Några bettfrågor

Problematisk

Trådstartare
Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att titta på olika bett. För det mesta är det ju inga konstigheter, men några bett har jag några, förmodligen skitdumma, frågor kring, och så en fråga om bettringar. Och säkert är det många av er som kan mer än mig :)

1. Baucherbett. Jag tittar och tittar men förstår inte riktigt hur det ska fungera på något annat sätt än ett med vanliga ringar? "Pinnen" blir väl bara som en förlängning av sidostycket? Eller är det något jag inte fattar?

2. Fullcheek. Vad gör skänklarna för skillnad? Fattat att det är rätt populärt på unghästar för att trycket på sidan hjälper till med svängandet, men har det några fler funktioner?

3. Waterford. Har alltid vetat (?) att det är ett skarpt bett, tills en bekant började använda det på sin unghäst efter att ha fått råd om att det är ett väldigt snällt bett. Har jag haft fel, eller är det skarpt? Förutom de många brytpunkterna tänker jag även på att de första "öglorna" innanför bettringarna ser ut att bli "stående" direkt på lanerna (?) och det kan omöjligt vara behagligt?

4. Gagbett. Tänker framförallt på det med hål i bettringarna som det går en läderrem igenom, men även de som har som två små ringar/öglor i den vanliga bettringen (t.ex. stubben golden wing 4 in 1). Vad är grejen med dem? De är väl hissbett, men är det nån skillnad mot pessoa? Känns som att de är accepterade av fler än vad pessoa är.

5. Scourierbett. Hur/varför? Här känner jag mig ungefär lika dum som gällande baucher, hur jag än tittar på det och försöker tänka förstår jag inte vilken funktion det har?

6. Islandsstång. Hur? Kedjan sitter ju direkt i bettringen, likaså gör nackstycket. Här blir mina tankar upp-och-ner jämfört med baucher. Blir inte skänklarna bara en förlängning av tygeln? Hur har det hävstångsverkan, när inverkar kedjan? Vad är skillnaden jämfört med ett vanligt tränsbett med curb strap,förutom att det är en kedja istället för en rem då.

7. Bettringar. Vissa hästar vill ha lite mer rörligt i munnen och trivs med lösa ringar. Vissa vill ha ett stabilare bett och gillar fasta. So far so good. Men så har jag hört att D-ringsbett har en lätt hävstångseffekt? Stämmer det, hur är det möjligt?

Det var allt (för stunden). Oerhört tacksam för svar! :bow:
Mn kuse kommer få ett väldigt basic tredelat, så egentligen är det här helt onödiga kunskaper för mig att ha (i nuläget) men jag gillar att ha koll på saker :D
 
1. Baucherbett.
Ligger lite mer stilla i munnen eftersom mundelen inte kan löpa i ringen och ringen inte kan löpa i sidostycket vilket många uppskattar.

2. Fullcheek.
Ligger också rätt stilla och ”puttar på” vid ledande tygeltag.

3. Waterford.
Borde inte vara tillåtet i amatörhänder och definitivt inte på unghästar, om alls. Det är ett korrektionsbett som lägger sig likt en kedja runt käken.

4. Gagbett.
De är hissbett, ja. Bör ridas med två tyglar, annars blir det omöjligt att rida med kontakt utan att hissa. På GW begränsas hisseffekten då bettringarna endast kan löpa en liten bit. Den lilla fördelen med gag gentemot pessoa är att pessoat drar fram sidostycket, det gör inte gag. Jag är personligen inget fan av hissbett över lag, delvis pga hur det sliter på tänderna.

5. Scourierbett.
Blir lite mer ”direkt” verkan i munnen iom att man inte påverkar sidostycket lika mycket vid tygeltag.

6. Islandsstång.
Kan jag inget om

7. Bettringar. Men så har jag hört att D-ringsbett har en lätt hävstångseffekt? Stämmer det, hur är det möjligt?
Nej det stämmer inte. Det måste finnas något att häva emot, en kindkedja till exempel.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 984
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 183
Senast: IngelaH
·
F
Hoppning Tycker snart att jag har provat allt... Har en stooor häst som är riktigt stark och pigg och älskar sin hoppning... Hon blir dock väl...
Svar
9
· Visningar
1 110
Senast: Messy
·
Utrustning Kort bakgrund - damen fick bett första gången när hon var knappt ett år. Valde 'standardbettet' jag brukar ha vid invänjning, ett...
Svar
10
· Visningar
1 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp