Några dagar i Stockholm

hjärter_dam

Trådstartare
Jag tillsammans med sambo och vår ettåring åker till Stockholm några dagar i sommar. Kommer att bo mitt på Söder och önskar tips på trevliga lunchrestauranger och bra take away, vår son uppskattar inte riktigt restaurangbesök kvällstid. Vi tänkte besöka Skansen och promenera på Djurgården, har ni fler tips som en ettåring samt vuxna kan uppskatta?
 
Det beror nog helt på barnet. Vi har ju tagit med oss vår dotter på allt möjligt. Vi har besökt flertal museum som hon tyckt var roligt. Man får anpassa sig lite bara. Tekniska har en barnavdelning där man kan låta dem springa av sig och det finns lite roligt för vuxna också om man gillar sånt. Det senaste var aquaria och det var mycket populärt. Abbamuseet var väl okej men det var lite mäktigt för ett barn med spring i benen. Då var hon 1.5. Grönan var hon med på några gånger både som spädbarn och ettåring. Hoppas på att kunna ta mig dit i år med trots foglossning, mest för att jag tycker att det är trevligt att skrota omkring där.

Jag har tänkt besöka junibacken länge. Ska bara komma till skott.

Restauranger.. @tornblomma har väl lite koll där tror jag :)
 
En båttur någonstans? T ex till Fjäderholmarna? Där kan man gå runt, bada om man vill och äta på någon av restauranterna. Waxholm, Drottningholm och Birka är andra förslag, men inte innerstan. .

På Medborgarplatsen har flera restauranter uteserveringar på sommaren (Melanders fisk m fl). Passar bra både lunch och kväll. I Söderhallarna kan man köpa take away, liksom i Hötorgshallen och Östermalmshallen. För att inte tala om Göta Fisk på Götgatan nära Ringen. T-bana Skanstull.

Hagaparken, med fjärilshuset om det regnar. Gröna Lund tycker jag har för hög ljudvolym för små barn. Men det är nog olika hur känslig man är.
 
Jag tillsammans med sambo och vår ettåring åker till Stockholm några dagar i sommar. Kommer att bo mitt på Söder och önskar tips på trevliga lunchrestauranger och bra take away, vår son uppskattar inte riktigt restaurangbesök kvällstid. Vi tänkte besöka Skansen och promenera på Djurgården, har ni fler tips som en ettåring samt vuxna kan uppskatta?

Fjärilshuset lär ju vara spännande för en liten, och även för vuxna. Jag har dock tyvärr aldrig varit där själv.
Aquaria vattenmuseum är också mysigt. Älskar det! Passar alla åldrar.
Vid varmt och fint väder så finns ju flertalet fina badplatser. En är Smedsuddsbadet som ligger mitt på Kungsholmen. En trevlig strand för alla åldrar. Jag kan annars även rekommendera Eriksdalsbadets utomhuspooler om ni föredrar den typen av bad.
Junibacken som någon sa kan vara roligt, men jag tror det skulle uppskattas mer av ett några år äldre barn som har koll på figurerna.
Spårvägsmuseet brukar vara uppskattat bland barn, och även vuxna. Tåg, tunnelbanor och bussar är ju alltid spännande. :D
Tekniska museet har också mycket spännande att titta på, och en aktivitetsavdelning för både vuxna och barn. Men jag tror att det även där kan vara så att det främst passar ett par år äldre barn.
Naturhistoriska riksmuseet brukar vara en höjdare för barn. Avdelningen med djur och dinosaurier brukar få många att skrika rakt ut av förtjusning och det är minst lika kul för dom vuxna.
 
Tack för alla tips, kanske måste utöka antalet dagar om vi ska hinna med allt ;) Tar gärna emot fler tips på matställen, vilket är tex bästa sushin runt medborgarplatsen?
 
Tack för alla tips, kanske måste utöka antalet dagar om vi ska hinna med allt ;) Tar gärna emot fler tips på matställen, vilket är tex bästa sushin runt medborgarplatsen?
absolut bästa sushin finns på Ljunggrens på götgatsbacken. Wok Mee är en ganska bra Thai på Östgötagatan 27 typ... På Skånegatan har ni många bra ställen med bland annat Urban Deli som ligger vid Nytorget. Det är dock ganska dyrt. Är det Medis ni kommer bo vid? Jag bor mitt på söder så om du skickar vart ni ska bo så kan jag tipsa om mindre turistiga ställen. :)
 
absolut bästa sushin finns på Ljunggrens på götgatsbacken. Wok Mee är en ganska bra Thai på Östgötagatan 27 typ... På Skånegatan har ni många bra ställen med bland annat Urban Deli som ligger vid Nytorget. Det är dock ganska dyrt. Är det Medis ni kommer bo vid? Jag bor mitt på söder så om du skickar vart ni ska bo så kan jag tipsa om mindre turistiga ställen. :)

Tack för bra tips! Vi ska bo på scandic malmen som jag fått för mig ligger nära medborgarplatsen.
 
Fjärilshuset lär ju vara spännande för en liten, och även för vuxna. Jag har dock tyvärr aldrig varit där själv.
Aquaria vattenmuseum är också mysigt. Älskar det! Passar alla åldrar.
Vid varmt och fint väder så finns ju flertalet fina badplatser. En är Smedsuddsbadet som ligger mitt på Kungsholmen. En trevlig strand för alla åldrar. Jag kan annars även rekommendera Eriksdalsbadets utomhuspooler om ni föredrar den typen av bad.
Junibacken som någon sa kan vara roligt, men jag tror det skulle uppskattas mer av ett några år äldre barn som har koll på figurerna.
Spårvägsmuseet brukar vara uppskattat bland barn, och även vuxna. Tåg, tunnelbanor och bussar är ju alltid spännande. :D
Tekniska museet har också mycket spännande att titta på, och en aktivitetsavdelning för både vuxna och barn. Men jag tror att det även där kan vara så att det främst passar ett par år äldre barn.
Naturhistoriska riksmuseet brukar vara en höjdare för barn. Avdelningen med djur och dinosaurier brukar få många att skrika rakt ut av förtjusning och det är minst lika kul för dom vuxna.
Jag tror att barnen uppskattar det men på olika sätt. Känner inte igen figurerna men ser att det händer saker och de mer barnvänliga platserna blir som en lekplats. Sen är vår dotter väldigt van vid att följa med på såna saker och man får ju göra det bästa av situationen på något sätt. Är man som vuxen lite intresserad och kan visa och peka och vara lite extra förtjust är det lätt att barnet också tycker att det är lite extra roligt. Det är ju en enorm stimulans att bara vara iväg på det där viset :)

@hjärter_dam skriv upp sjal/bärsele samt hörselskydd på packlistan. Ska ni in på museum är det inte alltid man får ha vagnen med sig och det är rätt smart att skicka upp barnet på ryggen genom hela eller delar av äventyren. Hörselskydd har vi ofta med oss ifall man får för sig att gå ut på kvällen eller sådär och vill låta barnet sova.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 301
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 240
Hemmet Tar tacksamt emot alla tips om att ha inneboende. Möblering, hur man hittar rätt person, vad som är bra att tänka på, innehåll i ett...
Svar
14
· Visningar
1 570
Senast: Araminta
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 305
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp