Några enkla frågor. För er.

FannyN

Trådstartare
Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren handlat om isis och i många år var det min ridlärare som fixade det mesta eftersom mamma har astma och jag var barn då och sen har stått med halvblod på anläggning för hiskeligt länge sedan så känner jag mig rätt grön. Ja det finns säkert vinster med att vara ödmjuk också tänker jag och tänker nu fråga hej vilt.

Hästen är 8 år med dressyrpappa och fullblodsfälttävlansmamma. Cool, glad,gudasnäll, välriden och väldigt förlåtande. Hon har varit sparad av uppfödaren för tanken var att tävla avla men hon har skalat av ambitionerna pga många hästar och min har ej betäckts och är bara utbildad lätt a dressyr och grön i hoppningen även om det syns att hon blir helt till sig av glädjefnatt.

Ridningen löser jag som så att en kille som heter Jim Lundgren ( verkade riktigt snäll och trevlig ) är med och kollar upp vilken nivå vi är på och följer upp ofta.

Sadlar har jag fått hjälp att prova ut och har köpt en dressyr och en hopp. Träns likaså.

Frågorna som känns viktigast är foderstat, täcken och benskydd. Hagkompis. Hon är rätt ranglåg och aldrig sur och i stallet finns fö den här Jims häst som är klok dräktig och ranghög. Tuff men inte stoig eller dum.Förslaget jag fått är att de ska gå ihop. Låter bra tycker jag men tänker att det verkar som om nuförtiden går de ensamma på många ställen. Hagen de här två skulle få är underbar. Även närhet av samma häst i stallet och det kan vara bra tänker jag om hon får lite trygghet av en stabil tant när hon nu ska byta stall första gången i livet.

Sen är hon tunn. Hon är rörlig och inte den matfriskaste typen. Jag tänker att fri tillgång på hö och sen såklart mineraler. Sen tänkte jag att havre var just hästmat på min tid men nu verkar fullfodren marknadsföras som havrefria?
Ett tips på energirikt gott fullfoder vore bra! Sen tänkte jag på om det är bra att ge rapsolja för att öka energin? Morötter kommer hon att få dagligen. Nåt kilo.

Hur mycket täcken behöver hon? Var hittar jag bra dressyrskydd? Vad är egntligen skillnad på damask, strykkappor, dressyrskydd senskydd och ger lindor med pad samma effekt? Enl ägaren har hon bara senskydd fram vid hoppning eftersom hon inte tränar sådana rörelser som kräver dressyrskydd.och inte slår på sig. I skogen har hon aldrig haft skydd. Har ni det vid sansad ridning i skogen? Boots har jag köpt för att ha fram för att hon inte ska trampa av skorna. Enklare när jag fattar funktionen. På min tid hade var femte häst ett par strykkappor liksom. Nu verkar det ju vara annorlunda. Likaså fick de hö och mineraler och havre. Punkt slut. Inte ens ridlärarnas tävlingshästar åt annat. Inte hade just några täcken heller.

Jag har tänkt regntäcke, ett rid ett ute. Sen två rejäla vintertäcken. Ett gäng fleecetäcken och ett back on track. Några stalltäcken och ett par övergångstäcken. Sen ska jag köpa en pad i fårskinn. Ska det vara olika till de olika sadlarna kanske? Verkar jag ha glömt nåt? Grimmor, schabrak, ryktsaker finns.
 
Senast ändrad:
Sv: Några enkla frågor. För er.

Behöver du pad till sadeln? Om de är utprovade och passar utan så kan det bli för trångt.
Täcken skulle jag köpa allteftersom behov uppstår :) Ett bra fleece med hals och ett tunt fodrat regntäcke klarar man sig långt med. Det är ju svårt att veta i förväg vilka märken och modeller som hästen trivs med.

Foderstat är svårt att sia om utan analys på grovfodret.

Om hon normalt inte slår sig så skulle jag inte bekymra mig om benskydd på en sansad uteritt. Rider man där det är ojämnt, mycket ris och allmänt off road så använder jag helst skydd på alla fyra benen från Proffessionals Choice, t ex SMB Elite. Och deras matchande no turn bell boots på fram. De kan jag använda vid dressyr också men har den koll på benen räcker lättare strykkappor fram och bak. Senskydd och boots fram vid hoppning.
 
Sv: Några enkla frågor. För er.

Angående täcken skulle jag satsa på ett dyrt skaltäcke(regn) som är rejält hållbart, sen kan man lägga billigare/olika tjocka under beroende på hur kallt det är.
Jag köpte ett Amigo 100g till islänningen, och sedan några olika tjocklekar på deras liners(innertäcken). Är grymt nöjd.

Nr 1 angående täcken är att alltid ha glansigt tyg mot hästens päls!
Fleece och ulltäcken kan de ha i boxen, men i hagen måste det vara glansig insida, annars dras täcket bakåt av hästens rörelser och lägger sig i spänn över bogar/manke.

Benskydd skulle jag inhandla vid behov, här i stallet finns det hästar som har skydd precis jämt, andra har aldrig något. En hopphäst har aldrig något på uteritt, och han är rätt så hackig och ärrig på benen ;) men frisk och kry!
Vissa hästar är känsligare än andra.

Pad under sadeln ska du bara ha om den som provat ut sadlarna säger att det behövs, annars förstör du bara tillpassningen som gjorts. En sadel som passar bra behöver ingen tjock pad.

Läs på lite och foderstater och beräkningsprogram, sedan tar du höanalysen för i år och räknar ut vilken typ av kraftfoder ni behöver, beroende på höets värden kan du behöva olika foder.
 
Sv: Några enkla frågor. För er.

Hästar är alltid lyckligast om de slipper gå ensamma. Det ligger så djupt rotat i dem, så personligen förstår jag inte alls trenden att de ska gå ensamma. Det måste förstås fungera mellan individerna, men det gör det oftast om man är klok och sätter ihop hästar med förutsättningar att fungera.

Här har vi aldrig hästarna ensamma, och vi har/har haft alla varianter; ridhästar, avelsston, unghästar, tävlande hästar ... Den ende som går ensam är hingsten.

Täcken och benskydd överlämnar jag åt andra att svara på, eftersom jag bara använder två sorter; regntäcke vår och höst och vintertäcke när det är riktigt kallt, regnigt och ruskigt på vintern. Jo, ulltäcke om de kommer in och är blöta och kalla och behöver torka snabbt.

Bra grovfoder, luzern till de hästar som är tunna, även ett par dl olja. Ett pelleterat foder som passar till grovfodret.

Hästarna här är fullblodsaraber.
 
Sv: Några enkla frågor. För er.

Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren handlat om isis och i många år var det min ridlärare som fixade det mesta eftersom mamma har astma och jag var barn då och sen har stått med halvblod på anläggning för hiskeligt länge sedan så känner jag mig rätt grön. Ja det finns säkert vinster med att vara ödmjuk också tänker jag och tänker nu fråga hej vilt.

Hästen är 8 år med dressyrpappa och fullblodsfälttävlansmamma. Cool, glad,gudasnäll, välriden och väldigt förlåtande. Hon har varit sparad av uppfödaren för tanken var att tävla avla men hon har skalat av ambitionerna pga många hästar och min har ej betäckts och är bara utbildad lätt a dressyr och grön i hoppningen även om det syns att hon blir helt till sig av glädjefnatt.

Ridningen löser jag som så att en kille som heter Jim Lundgren ( verkade riktigt snäll och trevlig ) är med och kollar upp vilken nivå vi är på och följer upp ofta.

Sadlar har jag fått hjälp att prova ut och har köpt en dressyr och en hopp. Träns likaså.

Frågorna som känns viktigast är foderstat, täcken och benskydd. Hagkompis. Hon är rätt ranglåg och aldrig sur och i stallet finns fö den här Jims häst som är klok dräktig och ranghög. Tuff men inte stoig eller dum.Förslaget jag fått är att de ska gå ihop. Låter bra tycker jag men tänker att det verkar som om nuförtiden går de ensamma på många ställen. Hagen de här två skulle få är underbar. Även närhet av samma häst i stallet och det kan vara bra tänker jag om hon får lite trygghet av en stabil tant när hon nu ska byta stall första gången i livet.

Sen är hon tunn. Hon är rörlig och inte den matfriskaste typen. Jag tänker att fri tillgång på hö och sen såklart mineraler. Sen tänkte jag att havre var just hästmat på min tid men nu verkar fullfodren marknadsföras som havrefria?
Ett tips på energirikt gott fullfoder vore bra! Sen tänkte jag på om det är bra att ge rapsolja för att öka energin? Morötter kommer hon att få dagligen. Nåt kilo.

Hur mycket täcken behöver hon? Var hittar jag bra dressyrskydd? Vad är egntligen skillnad på damask, strykkappor, dressyrskydd senskydd och ger lindor med pad samma effekt? Enl ägaren har hon bara senskydd fram vid hoppning eftersom hon inte tränar sådana rörelser som kräver dressyrskydd.och inte slår på sig. I skogen har hon aldrig haft skydd. Har ni det vid sansad ridning i skogen? Boots har jag köpt för att ha fram för att hon inte ska trampa av skorna. Enklare när jag fattar funktionen. På min tid hade var femte häst ett par strykkappor liksom. Nu verkar det ju vara annorlunda. Likaså fick de hö och mineraler och havre. Punkt slut. Inte ens ridlärarnas tävlingshästar åt annat. Inte hade just några täcken heller.

Jag har tänkt regntäcke, ett rid ett ute. Sen två rejäla vintertäcken. Ett gäng fleecetäcken och ett back on track. Några stalltäcken och ett par övergångstäcken. Sen ska jag köpa en pad i fårskinn. Ska det vara olika till de olika sadlarna kanske? Verkar jag ha glömt nåt? Grimmor, schabrak, ryktsaker finns.

Kompis absolut! Tyvärr vanligt att hästar går ensamma men det är absolut inte naturligt!

Skydd, fortsätt som uppfödaren skulle jag säga. Senskydd vi hoppning och halvgalna ritter ute i skogen är väl en billig försäkring men i övrigt klarar sig välbenade och korrekta hästar nog bäst utan. Själv har jag strykkappor fram (samma som damasker) vid mycket galopp osv. Preiodvis har min boots i hagen pga tappskor men aldrig vid ridning längre, då går han tillräckligt balanserat. Sätter inte heller på mer skydd vid vinterbrodd, har låga på 7-8 mm.

Srtykkappor/damasker går runt hela benet och är förstärkta på insidan. Senskydd är öppna fram (för att hästen inte ska bli nonchalant och riva) och förstärcka runtom senorna på baksidan. Dressyrskydd är antingen damasker eller heltäckande skydd med lite annan utformning, gärna med ludd om det är damasker :p

Foder - prio ett är att analysera grovfodret! Eftersom hästar till allra största delen äter just grovfoder är det av största vikt att ha en analys som visar energi, smältbart råprotein och åtminstone makromineralerna kalcium, fosfor och magnesium. Hull och muskler styrs mest av mängden energi och protein. Kvoten för en normal ridhäst ska vara 6 eller högre, dvs smb rp/energi när du räknar på allt du ger hästen på en dag. Alltså, om du har ett proteinfattigt hö behöver du e proteinrika kompletteringsfoder/fullfoder (tex lusern, potatisprotein eller en musli/pellets med hög kvot) och om du behöver ge mer energi behöver du ge energirikt kompletteringfoder/fullfoder. Tänk på att du alltid måste ha saltsten/ge salt och att selen alltid saknas i grovfodret men allra oftast är tillsatt i mineralfoder och fullfoder men mängden hästen får i sig behöver kontrolleras.

Ang havre så innehåller det stärkelse. Men vad jag förstått så är den stärkelsen lättsmält för hästen (hästen har enzymer som bryter ned stärkelsen i havre) så länge man inte ger kilovis åt gången såklart. Och hästen kan alltså ta upp energin enkelt. Det man är rädd för med stärkelse är att hästen inte "hinner" bryta ned den i tunntarmen utan den kommer vidare in i tjocktarmen där mikroorganismerna som bryter ned fibrerna bor. Då rubbas tarmfloran och de goda bakterierna tar stor skada.

Ang sadel, prova ut den med padd om du vill rida med padd! Undvik annars padd o tjocka schabrak om den inte är utprovad med det. Det påverkar passformen.

Ang täcken - PASSFORM är skitviktigt spec på täcken hästen ska ha i hagen (dvs fundera på om du kommer behöva ha stalltäcke under utetäcken, isf är det ju superviktigt att stalltäcken ligger bra även i rörelse). Kanske köpa lite begagnat om du inte kan prova olika märken och modeller för att se vad som funkar för din häst. Passform, passform, passform är mina absoluta tips alltså! Tjocklekar beror på vad hästen har för hage, för tillgång till grovfoder ute, hur länge den är ute i sträck och framförallt vind och nederbörd. Inte så mycket på temperaturen. Har hästen en skyddad hage, mat och en trevlig kompis behöver den ganska trolig väldigt mycket mindre täcke än om den står själv i en liten ruta utan kompis o mat många timmar.

Kul att du skaffat häst igen om jag fattat dig rätt :D
 
Sv: Några enkla frågor. För er.

Knapplån

Ang skydd så har jag alltid boots i hagen. Såna som inte kan rotera. Detta pga tappskor plus det finns risk för balltramp av sig själv på denna hästen. Senskydd, boots och tillhörande senskydd bak pga den lätt slår ihop.

Gå till en bra ridsportsbutik och titta på olika skydd och fråga i butiken vad de säger osv. Jag tycker det är smidigt att bara ha skydd men hade jag orkat hade jag lindat för jag tycker det är snyggt och det ska tydligen vara bra om hästarna har överben(min har ett litet på ett framben.)

Täcken verkar du har full koll på. Tror dock inte du behöver ett gäng fleccetäcken;) räcker säkert med 1-2 st.

Ang mat. Skrev nyss en tråd om att min magrat. Ger müsli, betfor,lucern, mineraler men ska lägga till ngt men vet just nu inte vad. Fick tips om potatisprotein irl samt lite annat. Prova dig fram och läs på? Jag känner mig faktiskt ganska förvirrad när de gäller foder för alla säger olika. Dock verkar min magkänsla för att inte köpa foder med namn som build up osv stämma. Vet att jag ger müsli som är en slags färdigmassa men det är vad jag fick med hästen och funderar på att ge tills den är slut...

Vilket fall som lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 494
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Utrustning Jag överväger att köpa nya benskydd till min häst. De ska skydda bra mot slag, vara bekvämt även fast att hon har ett jättestort överben...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 964
Senast: kurakosz
·
Ekonomi & Juridik jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år. Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2. Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 293
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp