Några forum har slagits ihop med andra

Jag har de senaste dagarna arbetat med att slå ihop en del forum.

Anledningen till detta är bland annat att en del av dessa forum haft väldigt låg aktivitet och förmodligen fungerar bättre som ett prefix under sina respektive huvudforum.

Detta kan förhoppningsvis även skapa bättre aktivitet i huvudforumen samtidigt som det blir enklare att se allt utan att behöva hoppa runt för mycket.

Jag hoppas ni kommer gilla, dessa i mitt tycke, förbättringar.
 
Sv: Några forum har slagits ihop med andra

Ok, två frågor!

Vart har trådarna från avelsgnägg tagit vägen och vart ska man ställa sina bukefalosfrågor (som denna), här nu då eller?

***Nevermind -hittade dom***
 
Senast ändrad:
Sv: Några forum har slagits ihop med andra

Som du redan sett; avelsgnägg, dressyrgnägg, hoppgnägg och islandshästgnägg har alla flyttat in som prefix under respektive huvudforum.

Eftersom detta forum när det tidigare hette Bukefalos-hjälp då och då fick allmänna frågor, då en del trodde att Bukefalos-hjälp betydde att här fick man ställa alla frågor man ville ha hjälp med, har jag valt att döpa om det till Om Bukefalos.
Förhoppningsvis hittar fler rätt med detta namn, kanske ;)
 
Sv: Några forum har slagits ihop med andra

Fast med tanke på inaktiviteten på U så misstänker jag att "barnen" redan är på ÄU.
 
Sv: Några forum har slagits ihop med andra

*kl*
insåg just dagens I-landsproblem, jag är så van att Senior är längst upp till höger, så jag vet inte hur många ggr jag trillat in på Förälder istället, och undrat va sjuttsiken det är för trådar egentligen :rofl:

Ja, jag klickar där det brukar va utan att titta....
 
Sv: Några forum har slagits ihop med andra

Är det lämpligt att barn hänvisas till Äldre ungdom?

Håller med Shetlandskusk!

Kanske nt särskilt lämpligt för de yngre (var väl 12år när jag hade mitt första konto här på buke!) att bli hänvisade till Äldre ungdom!
Eftersom det diskuteras ändå rätt mycket snusk, kroppsliga problem och relationsproblem.

Visst, de tittar säkert in i ÄU, men känns bättre att de har "ett eget forum att hänvisas till". Plus ganska skönt att slippa gymnasiumtrådarna, som ploppar upp varje år.
 
Sv: Några forum har slagits ihop med andra

Skulle man inte kunna göra ett underforum på ÄU, typ som Gnägg, där alla lekar kan vara? Så slipper man se dem ta upp en hel sida när man inte vill vara med och leka!
 
Sv: Några forum har slagits ihop med andra

Använd gärna prefixen om du enbart vill se vissa ämnen.
 
Sv: Några forum har slagits ihop med andra

Dessutom så är det inte så mycket lekar på ÄU. När jag kikade några minuter sen var det två trådar på förstasidan som med lite vilja kunde anses lektrådar, och de låg då längst ner på sidan...
 
Sv: Några forum har slagits ihop med andra

Håller med Shetlandskusk!

Kanske nt särskilt lämpligt för de yngre (var väl 12år när jag hade mitt första konto här på buke!) att bli hänvisade till Äldre ungdom!
Eftersom det diskuteras ändå rätt mycket snusk, kroppsliga problem och relationsproblem.

Visst, de tittar säkert in i ÄU, men känns bättre att de har "ett eget forum att hänvisas till". Plus ganska skönt att slippa gymnasiumtrådarna, som ploppar upp varje år.

Tar man som 12-åring skada av att läsa sextrådarna på ÄU? Det är inte flashback det här... :p
 
Sv: Några forum har slagits ihop med andra

Jag tycker det blev bra.

Och att Akademisk Ridning hamnade under ridning känns bara logiskt. (Plus att mycket av diskussionerna där ändå var generella och lite 'svårtolkat' om det ska ligga där eller under dressyr eller..? äh, in i ridning).
 
Sv: Några forum har slagits ihop med andra

Håller med att det blev bra med prefix. Det enda jag tycker är synd är att det blev så smalt med 'barock/AR'. Jag känner inte mig riktigt hemma under prefixet men heller ej i dressyrforumet (som inriktar sig mot tävling). Jag har verkligen gillat diskussionerna under KR ( även om det ibland blir sandlådenivå, så har det funnits flera givande perspektiv på ridning som synliggörs när alla inriktningar möts i diskussion).

Det jag tyckt varit bra med gamla 'klassisk ridkonst' var att alla kunde känna sig hemma, oavsett inriktning, och kunna delta i lite mer ingående nördiga diskussioner om ridning. Det kan ibland vara svårt att hitta dom diskussionerna om de inte har t ex ett prefix, eller eget 'forum' eller vad jag skall kalla det.

Prefix är bra för att kunna rensa fram specifika trådar, men alla trådar är ändå synliga under 'ridning'. Jag skulle vilja ha ett prefix utöver AR/Barock (som självklart skall få finnas kvar) så att det är lätt att hitta till de 'roliga' trådarna där diskussionerna faktiskt är nödigare och går mer djuplodat än under 'ridning'. Ofta har diskussionerna på KR varit väldigt givande just för att det dyker upp synsätt från flera olika håll, något som lite saknas i andra forum där man gått utifrån speciell inriktning.

Hoppas ni fattar vad jag menar med 'nördig', det är positivt laddat. Kanske prefix 'ridnörd' skulle passa, om ingen kommer på nåt bättre. Då fattar man vilken typ av diskussion som förväntas, kannske?
 
Senast ändrad:
Sv: Några forum har slagits ihop med andra

Jag tycker det blev bra.

Och att Akademisk Ridning hamnade under ridning känns bara logiskt. (Plus att mycket av diskussionerna där ändå var generella och lite 'svårtolkat' om det ska ligga där eller under dressyr eller..? äh, in i ridning).

Känns inte alls logiskt för mig. Jag rider och tränar aktivt dressyr, men jag går lite alternativa vägar och tävlar inte längre. Dressyr är det ändå. Jag tycker det skulle passa mycket bättre som ett underforum på dressyr. Själva namnet borde inte vara så smalt som AR/Barock. Något mera öppet så att alla som rider dressyr, men på alternativ väg (jämfört med tävlingsdressyren traditionellt) kan känna sig hemma. Även de som blandar vanligt dressyr med något av de alternativa sätt som finns.
(om man nu måste ändra. Klassisk Ridkonst var ett bra namn på forumet så att många var aktiva där och vi fick olika infallsvinklar.)
 
Sv: Några forum har slagits ihop med andra

Frågan om var det passade bäst har varit uppe många gånger bland moderatorerna så även denna gång. Beslutet blev att AR&Barock passar bättre under Ridning än under Dressyr.
Detta hindrar inte att man diskuterar träning under dressyr, framförallt anser jag att det som några kallar klassisk dressyr bör diskuteras under Dressyr. Vill man får man diskutera det under forumet ridning också men då bör man inte använda AR&Barock-prefixet, utan troligen Övrigt-prefixet.
 
Sv: Några forum har slagits ihop med andra

Jag tycker det är enormt tråkigt att Klassiska forumet dumpats under Ridning. Det är inte samma hjälpgivning, inte samma syn på ridning(dvs funktionaliteten av övningarna och ridningen iom ursprunget i bruksridning) och då också olika språk och olika tänk öht.
Diskussionerna under Klassisk dressyr har hållit en betydligt mer avancerad nivå än de under ridning.

I min värld är Ridning forumet där man diskuterar mer övergripande och generell grundutbildning. Där kan de flesta inom de flesta olika grenar samsas, så även westernfolk, hoppfolk, dressyrfolk etc etc. För innan man specialicerat sig ser det rätt lika ut.
Att slopa det klassiska forumet är för mig som att slänga in Western under ridning eller Polo för den delen.

Jag rider inte AR eller barock. Men jag har haft en fot i varje läger länge. Och jobbar med detta. Det går inte att klumpa ihop AR-ridningen med "den vanliga". Lika lite som Western går att kastas in där.

VARFÖR har man beslutat ta bort Klassika dressyrens forum?
Det har väl ändå varit rätt mycket aktivitet där?
Om aktiviteten minskat tycker jag man ska fundera kring varför istället för att ta bort den helt. Kanske kan man styra upp lite hur det diskuteras där så det känns ok för fler?
Dvs ha en opartisk moderator(opartisk blir man bara genom att vara ooootroligt överödmjuk eller väääldigt kunnig eller helt okunnig inom just det området, dvs svååårt att hitta), låta diskussioner fortgå så länge som man inte attackerar andra användare eller andra privatpersoner/icke offentliga med personliga påhopp och om det görs så slänger man ut de som inte sköter sig.

Jag vet många, många som inte längre vågar skriva pga rädslan för personliga påhopp. Och andra som inte orkar för att diskussionerna iaf bryts.
På Klassiska forumet har de mest matnyttiga diskussionerna förts.
Iaf jag tappade rejält suget nu! Man kunde vara rätt säker på att diskussionerna på Klassiskt höll en nivå som skapade mer eftertanke än det basic-jams som är på Ridning. Nu ska man alltså behöva öppna aaasmycket fler trådar i hopp om att få till någon slags diskussion där man måste tänka till lite, lära sig och ev få nya tankar av de användare man vet besitter kunskap.
Jag har inte riktigt tid att sitta och larva mig så. Tyvärr!
För jag har verkligen uppskattat det utbyte jag haft med vissa på Klassikt.

Det är ingen idé att förklara så ingående på ngt annat forum. Och finns inget så ingående, detaljerat att läsa på annat forum heller.

Ska man diskutera dressyr och inte är toppryttare och inte ens delar hjälpgivning, ord för rörelser/övningar etc så skiter det sig. Och AR-ryttare och TR-ryttare delar inte detta. Och alla kan inte översätta tänket. Och vissa vill misstolka.
Så antingen får vi krig eller bara uppgivenhet och bortfall..
 
Sv: Några forum har slagits ihop med andra

Jag har försökt många gånger att diskutera på dressyrforumet, men det funkar inte eftersom det är tävling som gäller där. När man tränar planerat och seriöst utan att tävla så var Klassisk Ridkonst en bra plats att diskutera på (tycker jag) Det kändes rätt där. På ridning känns det som om det är promenadridning, inridning och väldigt basic frågor som kommer. Det känns inte alls som dressyrdiskutioner passar där. Jag har liksom ingenstans att ta vägen nu.:cry:
Finns det andra tankar och förslag kring detta? Ja det har varit väldigt lugnt på KR de sista veckorna, men sådana pauser brukar det vara ibland tycker jag. Ämnena sinar ett par veckor och sedan är det full fart igen. Gör det någonting egentligen? Allt kan ju inte gå för full fart hela tiden. Jag vill hemskt gärna ha tillbaka vårt forum igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Några forum har slagits ihop med andra

*KL*

Om det är AR eller barock man håller på med eller liknande bör det fungera bra att använda prefixet som nu finns under Ridning, klickar man på det får man ju enbart se de trådar som fanns under det forumet tidigare, det fungerar på samma sätt.

Är det klassisk dressyr, den tyska utbildningskalan anser jag att diskussionerna med fördel förs under Dressyr-forumet.
Jag kan tänka mig att de tuffare djupare diskusssionerna faktiskt passar bäst under Dressyr-forumet.
Även om man inte tävlar så anser jag att om man vill diskutera dressyr-träning på högre nivå så är Dressyr-forumet bäst.
Jag plockade för ett tag sedan bort en tråd med en del restriktioner om vad man fick diskutera under dressyr.
Dressyrforumet har numera även nya moderatorer, så man kan väl säga att det är lite av en nystart för forumet.
 
Sv: Några forum har slagits ihop med andra

*KL*

Om det är AR eller barock man håller på med eller liknande bör det fungera bra att använda prefixet som nu finns under Ridning, klickar man på det får man ju enbart se de trådar som fanns under det forumet tidigare, det fungerar på samma sätt.

Är det klassisk dressyr, den tyska utbildningskalan anser jag att diskussionerna med fördel förs under Dressyr-forumet.
jag rider klassisk dressyr och AR i en blandning som fungerar bra för mig. KR kändes som rätt plats att skriva och diskutera på, men nu verkar diskussionerna stannat av helt när det blev nytt namn och flyttat in under ridning. Tror namnet kan avskräcka vissa eftersom det känns som ett mycket smalare "fack" än tidigare.
Jag kan tänka mig att de tuffare djupare diskusssionerna faktiskt passar bäst under Dressyr-forumet.
Där har det aldrig blivit något aktiv diskussion när jag har försökt. Tuffa diskussioner har det däremot blivit i mängder på KR.
Även om man inte tävlar så anser jag att om man vill diskutera dressyr-träning på högre nivå så är Dressyr-forumet bäst.
Det funkar inte när man inte har tävling som mål och tränar på alternativt sätt. Det stämmer inte och vi pratat inte samma språk. Vi förstår varandra inte där. (tyvärr) Sen står det ju tydligt att på dressyrforumet ska man diskutera allt som har med tävling att göra.
Jag kommer att fortsätta ha koll på trådarna som ligger under AR/Barock-prefixet och hoppas diskussionerna fortsätter som tidigare och att inte allt för många blir avskräckta av det nya namnet.
 
Sv: Några forum har slagits ihop med andra

Under dressyr finns ett prefix: tävling & träning. Är det den du tänkt skall passa?
För mig betyder det att det handlar om träning och tävling. Där känner jag mig inte hemma alls.

Jag har ridit för några tränare som riktar sig mot just tävling och det är stor skillnad från de tränare som inriktar sig mot 'klassisk dressyr' (och då menar jag inte AR eller barock). Hjälpgivning och hur man tar sig an problem skiljer sig markant. Skulle vara skönt om det var underförstått i prefixet att det inte bara är inriktat mot tävlingsdressyr.

För att det lätt ska gå att hitta trådarna som djupare diskuterar träning som inte nödvändigtvis är vinklade mot tävling ( diskussioner som kanske har en mer, vad skall jag säga, research-inställning) skulle det då gå att göra ett prefix för detta? Så man slipper leta ihjäl sig bland alla trådar om tävling och träning inför tävling? Så vilt med tid har iaf inte jag att lusläsa alla trådar för att hitta guldkornen.

Menar du att klassisk dressyr ÄR tyska utb. skalan? Jag tycker vi ständigt på kr haft problem att just definiera vad som räknas som klassiskt. Jag säger inte att tyska skalan INTE är klassisk, men det känns inte riktigt rätt att sätta den som definition och låta den vara ett facit. Var finns friheten då att diskutera och se andra möjligheter utifrån andra läror? Om de ständigt skall 'rättas' utifrån tyska skalan? Då blir det ju snarare så att all diskussion dör, kan jag tänka mig.

Bara en tanke.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 800
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 840
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Jag arbetar just nu med lite ändringar av hur de olika forumen är organiserade. Det har tidigare funnits önskemål om att dela upp en...
Svar
7
· Visningar
679
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 105
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp