Bukefalos 28 år!

Några tankar och funderingar kring foder

B

belzebub

Har ett tag suttit och studerat olika forum i ett par månader och varje gång slås jag av denna tanken. Det är ibland hårda diskussioner foder, märken sort och dess olika kvaliteter. VIlka märken som räknas till högkvalitativa foder, vilka märken som är bra, vilka som är skit, och att "billligt är skräp" och kommentarer om "jag ger bara mina hundar det bästa". Eftersom jag är väldigt intresserad av foder, matsmältning och sunda djur i sin helhet (kanske med tanke på mitt yrkesval ;) ) så har jag börjat dyka djupare inom det hela och jag blir väldigt konfunderad över att djurägare kan proppsa på att ett par tre fodersorter är sååååå bra och verkligen högkvalitativa, men när man går djupare in och tittar på dessa foder så kan de:

a) Ha helt skilda näringskällor
b) Vitt skilda näringsanalystabeller (och inte är reglerat via RDI) - dvs helt olika näringsinnehåll

Hur kan detta komma sig? Har man egentligen någon större aning om vad man stoppar i sin hund?

För hästar analyserar man sitt foder utan och innan och balanserar foderstaterna för att få det perfekt - förutsätter man att samtliga hundfoderproducenter producerar foder där alla har exakt samma näringsinnehåll? Hund(torr)foder är ju trots allt fullfoder.

Ofta hör man också diskussionen om att valpfoder är skadliga för vissa specifika raser och att man därför låter dem gå på vuxenfoder för att de "inte ska växa så fort". Den filosofin förstår jag inte heller, det är ju inte valp- eller vuxenfodret som är aktuellt, det är näringsinnehållet i det foder man väljer och det kan skilja enormt mellan olika fodersorter (och det har visat sig innehålla stora skillnader mellan olika valpfabrikat!) Den enda likheten jag har funnit mellan valpfoder i olika fabrikat är att de ofta har mer lättsmälta ingredienser - på så sätt behöver inte valpen äta lika stor volym som den hade behövt peta i sig av vuxenfodret (vilket kan vara bra om man har en valp som är liten i maten)

Varenda gång detta kommer upp till diskussion blir jag lika konfunderad. Reaktioner?
 
Sv: Några tankar och funderingar kring foder

Håller helt med. Hundar har olika behov och bör få det som de mår bäst av. En del vill inte ha spannmål i sitt foder och säger att det är skit. Men vissa hundar behöver spannmål. En del hundar behöver så koncentrerat som möjligt för att få i sig det dom behöver även fast de är små i maten. Andra hundar behöver mkt mat för att bli mätta och då behöver de mat som är lite "utspädd"

Jag är helt på det klara över vad mina hundar behöver för att må bra och se fina ut. De får vad de mår bra på.

MeraDog Agility är vad som står på påsarna. Detta får de som frukost. 50% torrfoder 50% barf.

Kvällsmål består av köttben. 1-2 kvällar i veckan blir det samma som frukost, torrfoder och barf.

På detta har jag nu hundar som orkar jobba hårt, vackra i päls och hull. De mår jättebra och har stor aptit och lite skit. :D
 
Sv: Några tankar och funderingar kring foder

Instämmer också.

Få djurägare är nog så duktiga som hästfolk med att anpassa foderstat efter individ. (Är själv inte någon "hästmänniska"...)

Arbetar med friskvård för hund och ser ofta vad kosten har för betydelse för välbefinnandet.

Utfodrar ungefär som GaurdianAngel, fast torrfodret är Standradt.

Har en tik som inte håller lämpligt hull om fodret innehåller för mycket kolhydrater av "fel" sort.
Många tror att det är bäst att ge ett foder med mycket spannmål om hunden ska banta.
Fodertillverkarna är ju ganska bra på att lura folk.
Dessutom är det ju skillnad på spannmål och spannmål.

Ändå är det ju bra att dessa diskussioner kommer upp.
Det får nog folk att bli mer kritiska och får fler att sätta sig i i hundens näringsbehov!
 
Sv: Några tankar och funderingar kring foder

Mkt bra tråd!

Jag har provat en del olika till min hund, vet inte om man får nämna fabrikat här? Men hur som helst funkar han bäst när det är så lite spannmål som möjligt, han blir jättelös i magen om det är för mkt sånt, likaså om han äter för mkt vitt bröd.

Men det är väldigt svårt, det finns ju rätt så mycket att välja bland. Jag brukar köpa de dyrare märkena för det verkar vara de enda som inte baserar sig på spannmål och jag tittar efter protein o fett så det blir lagom mängd för honom osv.

Men vad är viktigt mer egentligen??

Nu när man tänker efter vet man precis som du skriver inte mkt av det!
Har även häst o där har jag koll.. :o
Knasigt.
 
Sv: Några tankar och funderingar kring foder

Dock är jag dålig på att räkna foderstat till hästen (det får en annan göra åt mig) och andras hundar. Tycker det är lättare att se på sina egna hundar. SKulle gärna vilja kunna mer, men har inte intresset som behövs för att kunna ta till mig av kursen. :o
 
Sv: Några tankar och funderingar kring foder

Pefekt! Ge mig matråd till bantande hund som inte innehåller spannmål!! Jag har letat länge efter det perfekta fodret. Men ingen har kunnat hjälpa mig hitills.

Enda rådet var ANFs foder och det skulle jag ge 2+2 dl per dag till en Labrador som väger 30 kg.
 
Sv: Några tankar och funderingar kring foder

Jadu jag har inte mkt att komma med, man vill ju inte att de ska gå hungriga heller.

Mamma & co var tvungna att banta sin hund ganska mkt o gjorde det med hjälp av att ersätta ett mål med rivna morötter o sen fick han rätt mkt ris i maten som utfyllnad. Men det är en liten hund (10 kg) som dessutom älskar grönsaker så...

Det är tyvärr det enda tips jag har. :crazy:
Hoppas nån annan har nåt bättre! :)
 
Sv: Några tankar och funderingar kring foder

Tippan!
Nu ska jag lösa alla dina problem!!! (Kan man ju hoppas...) :smirk:

Ang bantning så känner jag mig mycket övertygad om att detta kan hjälpa fler än min hund (Flatt, 8 år som bantat i 5 år av sitt liv...).

Jag ger ett kraftigt foder (Standardt Extra).
Det innehåller mer vitaminer och mineraler än något annat torrfoder jag hittat.
Rikligt med kött och ingen vete eller annat olämpligt för hund (typ Soja).
Du kan ge vilket foder du vill, men välj en protein- och fettrik sort.

Halvera mängden som rekommenderas på påsen, blanda i lika mycket (eller mer) finmixade grönsaker och tillsätt ett komplett vitaminpreperat i halv dos.
Vitaminerna måste tillsättas, annars får hunden näringsbrist.
Fodret innehåller ju vitanimer och mineraler som ska täcka hundens dagsbehov.
Halverar man mängden mat, så halveras även vitaminer & mineraler.
Jag ger "Standrdt Valp" som tillskott. Andra bra är "Hoka-mix" och "Hypermix Valp".

Fett är även viktigt att ge en bantare. Bl a för att leda de fettlösliga vitaminerna dit de ska.
Fett är ju även den huvudsakliga energikällan, så det för bränns först i hundens kropp.
Jag ger Fiskolja. Man kan även ge Lax- eller polarolja. Om man vill ge veg.olja, så är Solrosolja den som hunden kan ta upp bäst, dock inte lika bra som animaliska oljor.

Är det något du törs prova...? ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Några tankar och funderingar kring foder

Jovisst så skulle jag tordas testa det. Inga problem, jag har inget emot att ge grönsaker till mina hundar. Måste införskaffa matmixer först. Men bara att ge fiskolja går på 300:- för båda hundar i månaden *sucka* Sen fodret går väl på 400-500:- och sen grönsaker på det. Kommer upp i mycket mer än vad jag gjorde innan jag bytte foder. Tror tyvärr inte att mitt studielån klarar den påfrestingen. 700 i månaden är min smärtgräns.
 
Sv: Några tankar och funderingar kring foder

Om du ger halv dos Fiskolja och halv dos solrosolja, så kostar det nog strax över 700:- i månaden för två hundar i 30-kg klassen.

Foder 375:-
Vitaminer 125:-
Fiskolja 150:-
Solrosolja 35:-
Morötter ?:-

Nå ja, detta var bara ett tips!
 
Sv: Några tankar och funderingar kring foder

Glömde vitaminerna :D Fan också!
 
Sv: Några tankar och funderingar kring foder

Min tanke ang hundfoder och utfodring är "Hjälp"!!!

Man vill ge det bästa, man vill att hunden skall må bra, man vill inte betala överpris etc.
Enligt mig är enda sättet att kunna göra det genom att lära sig näringslära.
DÅ kommer den svåra frågan.
Var gör man det?
Var kan man få oberoende, aktuell information?

Saker som ytterligare kan komplicera det hela när man själv inte kan, är säljare med välsmort munläder och människor med "erfarenhet" och auktoritet.

Så, var finns bra literatur i ämnet?
 
Sv: Några tankar och funderingar kring foder

Det du efterlyser finns inte...

Man får läsa Näringslära för människa.
Sedan hålla ögonen öppna efter foderbundna utbildningar.
SLU har Närinslärautbildning (kostar ett par tusen för två dagar...).
De är ju dock färgade av Doggy och måste således anpassa sina utbildningar så att de vegetabiliska fodren ska anses lika bra som de köttbaserade. (Den utbildningen är ungefär att läsa "Hundmatboken", vilken hela kursen bygger på.)

Lite tips om literatur är;
"Näringslära för högskolan". Ett måste.
Olika böcker om vitaminer och mineraler, ex "VitaminBibeln".
Även "Hundmatboken" har en del bra fakta. Bra att starta med.

Samla artiklar från Doggy Rapport, A-M Hammarlund, Veterinärtidningar.

Kika på hemsidor; http://www.standardt.se/pdf/kursmaterial/MappNeringslera.pdf
http://www.mamut.se/jipotimas
http://www.kurant.se/Kurants Hundtjänst/indexh.htm http://www.mustela.se (Artiklar)

Det gäller bara att samla fakta och sätta sig in i vad som är rimligt.
Bra att söka information om så många utfodringsalternativ som möjligt, och sedan vara kritisk.
Och tänka lite logiskt. Hund och människa är inte uppbyggda på samma sätt och vi har inte alltid samma behov.

Det är lite pyssel att hitta dessa informationer, och det tar några år innan man börjar inse vad en hund verkligen mår bra av.
Men det är jättekul!
 
Sv: Några tankar och funderingar kring foder

jag håller me ddig..jag har gått via en ulcerös colit till en allergi tilld e jag har nu och fått säta mig in i foder rätt rejält..förmodligen inet lika bra som du dock..


Det är så att man måset prova sig fram,utgår i fårn en bra bas och sedan prova vad den hudnen man har går bäst på..i mitt nuvarande fall fullstädnibgt vansinniga saker 32/28 foder till Flat som inte direkt jagar hela dagarna...

kärringhunden är allergisk så vi har gått via rent kötto ris osv tilld et hon tål idag o det är himla skönt.. men dtevar lite mixtrand einna vi fick tilld et,och jaghar provatatt byta tillett lättfoder en gång,varvid båd hundarna tappad epäls o föll ur,blev mer allergiska,dåliga i magen osv med en gång...

Nu krävs det bara att jag skal hitta ett liknande foder i USA,och det kan ju bli intressant...

THIna
 
Sv: Några tankar och funderingar kring foder

Tack!
Men det är just det som är problemet, det är så mycket som är upp till en själv och ens analysförmåga. Jag är sådan som vill ha källor bakom mig för att ta det som fakta. Innan dess kan jag bara fråga, få ett resonemang, bedömma om det verkar logiskt och sedan prova på min hund.

För mig har det resulterat i att Nova inte får ett "billigare" foder med mycket spannmål. Då blev hon dålig i magen och i hull!

Men däremot Tjorven fungerar hur bra som helst på det. Hennes mage verkar tåla allt.

Men så finns det de som som säger att det billiga kan bryta ner Tjorven på sikt och att proteinet i det inte kommer från bra källor.
Och sedan finns det dom som skrattar åt att Novas foder kostar 459,-/15kg "Hå hå, säger som, du är lurad".
Hur skall jag veta utan att göra en doktorsavhandling inom näringslära???
Det enda som verkligen ger mig besked är ju hur hunden ser ut!
 
Sv: Några tankar och funderingar kring foder

Det finns väldigt mycket fakta i de källor jag hänvisat till.

Som att samtliga menar att hunden är ett rovdjur som måste ha kött.
Sedan kan vissa även mena att de dock kan klara sig lika bra på övervägande vegetabilier.

Sedan är det ju med hundar som med människor.
Vissa kan leva på mindre bra kost (och dryck...) och ändå leva ett friskt liv i 97,5 år.
Andra kan vara riktiga renlevnadssjälar, men får ändå den ena krämpan efter den andra tills de trillar av pinn vid 50.

Själv har jag dålig karaktär, men vet vad jag BORDE äta...

Hundens kost kan jag dock påverka.
Då skulle inte jag våga chansa på att ge något som är mindre bra.
 
Sv: Några tankar och funderingar kring foder

Ja jag har inte läs dina hänvisningar ännu.
Jag skall göra det.
Kanske (förhoppningsvis) blir jag klokare då.
Innan jag är det så känner jag inte att jag kommer ändra i utfodringsrutiner, för det är så många bud från olika håll och jag hade kunnat byta råd varje vecka.

Vill bara tillägga att Tjorvens foder inte är Blåvitt eller liknande, det är nog inte heller det näst sämsta. Men det är det som Nova inte fungerade bra på.
Jag menar bara på att jag inte känner att jag chansar på något som jag tror är mindre bra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Fråga 1. Angående det här med att alla säger olika om hur länge man ska ge valpfoder, eller ge valpfoder alls. Vad tycker ni? Hur...
Svar
4
· Visningar
954
Senast: angiepangie
·
Hundhälsa Jag hamnade precis i en diskussion med en vän ang valpar, foder, hur valpar växer och utvecklas osv. Vi är inte riktigt överens och jag...
2
Svar
38
· Visningar
4 617
Senast: Belethien
·
Övr. Hund Hur tusan ska man veta vilket foder man ska ge till sin hund??! Vår uppfödare skickade med oss en 15 kg säck med valpfoder (Nutra...
Svar
12
· Visningar
1 066
Senast: ika77
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp