Några av mina intryck om AR och varför jag använder mig av denna ridning

IngelaH

Trådstartare
Akademisk Ridkonst á la IngelaH

Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen olika synpunkter och idéer om vad Akademisk Ridkonst är. Och det här är min syn på Akademisk Ridkonst. :idea:

Jag kräver inte att du ska tycka detsamma, men jag har under mina universitetsår, fått lära mig att det egentligen inte finns några rätt och fel i kunskap och inlärning. Utan man måste få använda sig av de kunskaper och inlärningsmetoder eller verktyg, som man har fått och sen reflektera över vad som är bra och mindre bra, utan att halshuggas för det. :bow:

Av det jag har läst och lärt mig hittills på kurser, hemsidor och annan litteratur är i alla fall svaren på hur och varför Akademisk Ridkonst ska utföras överlag densamma. Även om ”en del lärde tvista därom”.



Vad är Akademisk Ridkonst?

Kärt barn har många namn, heter det som bekant. Och även vår ridkonst har flera namn. Namnen som egentligen syftar till samma pedagogik, men har olika mentorer, är; Akademisk Ridkonst, Klassisk Ridning och Barockridning. Namn som nämns som ”fäder” i Den Akademiska Ridkonstens pedagogik, är:

Xenophon, 430-355 f kr, Xenophon var en grek som skrev den första ”ridhandboken” redan 400 f kr.

Guérniére, 1678-1751, Francois Robichon de la Guérnière var solkungen Ludvig XIV:s hovstallmästare.

François Baucher, 1796-1873, I början av 1800-talet kom Baucher som en "räddare" av den Akademiska Ridkonstens historia, då Versailesakademin stängdes.

Den Akademiska Ridkonstens ”fader” som jag i första hand har kommit i kontakt med, dock inte personligen, är Bent Branderup. Det är han som har ”döpt” sin ridning till Akademisk Ridkonst. Branderups ridkonst har influenser från de gamla ryttarakademierna på 15-1700-talet.

Den Akademiska Ridkonsten med sina skolor ovan mark var främst till för att användas ute på slagfältet. Där var hästen en god arbetskamrat, som kunde göra mycket för att hjälpa och skydda sin ryttare, samt ta dem oskadda ur striden.

Som namnet Barockridning skvallrar om, härstammar ridkonsten också från barocktiden i Frankrike, med bland annat de la Guérinière i spetsen. På barocktiden sågs ridningen bland det ”fina folket” som en konstart och många rika människor började rida för sitt egna höga nöjes skull.

Branderups Akademiska Ridkonst har också en tydlig historik från Bruksridningen. Branderup tar gärna på kurser och clinics, upp liknelser från ridning på Island, Mongoliet med flera ställen där man tar/tog sig fram långa sträckor med hästarna som packdjur. Eller från den ridning som Sydamerikas gauchos bedriver i samband med boskapsskötsel



Varför ska man ägna sig åt Akademisk Ridkonst?

Idag finns det minst lika många hobbyryttare, som rider både för ”att det är kul” och för att utvecklas, som det finns tävlingsryttare, som också rider både för ”att det är kul” och att utvecklas. I och med att hästsporten idag är en stor sport, har den också lett till ett kvantitativt antal ridhästar, som i många fall är spända både fysiskt och psykiskt i stället för ett kvalitativt antal ridhästar, som mår bra och trivs med livet, samt tävlas eller rids på bana och i skog och mark, långt upp i åldrarna.

Målet med Akademisk Ridkonst, är att få en känslig och lyhörd häst som

  • känner av och lyssnar till ryttarens minsta kroppsförändring. Det innebär alltså en god kroppskontroll på ryttaren…
  • har förmågan att trampa in respektive bakbenen väl inunder sig. Ryttaren ska kunna bestämma vilket bakben som ska flytta sig när och hur.
  • bär ryttaren på en rörlig rygg där kontakten med bakbenen bibehålls. Inom akademiska kretsar brukar man tala om ”svingande rygg”.

Målet måste inte, till skillnad från vad många tror, vara att komma till skolorna ovan mark, för att ha en komplett bruks- och/eller stridshäst.

Målet kan som det är för mig, vara att få ha en frisk och glad kompis i många år till, som håller min ganska skröpliga kropp i gång. Varje litet framsteg som jag och min häst gör på de fantastiskt roliga och inspirerande kurser vi deltar i är en jättebonus för oss. :love: :love: :love:



Hur utförs Akademisk Ridkonst?

Den Akademiska Ridkonsten strävar till en mjuk ridning, ska ge en glad, arbetsvillig häst som håller sig psykiskt och fysiskt fräsch även på ålderns höst. När nu ålderns höst infaller… Den Akademiska Ridkonstens strävan är också att hästen ska lyssna till så små hjälper som möjligt och att ryttaren i huvudsak ska leda hästen med den egna kroppen. Så att säga, ”gå dit du vill och ta hästen med dig”.

Grundidén är en häst, som är både psykiskt och fysiskt lösgjord i sitt arbete. Det viktiga är hästens bärkraft och samling, för att det i framtiden kan finnas förhoppning om skolor ovan mark. Påskjutet, dvs. ökningarna kommer efter samlingen inom den Akademiska ridkonsten.

Akademiker, anses ofta rida överdrivet sakta och förböja sina hästar. Det kan se ut så under ekipagens skolningsarbete för att både häst och ryttare ska hinna med att ”känna in sig”, på vad som begärs av dem.

Det är mkt lösgörande övningar, voltarbete, vändningar och skolor. Det är sällan akademiker använder sig av skänkelvikning. Detta beror på att akademikerna vill stärka benparen var för sig och få in bakdelen ”mitt under” hästen och bära fram hästen. Därför är skolorna det arbete som är bättre att använda sig av, för att få hästen att lösgöra sig framåt-nedåt.

Sen det här med utrustningen. Bara för att du ska börja med AR, behöver du inte köpa dig en svart slokhatt med plym, höga stövlar och kråsskjorta :rofl: . Utan det duger utmärkt med vanliga ridkläder och helt vanlig ridhjälm på skallen :bow: . Du måste inte heller skaffa ett stångbett med krusiduller och en barocksadel. Utan använd den utrustning, du och din häst trivs med. Det kan vara repgrimma och ridgjord, allroundsadel och träns med vanligt tränsbett, eller varför inte westernsadel och sidepull. Eller kanske din häst går allra bäst med hackamore och dressyrsadel.

Att stångbett ofta används inom AR, beror på att AR som sagt eg. är en bruksridning. Historiskt sett var det ju en ridning som gjorde att man behövde ha en hand ledig till annat, till exempel slåss med sabel, eller kurtisera med damerna, som viftade med sina solfjädrar, eller skyddade sin vita vackra hy mot solen, med ett parasoll i handen.. För att då med minimala hjälper kunna manövrera sin häst var man alltså tvungen att rida enhändigt. Då var och är ett stångbett att föredra.. Stångbett används ju även i westernridning och working equitation. För att inte tala om i tävlingsdressyren, där man en bit upp i klasserna, dvs hästens utbildning, stoppar in BÅDE ett bridongbett och stångbett i munnen.

Slutligen vill jag bara säga...

En ryttare till häst, kallas ekipage
En ryttare utan häst, är bara en människa
Men... en häst är ALLTID en häst.


OCH

God ridning är ALLTID god ridning, hur och när, den än utförs.

Tack för ordet.

:bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Några av mina intryck om AR och varför jag använder mig av denna ridning

*APPLÅD!*
:bow:
Nu fick jag en sån där varm god nykär känsla i magen. Det är bra att påminnas om vad det egentligen är man håller på med ibland.
 
Sv: Några av mina intryck om AR och varför jag använder mig av denna ridning

Visst är det??? Jag håller på o gör om min hemsida lite och försöker uppdatera med sånt som betyder mkt för mig...

Och just nu kände jag att mina tankar om AR behövde luftas lite, eftersom min dam varit i trotsåldern i fyra dagar och försökt bli av med mig. Igår var det inte långt ifrån... :eek: En tradare som luftade bromsarna precis när jag suttit upp och vi får ut på en stubbåker... :angel:

Idag var hon bara :love: :love: :love: tills andra galoppen, då jag helt plötsligt nästan hängde under magen på henne... På fyra veckor, har det gått att dra åt fem hå extra, sen riktiga betet... :o Idag var det TVÅ. Snart går det nog att ha en 80 cm's dressyrgjord till dressyrsadel med långa stroppar... För närvarande användre vi en 95 cm's "vanlig" gjord... :devil:

Så jo... jag är nog också lite nykär idag, när jag ändå får en härlig frihetskänsla när damen galopperar lugnt och avspänt på hängande tygel, minskar och ökar volten, samt kan sakta av till skritt eller göra halt från galoppen bara jag ändrar min "sitsinverkan" lite... mer eller mindre... :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Några av mina intryck om AR och varför jag använder mig av denna ridning

:bow: jag bugar. jag känner mig så hemma när jag läser vad du skriver.
 
Sv: Några av mina intryck om AR och varför jag använder mig av denna ridning

Härligt, det är det som är meningen :smirk:

Och så hoppas jag att de som är nyfikna, och vill veta mer kan få en liten förståelse av Akademiska Ridkonstens mysterier, som egentligen inte är så mystiska.

Mvh

IH
 
Sv: Några av mina intryck om AR och varför jag använder mig av denna ridning

Jag försöker också rida lite åt AR hållet.
Alltså så mycket som mina hästar och min kropp känner att vi klarar av för dagen.

Hade jag skrivit igår så hade det bara blivit :love: :love: :love:

Men idag var det nästan en "kamp" hela turen i skogen.... ända tills sista galoppen då jag helt plötsligt kunde både länga och korta utan "kamp" :D

Och vad kommer jag ihåg mest av dagens tur... jo sista galoppen och den jättemysiga skritten hemåt från skogen :banana: :banana:

Som ödmjuk hästslav får man vara glad för det minsta ;) :D :D

Därför är det så skönt att höra att allt inte är rosenrött varje ridtur ;)
 
Sv: Några av mina intryck om AR och varför jag använder mig av denna ridning

Målet med Akademisk Ridkonst, är att få en känslig och lyhörd häst som

  • känner av och lyssnar till ryttarens minsta kroppsförändring. Det innebär alltså en god kroppskontroll på ryttaren…
  • har förmågan att trampa in respektive bakbenen väl inunder sig. Ryttaren ska kunna bestämma vilket bakben som ska flytta sig när och hur.
  • bär ryttaren på en rörlig rygg där kontakten med bakbenen bibehålls. Inom akademiska kretsar brukar man tala om ”svingande rygg”.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Några av mina intryck om AR och varför jag använder mig av denna ridning

_Netty skrev:
Målet med Akademisk Ridkonst, är att få en känslig och lyhörd häst som

  • känner av och lyssnar till ryttarens minsta kroppsförändring. Det innebär alltså en god kroppskontroll på ryttaren…
  • har förmågan att trampa in respektive bakbenen väl inunder sig. Ryttaren ska kunna bestämma vilket bakben som ska flytta sig när och hur.
  • bär ryttaren på en rörlig rygg där kontakten med bakbenen bibehålls. Inom akademiska kretsar brukar man tala om ”svingande rygg”.

:bow: :bow: :bow:

Hmm... Det skrivna ordet, gör att det ser väldigt enkelt ut... :bump: Men sen att få det att fungera, uta i den krassa verkligheten... :crazy: Det, det är en helt annan femma... :rofl:
 
Sv: Några av mina intryck om AR och varför jag använder mig av denna ridning

Tänk när man får ett par korrekta steg :d :love:

Man kan ju leva på det i flera månader :D :bump: :bump: :bump:
 
Sv: Några av mina intryck om AR och varför jag använder mig av denna ridning

palle skrev:
Tänk när man får ett par korrekta steg :d :love:

Man kan ju leva på det i flera månader :D :bump: :bump: :bump:


Jepp, Tima och jag är inne i "ett litet stim" just nu. Men inte i den riktning, som min hemläxa från förra kursen var... :o

:angel:

Men roligt och härligt har vi just nu i solskenet, jag och min vita prinsessa. :love:
 
Sv: Några av mina intryck om AR och varför jag använder mig av denna ridning

Måste bara få ställa en fråga...

Idag när vi red så var han helt underbart mjuk i steg och sidor.
Men helt plötsligt när jag satt och bara "småtrimmade" lite på halvlång tygel, så trodde jag han "halkade" till för han "satte" sej nästan på rumpan... trodde först jag skulle åka av baklänges så paff blev jag...
Fast sen upplevde jag det som om han hade "stannat" med kroppen fast bakbenen fortsatte framåt....
Har lite svårt att förklara...

Det var lite åt piaff hållet till, men ändå inte... jag har en gång suttit på en häst som gjort piaff, men nu kände jag inte igen hur ponnyn rörde sej...

Var alltihopa en sk Lidnersk knäpp, eller :confused:

Eller var han bara lycklig över att slippa hoppsadeln som han tyvärr fick gå med i går då alla hästarna var med ute... :confused:
 
Sv: Några av mina intryck om AR och varför jag använder mig av denna ridning

När mina hästar har gjort piaff-ansatser (eller piafferat, för 25-åringens del) har det känts som om jag sitter på en hårt uppblåst badboll, och nästan som om hästen var på väg att explodera.

Ganska läckert.
 
Sv: Några av mina intryck om AR och varför jag använder mig av denna ridning

Som CillaW säger, så brukar jag också försöka finna en boll under rumpan. Men jag har nog inte kommit till mer än en handboll under rumpan än... Badbollen har varit på väg, men just nu är det höstspring i benen på damen och därför har jag fått lägga samlandet åt sidan ett tag.

Så det är säkert en "AHA"-upplevelse, du och din häst har fått. Sug på den känslan länge!!! :love:
 
Sv: Några av mina intryck om AR och varför jag använder mig av denna ridning

För normalt när jag uplever dom där millisekunderna innan "atombomben" exploderar så har det varit framåt....

Nu var det mycket mera nästan rakt uppåt....

:love: Gissa om jag kommer att längta tills bråckoperationen har helt läkt om ca 8 veckor :D :banana: :bump:

Bara måste få uppleva det igen :idea: :d

Men kan orsaken till hans villighet att göra mej tillfreds ha att göra med att jag nu använder en bomlös sadel :confused:
Eller är det bara tidsaspekten, ca 4 år ? :confused:
 
Sv: Några av mina intryck om AR och varför jag använder mig av denna ridning

Ingen aning "ärligt sagt". Jag har ju "bara" ägt syntetdressyrsadlar och aldrig testat bomlöst... Men tidsaspekten stämmer ju hyfsat... Jag har ju hållit på med tänket sen 2003 i alla fall och det börjar hända saker och ting. :bump:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 217
Senast: WBanna
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 901
Senast: Pyrran
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 959
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 468
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp