Några bra övningar

Elizette

Trådstartare
För att bli mer liksidig som ryttare? Upptäckte igår när jag red hur otroligt ojämn jag är i mina sidor, inte konstigt att min totto är det oxo - fastän han är inte så ojämn som jag fått för mig att han är - det är ju JAG Som är den otroligt ojämna & naturligvis reagerar han på det. Vi har kommit in i en ond cirkel i vår ridning där jag faller utåt pga min snedhet & det blir en konstat kamp för att få något sånär balans ( I höger varv ) & det som jag tänker nu, är då.. vad finns det att göra som ryttare, från/på marken för att öva upp sin jämnsidighet?
 
Jajjemän!
Är inte nån expert men iallafall:

Stretcha!! Var noga med att stretcha efter att du har ridit! Det tar ca 15-20 sekunder för muskeln att sträcka ut sig helt och det är viktigt att man är uppvärmd.
Hittade en sida på google som var ganska ok, finns säkert fler om du söker, men: http://hem.passagen.se/ahgren/stretchovningar.htm
Lite tillägg till sidan: Var försiktig när du stretchar ryggen!
Vadstretchen på den sidan var kanske inte riktigt den vi ryttare behöver, men jag hittade en bättre på en annan sida: http://www.utsidan.se/ddb/traning/traningslara/traning/300.htm

Sen tycker jag att du ska gå ett gym och be att få en instruktion! Dom kan hjälpa dig att skräddarsy ett hemmaprogram (om dom är snälla) om du inte vill gå på gym.
 
Hej! Vad roligt att läsa ditt inlägg för jag har precis börjat fundera över min egna snedhet :) Jag pluggar till biomekaniker och har denna terminen börjat med just anatomi. Jag har fått hjälp av min lärare att göra en kroppshållningsanalys. Något jag anser att ALLA borde göra. Att man är sned i muskler beror oftast på hur vi rör oss i vår vardag.
Jag tar mig själv som exempel. Är född med ett längre högerben (väldigt vanligt, men många får inte veta det) vilket gör att min kropp anpassat sig genom att vrida bäckenbenets högra del uppåt. Detta skapar automatiskt ojämnhet i musklerna. Jag har med mitt fel kortare ländryggsmuskler på högersida, korta ljumskmuskler och "ytterbensmuskler"(tensor fascia latae m.fl.) på höger ben. Jag är stark i höger insida av vaden. Jag är svag i insidan av vänsterlår men desto starkare i de musklerna som håller ut vä.lårbenet från bäcknet. Mitt vänstra underben har svaga vadmuskler.

Hur förhåller sig nu detta till ridningen? Jag är ganska bortkommen vad gäller dressyr...och vågar inte dra några slutsatser vad gäller inverkan på hästen. Men visst måste det ju påverka hästen, har jag större muskler i ljumsken på höger sida så måste ju hästen känna av det genom större press? Likaså är jag starkare i höger skänkel, det måste ju oxå bidra till att jag skänklar med olika tryck? Eller att jag lägger mer tyngd på högerbenet eftersom det lättare bär upp mig. Om någon har bra teorier/slutsatser så är jag inte sen att lyssna!

Jag kanske skulle svara på din fråga oxå :D
Övningar man kan göra är svåra att bestämma om man inte vet exakt vilka muskler som är ojämna. För jag antar att om man är ojämn i ridninden är man säkert ojämn alltid annars oxå. Och då kan man inte bara göra övningar för just ridningen, om du övar en timme och lever ojämnt restrerande 23timmar av dygnet så har det ju inte så stor effekt. Ofta beror ojämnheter i musklerna på ojämnheter i skelettet. Sitter ojämnheten i benen, som på mig- så avhjälps det med skoinlägg som helt enkelt höjer upp det kortare benet och då kommer musklerna automatiskt att jämna upp sig bara av att jag lever rakt istället för snett. Jag har fått vissa övingar att göra både styrkeövningar för mina svaga muskler och stretchingövningar för mina korta starka muskler.

Om du vill ha en kroppshållningsanalys så kan du säkert höra av dig till en ortoped.

MVH blivande biomekanikern "mergur"
 
waw... :bow:, ojoj.. nu fick du min hjärna att börja snurra, ska ABSOLUT göra detta! Blir så vansinnigt frustrerad av att inte klara av att göra samma saker med mina båda kroppshalvor, att dom förhåller sig så olika :crazy:, men det här verkar verkligen vara ett super tips! :idea:
 
HEj :) jag har skrivit en enkel förklaring på hur man själv kan göra en kroppshållningsanalys. Kika under handikapp-forumet om du är nyfiken :) (under rubriken om olika långa ben)
 
Snedhet är vi många som lider. Själv har jag faktiskt varit rak en gång i tiden men efter två ganska stora ridolyckor är jag nu sned i bäckenet och axeln.
Jag började med Yoga. Det är verkligen kanonbra! Då lär man verkligen känna sin kropp och dess begränsningar. Jag tror att om du tränar något annat utöver ridningen har du lättare att känna efter var din snedhet sitter och på så sätt vara mer medveten om den på hästryggen och aktivt kunna jobba bort det.

Lycka till!
 
Det är ju så att man oftast är stakare i tex höger sida om man är högerhänt, och blir på det sättet sned... Ett bra tips att bygga upp vänster sida i vardagen är att tänka på tex när du skall gå upp för en trappa, börja med vänster ben istället för höger (förutsatt att du är högerhänt). Ett annat tips är att sopa och mocka med vänster hand. Man har ju sopborsten/grepen åt ett håll när man sopar/mockar, sväng den åt andra hållet! Det är inte så lätt i början eftersom man är ovan och svag i vänster sida.
Prova att skriva med vänster hand! Jättebra träning!
De finns jättemånga exempel på småsaker man automatiskt gör med högerhand som man oxå skulle kunna göra med vänster.

Det är bara att försöka! :D
 
17.. hur ska man hinna med det ?!?! :confused:, hade ju gärna.. men jisses, hur 17 får man tid till det? :crazy: :)
 
:eek:, precis det har jag börjat med, tänkte i samma banor, har börjat rykta med fel hand.. - det GÅR ju inte ! :crazy: :D, jaja övning ger färdighet ! :)
 
Tiden är ju alltid ett problem men efter att jag börjat med Yoga har jag faktiskt blivit mindre stressad, sover bättre. Tiden kan man ju inte göra något åt - den försvinner. Men har du ont om tid låt din häst vila en dag i veckan då du bara tänker på dig själv. Jag lovar att även hästen kommer uppskatta det eftersom du blir mer harmónisk i dig själv.
 
Totton min har redan ca 2 vilodagar i veckan´, & att utöka det ytterligare vill jag helst inte.. mycket beror ju på hur jag jobbar, just nu ( dom närmaste veckorna ) jobbar jag 7dagar/veckan.. & då blir tiden väldigt knapp.. men kan man "läsa sig till" Yoga? Jag känner lite det att jag skulle behöva komma iväg på kurs eller dyl, som är x antal ggr/veckan för att jag verkligen ska vara seriös, försöker man bara lite hemma blir det lätt att tv soffan lockar mer än fysiskt/mentalt arbete av något slag :o :)
 
Borsta tänderna m fel hand, sitta upp lika mkt från båda sidorna, och, som jag börjat med, leda hästen växelvis på höger, växelvis på vänster sida. (Funkar för mig och för hästen!)

(Samtidigt kanske man får påminna folk om att använda korsettmuskulaturen i att andas, gå framåt/uppåt/neråt/åt sidan!?!)

Bär hem maten hellre i två lika tunga kassar istället för en enda tung. Måste du bära riktigt tungt - använd hela kroppen, inte bara armar/axlar/händer. (Att bära hundmat är superbra styrketräning, om man använder sig av hela kroppen och BÄR hem maten!) Samma sak gäller i stallet!!! Tänk ergonomiskt, likasidigt och skonsamt! (Jag har börjat bära sadeln annorlunda...)

Har du ryggsäck - se till att den passar din kropp!

Tänk på hur du sitter när du sitter! Sitter du lika på sittbenen? Rak i ryggen? Framåtlutad? Bakåtlutad? Får du spänningar i höfter, axlar, nacke eller ben? Vad tycker armbågarna?

Hur sover du? Bara en sån sak som rätt kudde kan förändra livet för en! Har du rätt hårdhet på madrassen?

Det finns en hel del man kan göra! Små detaljer man lätt glömmer bort! Och kommer man ihåg att använda musklerna i det vardagliga, sparar man tid på gymmet! (Gym är alltid bra, men man behöver inte vara där lika ofta/länge!)

Lyckat till!
 
:bow: Det där är väl ungefär det jag har börjat med... rykta hästen med "fel" hand :crazy:, mocka med "fel" hand! :eek: ha VÄSKAN på fel axel! det GÅR inte! *blir galen* ju mer jag tänker på det, desto mer märker jag hur olikt musklad jag är för att inte prata om koordinationen! :D
 
Prova att torka på toa med fel hand! Fortfarande lite svårt ibland... :crazy:
Knäppa byxorna går lite snabbare, men det tog lite tid för hjärnan att fatta första gången... :smirk:
 
*ASG* så långt hade ja inte tänkt... jisses, life altering ! :D men man måste börja nångång, lika bra nu som någonsin.. för allt jämt *hu*
 
Ähum, ja, jag känner mig lite konstig ibland med mina små "fixeringar" på att vara flexibel o liksidig, men ska man göra nånting kan man lika gärna göra det fullt ut! :smirk:

Vissa saker är ju svårare än andra, som man inte tänker på i vardagen. Just det där med att bära väskor och kassar på andra sätt är ju supersvårt, men jag har själv märkt hur sned jag egentligen är. Och när man blivit medveten om det, är det i alla fall för mig lättare att komma ihåg och korrigera...
Man förstår väl hästarna lite bättre nu också... :crazy:

Lycka till! Hoppas du får lika kul som jag haft (åt mig själv)! :D
 
tänk efter nästa gång du går i en trappa, vilken fot du börjar med. Börjar du alltid med samma fot, så prova att tänka efter och börja med den andra foten istället. Gör mer saker med den handen du brukar använda minst, osv..
 
tackar :bow: kommer nog behöva det !

& man blir nästan lite generad när man tänker på vad man tvingar tottarna att göra.. när man sitter däruppe på hur sne som som grannens lagårdsdörr :D & små grymtar över att hästen inte balanserar upp sig lika väl i den enda varvet som det andra. :o

Men man kan ju inte bli bättre om man inte inser sina problem & accepterar dom!
 
Ja hemma gör jag sällan några Yoga-pass.
vill du ändå läsa på lite ska det kommit ut en ny bok som heter poweryoga som ska vara riktigt bra. Jag har inte läst den men fått den rekommenderad av flera. Själv har jag en bok från 70-talet som är helt underbar. Det heter "att börja med Yoga" men finns väl inte att få tag på längre..
 

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 036
Träning Jag rider en sjuårig islandsvalack som är grundutbildad men som har fått göra lite som han velat senaste halvåret pga av att ägarna...
Svar
1
· Visningar
1 022
Senast: sandrafors
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Höstens ridning startades för min del med en helgkurs i centrerad ridning. Jag har länge sneglat mot CR, läst Sally Swift för längesedan...
Svar
0
· Visningar
312
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
965
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp