Några kastreringsfrågor..

Salandge

Trådstartare
Jag har några funderingar angående kastrering till er som har erfarenhet av detta. Min pålle blev kastrerad i tisdags och jag är lite nyfiken på hur det gått för andra..

Hur lång tid tog det innan ni la märke till någon förändring i hästens temperament / beteende och vad förändrades?

Utfördes kastreringn stående eller liggande? Eftersom min hade ena testikeln i gången var dom tvugna att lägga honom.

Tillstötte det några komplikationer?

Hur skötte ni såret?

Vad kostade det?

/Nyfiken Monika
 
Hej
Hur lång tid tog det innan ni la märke till någon förändring i hästens temperament / beteende och vad förändrades?
Det tog 6-12 månader och skillnaden var väl att han inte var så hingstig och att slutade att bitas

Utfördes kastreringen stående eller liggande?
Stående

Tillstötte det några komplikationer?
Nä allt gick jättebra.

Hur skötte ni såret?
Faktiskt inte alls. Han blev vansinnig när jag ens närmade mig så det skötte sig helt självt

Vad kostade det?
det kostade 1100:- (utan kvitto :angel:)

//Linda
 
Tempramentet var bättre redan efter ett dygn och blev bara bättre och bättre för varje dag. Han fick en inre frid han inte hade som hingst. Han började tänka och se omvärlden och hans mentala blockering försvann.
Hormonerna när det gäller andra grabbar var borta på ca två veckor, hur det är när han träffar ston för första gången i sitt 4:a åriga liv upptäcker jag i månadsskiftet.

Han togs stående den 21/11 och än idag 16/1 är det inte helt läkt. Han hade väldigt stora strängar på ena sidan som gjorde att arbetet blev svårt och brutalt. Han har stått på två pencilinkurer sammanlagt 15 dgr. Finadyn i sammanlagt 20 dgr. Efter sista kuren öppnades såret lite igen och var rann ut och efter det har det börjat bli bättre.

Han blev mkt. svullen första månaden och hade ont, så jag fick inte pilla för mkt. När jag väl fick börja pilla så har jag tvättat med vatten och lactacyd i första hand.

Än så länge har det kostat mig över 4000 kr och tror inte att det stannar på det, så jag gör aldrig om det.

MVH/
 

Liknande trådar

Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
3 959
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp