Bukefalos 28 år!

några frågor...

Milosari

Trådstartare
1. vad krävs för att man ska få göra ett MH test? vad kostar det?

2. kan man registrera en hund "utan papper", alltså med okänd härstamning? var gör man det?

3. för att bli uppflyttad en klass i bruksspår verkar det som om man måste tävla lydnad också. stämmer det? 1:a pris, betyder det etta i klassen eller att man lyckats uppnå ett visst antal poäng?
 
Här kommer en bra länk om MH:
http://www.vasterviksbk.nu/mh1.asp
Jag har gjort MH på min ena hund, och det var verkligen jätteskoj! Dock inte på blandrasen, det verkar vara näst intill omöjligt att få plats om man inte har en renrasig hund.

Man kan inte registrera en blandras i SKK som man gör med renrasiga. Däremot så finns det någon blandrasförening om jag inte minns helt fel. Blandis tror jag den heter.

Japp, man måste tävla lydnad också i apellklassen (kolla runt på västerviks sida, finns massor av bra info där!). Den är ungefär som lydnad 1, fast med några olika moment. 1:a pris betyder att man hamnat i det översta poängintervallet.
 
Ska försöka svara:

1. Att du anmäler Dig! Jag betalade 2-300:- om jag inte minns fel. Och det är superkul!



3. 1:a pris betyder att du kommit upp i en viss poäng.
 
Fast i SKK:s ögon är de blandraser tyvärr. Så länge det inte finns några papper på dem kan man inte regga dem.
 
MH kan alla hundar göra och det enda som krävs är att man anmäler sig. Dock finns det en viss turordning och blandraser har svårt att få plats på MH.

En hund utan papper är och förblir en blandras och kan enbart reggas i blandis och jordbruksverkets ägarregister. Detta därför att papperslösa hundar aldrig kan vara garanterat renrasiga. Man vet ju inte om det finns något inkorsat.

I alla bruksklasser ingår det ett lydnadsmoment och ett specialmoment. Specialmomentet är spår och budföring i appellklass spår och lydnadsmomentet är ungefär som lydnadsklass I med några smärre förändringar. I lägre klass spår är det också spår, budföring och lydnad. I högre klass och elit byts budföringen ut mot uppletande av föremål.
Lydnadsmomentet och budföring/uppletande ingår i alla bruksklasser och man kan därför inte enbart tävla spårmoment eller sökmoment. För uppflyttning ur en klass krävs det en viss poäng på specialen och en viss poäng på lydnaden. Den totala poängen måste också räcka till.

Du behöver dock inte tävla lydnadsklass för att bli uppflyttad i brukset.
 
Lydnaden är en viktig del i all tävling. I exempelvis söket måste hunden framföras utan koppel på sökstigen. Det krävs en del lydnad för att få en het hund att gå lugnt och fint vid sidan.

Vill man bara tävla spår finns BHP-spår men de är mycket svårare än bruksspåren.
 
Budföring innebär att hunden ska springa en sträcka på 50 m mellan förare och mottagare och tillbaka igen. HUnden ska sitta lugnt vid förarens sida och på kommandot marsch börja springa mot mottagaren. Väl där ska hunden komma in och sätta sig vid sidan och åter vänta på marsch-kommandot. Då det ges ska den springa tillbaka till föraren och sätta sig vid sidan.

Uppletande innebär att hunden, inom en utmärkt och avvallad ruta, ska finna fyra föremål och avlämna dem till föraren. Det hela går på tid och det finns en maxtid. Föraren står på en stig som kallas baslinjen och skickar ut hunden i rutan som ska hitta föremålen genom vindvittring. Den ska inte spåra.
 
Nej för tusan! :) Grejen med MH är att inte träna hunden innan, man vill ha den spontana reaktionen. Annars är det ju ingen idé, liksom.
 
jag ser framför mig hur min hund hoppar upp på domaren som välter och sedan blir ordentligt slickad i ansiktet. därefter springer han iväg för att välkomna ev publik, har någon något ätbart med sig tar han emot "gåvan" med glädje. som en sista pinsam grej jagar han harar några minuter innan han anser sig färdig för att åka hem... :crazy:
 
:D Domarna är nog rätt härdade!
Vi gjorde MH:t med en bunt rottisar, och en av dom tyckte overallen var så läskig att den tvärvände och sprang till bilen...
 
så dom blir inte arga om man kommer dit med en hund som vill visa att han älskar allt och alla och inte har tid med matte just då? fast det är klart att man kan inte vara säker på hur han reagerar. han överraskar mig varje dag...
 
Det tror jag inte. :) De blir ganska fort psykiskt trötta eftersom det händer så mycket på ett MH, så de hinner inte hålla på att pussa funktionärer hela tiden. Många av momenten är ju dessutom i koppel, så man har en sportslig chans att hala in en kärvänlig hund.
 
Ja, vem vet? :D Om hon var i Osby, så! Det var tydligen en kull som testades samtidigt, rätt kul att se deras olika resultat som individer i samma kull.
 
Nä, man blir inte alls ledsen över att en hund håller på och tar extra lång tid på sig. :angel: :angel: Vi som sköter det sitter ju bara i skogen mellan 06.00-17.00 så om det tar lite längre tid gör ingenting :cry: :cry: :cry: Speciellt inte om det vräker ned eller är snö och jättekallt.

Nädå, man vet ju aldrig hur hunden reagerar, men det brukar gå bra.
 

Liknande trådar

Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 856
Senast: Carolininen
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 163
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 629
Senast: fio
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 138
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp