju positivt o massa beröm o så, men kastar han sig ut så e d fyfy. Förmodligen så har du säkert både tänkt o provat, så klok som du är.
Måste säga att jag alltid har hysteriskt roligt åt dina inlägg, du skriver på ett sånt underbart sätt. Även om det (oftast) handlar om tråkigheter.

Tja, man lär ju göra eländet lite uthärdligare iaf, t ex genom att skämta om det. Hade jag inte haft humorn hade jag varit sinnessjuk för länge sen ;)

NÅT tycker han ju helt sonika är obehagligt. Men vad är en himla bra fråga. Mitt kallblodssto hade klaustrofobi, och hon kastade sig sådär med, men det var ju för hon var rädd för att bli instängd. Och när man lyckades stänga in henne så var hon verkligen stressad. Hon stod och hoppade i släpet, skakade och det rann svett i floder av henne. Hon åkte verkligen skitdåligt. (henne fick jag ordning på btw, efter några års klurande och trial and error-metoden lyckades jag lösa det och efter det så skickade jag in henne lös. Hon gick på, kastade sig ut. Jag låtsades som ingenting och skickade på henne igen och hon backade ut. Sen skickade jag på henne en tredje gång och sen stod hon där lös medan jag stängde. Men hon skulle alltid gå ut två gånger först men det var ju bara låta henne göra det. Det tog 30 sek allt som allt att lasta. Efter detta började hon åka bättre och bättre också, antagligen för att hon inte kände sig instängd och intvingad, utan för att hon själv fått se att hon kunde gå ut och själv valt stå kvar.)

Valacken är ju dock inte rädd för att vara instängd, han är helt lugn när man stängt som sagt, ändå vill han inte stanna kvar i transporten utan ska gå ut när han vill. Utom de dagar då han knatar på och står där då. Han är helt lugn i transporten och när man åker vilket ju talar emot klaustrofobi (stoet var rädd för alla små/tråna utrymmen, valacken är det inte. Stoet var det dessutom mycket lättare om man öppnade fronturlasten så det blev öppnare, valacken skiter i detta. Och stoet försökte klättra över bommen om man öppnade lilla dörren när man kom fram, valacken står lugnt och tittar ut och gör inte en ansats att ta sig ut)

Sen nu är det inte så konstigt att lastning är negativt, han vet ju att jag kommer tvinga in honom, men innan dess la jag ju ÅR med 'snäll' lastträning och det blev verkligen inte ett dugg bättre.

Så, skumt är bara förnamnet =)
 
Missförstå inte detta inlägget...men det KAN inte vara så att det är DU som "vill" ha bekymmer???
En del människor är så omhändertagande att individer "söker" sig till dom..och jag tror du "gillar" att skriva dina inlägg :o :D
Detta är många ggr en helt omedveten handling, men tyvärr blir den till realitet...

*martha som är en djup filosof* :)
 
Självklart! När man haft en häst som man fått åka regelbundet för att behandla, som annars är vana att åka på tävling och ha kul. Plötsligt förknippas ju åkandet med ngt smärsamt istället för kul, så då har jag varit med om att lättlastad häst blir svårlastad. Inte så konstigt.
 
Missförstå inte detta inlägget...men det KAN inte vara så att det är DU som "vill" ha bekymmer???
En del människor är så omhändertagande att individer "söker" sig till dom..och jag tror du "gillar" att skriva dina inlägg
Detta är många ggr en helt omedveten handling, men tyvärr blir den till realitet...

*martha som är en djup filosof*

Eh, jag har haft nog med bekymmer och skulle gärna ha hundratio bekymmerfria år ;)

Men jag fattar hur du menar, och det var bland annat därför jag provade att låta annan lasta, och ställde släpet i hagen (om han gick in där och glatt mumsade sin havre så var det ju JAG som skapade problemet). Men tydligen inte.

Och jag har (tack och lov, annars skulle jag gräva ner mig på gödselstacken) inte haft speciellt mycket problem med svårlastade hästar annars. Ponnyerna var löjligt lättlastade. Stoet var ett helvete men det visste jag när jag köpte henne (hon hade åkt bra i transport och lastbil, men mest åkt lastbil. Sen påväg hem från en betäckning hade hon bara blåvägrat gå på en transport och sen dess var det så. Det var den historia jag fick när jag köpte henne). Men henne fick jag ju bukt med.

Och förra unghästen, som åkte första två gångerna när hon kom hit, och då var ett HELVETE att lasta enligt rapporterna, och som jag faktiskt TRODDE jag skulel få problem med var nema problema. Jag skickade på henne och stängde. Lastade själv på några sekunder. Hon var bra för mitt självförtroende (dvs det är inte JAG som lär dem att dumma) sig. Fölet har ju också varit löjligt lättlastad nu tills de här senaste dumheterna som jag än betraktar som temporärt unghästtrots och inte bekymrar mig över.

Lånehästar, foderhästar etc har aldrig varit problem att lasta heller. Ens själv och så vidare.

Sen - jag är inte så bekymrad längre över valacken heller. Vi har ju utarbetat en metod som fungerar med ramptransport, och step-up är inga problem. Däremot är det inte speciellt roligt att behöva lasta så, men det var länge sedan jag såg det som ett problem eller oroade mig för det (undantaget då sista när både skulle åka då, men när jag lastar honom själv så bekymrar jag mig sällan om det, jag linar in honom och så åker vi. Men det vore kul att förstå VARFÖR han gör som han gör, men det har jag också 'gett upp' att ägna så mycket energi åt att fundera på.

Och just svårlastade hästar är en av de saker jag ABSOLUT inte vill ha, eftersom jag 99.9% av gångerna är SJÄLV.

Gillar att skriva gör jag förvisso, men jag skriver hellre positiva saker. Fast dem skriver jag på Mule, Buke är inte direkt ett forum för att orera över hur änglalika ens små älsklingar är, eller hur himla suveränt bra allt går. Utan här hamnar bara problemen. Som eg är rätt få, men jag brukar ta tag i dem direkt, och redan från början kolla ur alla möjliga vinklar och vrår =)

Det HÄR inlägget är som jag skrev i första meningen dock för jag har tråkigt och vill ha igång lite diskussion. Inte för jag bekymrar mig över valackens lastningsfasoner, det har jag slutat emd för länge sen ;)
 
Äh! Han är bara så knäpp/smart (välj vad du föredrar) att han försöker tala om för sin korkade matte att han vill åka VIP-transport jämt! :D

Även om du provat andra nya sorter så är denna VIP av stora mått extra bred, lång och hög som den är. En KUNG kräver ju lite utrymme liksom...... :)

För er som inte vet så känner jag och Alex varann rätt bra......

Tasja

Norrlands Guld = Luleå HF!!
 
Intressant att läsa om dina lastningsproblem. Har själv en häst som i väldigt många avseenden liknar din häst. Otroligt snäll och lätthanterlig när det gäller allt utom lastning. Vi har gått igenom i stort sett samma procedurer vid lastning som ni har och även för oss är step up det enda som funkar riktigt bra (min pålle försökte inte ens kasta sig ur step up transporten). Även hos oss har närliggande grannar höjt på ögonbrynen då vi kommit backande varv på varv efter att ha fått tipset att backa tills hästen ger upp... :smirk: Undrar vem som uppfann denna metod? Sämsta jag någonsin testat. :(

Min lösning på problemet har nu blivit att jag sparar för att ha råd att köpa mig en transport utan ramp. Har helt enkelt fått acceptera att det inte funkar att lasta honom i en vanlig transport utan stor risk för skador på antingen honom, mig själv eller transport o dyl.

En sak som har funkat för oss ibland är det där med lång lina bakom rumpan på hästen och sen genom grimman och in runt bommen i transporten. (Håller med om att detta sätt inte känns speciellt kul dock.) Läste att du också testat detta men jag tror att vi har kört lite annan variant på det. Själv har jag lagt linan runt bommen med en gång, har alltså inte gett honom någon chans att backa av överhuvudtaget. Dessutom lägger jag aldrig nån belastning på linan, den finns bara som motstånd om han försöker backa. (Försöker man "dra" på honom så blir han hysterisk och börjar sprattla som en galning...) De gånger som linan har funkat bra är då han inte har fått chansen att gå bakåt alls, hur mycket han än bråkar. Känner han med en gång att det inte går att gå bakåt så accepterar han det (typ som när man väl har fått stängt bommen på transporten). Har man tappat greppet bara lite, lite någon gång är det dock kört, då vet han att bara han bråkar tillräckligt mycket så kan han ta sig loss och slänga sig. I dessa fall är det bara att ge upp linan och försöka med nåt annat...

Hoppas att det finns fler med liknande erfarenheter som kan ge oss lite tips på hur vi ska göra med våra pållar... :confused: (Det kommer tyvärr dröja tills jag har fått råd med den där transporten utan ramp...)
 
Step up = Transport med dörrar bak istället för ramp. Hästen får alltså kliva direkt upp i transporten. Tex. Fautras transporter har detta. :)
 
Han ska få sin step up när han håller sig frisk TROTS ridning ett helt år. :devil:

Hade han inte åkt så helvetiskt till veterinären hade jag kunnat lagt handpenningen på en Henra och alla hade varit lyckliga. Men nu var de visst nån hs de skulle kolals me kamera i, och något dyrt ledtillskott och några magnetskydd och några PG-skor och... ;)

Fast det är ju nu ett ganska intresant fenomen. Vision villa åka lyxåk, och Kele verkar föredra att åka gammalt ruckel? Houston, we have a problem ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 966
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 638
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 582
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 272
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp