några tankar om semin vs naturlig betäckning och dess följder

ameo

Trådstartare
Moderator
Som en spin off från tråden om antibiotika och avel.
Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen är tillgängliga osv. Vid semin görs massor av kontroller för att seminera vid rätt tidpunkt mm. Ni som varit med ett tag vet vad jag menar.

Men...
Bortsett från tillgång till alla världens hingstar på en station ganska nära hemorten - är det egentligen så positivt med seminverksamheten?
Jag tänker på flera saker.
Dels kan kostnaderna bli hur stora som helst, något som en bråkdel av uppfödarna kan få tillbaka vid framtida försäljning av fölen.
Dels finns den i vissa fall ganska frikostiga användningen av antibiotika, som nämnts i den andra tråden.
Utöver det görs ju allehanda behandlingar med hormoner och sköljningar mm, mm. Det läggs i vissa fall stor möda och stora summor pengar på att få ston med tveksam fertilitet dräktiga. Hur påverkar det fertiliteten hos framtidens ston?

Om jag jämför med min mångåriga erfarenhet av ponnyavel (främst shetland) med naturlig betäckning så ser jag vissa skillnader, utöver att hingstutbudet är mindre och att stoet transporteras till hingsten.
Om vi bortser från skillnader i språng-, stations- och dagavgifter så slipper man även fraktkostnaderna för spermadoser.
Min erfarenhet är att det är oerhört sällsynt att man ens gör gynekologiska undersökningar på ponnyer som används i avel med naturlig betäckning. Det görs möjligen en dräktighetsundersökning i efterhand och har man ett sto som inte blir dräktigt så händer det väl en och annan gång att det görs någon form av utredning.

Min egen erfarenhet är att de flesta stona blir dräktiga vid naturlig betäckning, med normalt fertila hingstar. (min första egna avelshingst hade 100% dräktighet de första åren jag ägde honom, för att ta ett exempel).
Jag antar att det finns statistik som visar skillnader mellan dräktighetsprocent vid semin vs naturlig betäckning, orkar dock inte leta reda på det just nu.

En fråga jag ställer mig är om ponnyston som betäcks naturligt generellt är mindre belastade med infektioner i livmodern än de ston som undersöks minutiöst, behandlas och semineras? Eller om det möjligen är så att stona själva har en förmåga att läka ut eventuella infektioner om vi inte lägger oss i?

En annan fråga är alla dessa hormonbehandlingar, där det sprutas hit och dit mer eller mindre urskiljningslöst, för att man är beroende av seminleveranser mm..
Jag har tidigare nån gång berättat om mitt shetlandssto, som om man bara ser på betäckningsstatistiken har en urusel fertilitet. Men om jag tittar på bakgrundsfakta så visar den mig något annat...
Flera säsonger som hon betäckts har inte resulterat i något föl. Ett av åren var det en bevisad kastning, alla de andra gångerna har varit utebliven dräktighet och i samtliga fall har hon sprutats för att få igång brunst (varav en gång pga tjuvbetäckning av unghingst på rymmen tidigt på säsongen).
Efter att jag själv sett detta samband, så har hon blivit dräktig på första brunsten med hingsten vid samtliga försök (4 år i rad). Det foster hon kastade var för övrigt resultatet av ett enda språng i en brunst, där jag inte ens var säker på vilken dag i brunsten det var eftersom hon har rätt osynliga brunster…
Frågan är - är det hennes fertilitet det är fel på, eller var det hormonsprutorna och de konstgjort framkallade brunsterna som gjorde att hon inte blev dräktig? Jag vet inte, men min egen uppfattning är klar...
 
Tycker en annan fråga i ämnet är om vi verkligen kan fortsätta med naturlig betäckning ur fölens synvinkel.Tycker det är tråkigt att sto föl åker vida världen runt pga naturlig betäckning (fullblod) :(
 
Tycker en annan fråga i ämnet är om vi verkligen kan fortsätta med naturlig betäckning ur fölens synvinkel.Tycker det är tråkigt att sto föl åker vida världen runt pga naturlig betäckning (fullblod) :(
Och min naturliga motfråga blir då - är det verkligen nödvändigt att betäcka med hingstar som kräver långa transporter, när stona har föl vid sidan? Eller ens utan föl vid sidan?
Finns det kanske hingstar på närmare håll som är i princip lika bra?

Det finns många frågor man kan ställa sig. Och troligen många olika svar.
 
Och min naturliga motfråga blir då - är det verkligen nödvändigt att betäcka med hingstar som kräver långa transporter, när stona har föl vid sidan? Eller ens utan föl vid sidan?
Finns det kanske hingstar på närmare håll som är i princip lika bra?

Det finns många frågor man kan ställa sig. Och troligen många olika svar.
Klart det finns närmre hingstar men vill man föra aveln framåt så....
 
Tycker en annan fråga i ämnet är om vi verkligen kan fortsätta med naturlig betäckning ur fölens synvinkel.Tycker det är tråkigt att sto föl åker vida världen runt pga naturlig betäckning (fullblod) :(
Fast det går ju i så fall utmärkt att hoppa ett år om man vill betäcka med en hingst väldigt långt bort, så kan man köra dit stoet utan föl. Eller så flyttar hingstarna runt, det är ju inte heller ovanligt i kretsar med naturlig betäckning. Att köra föl generellt ser jag inte som negativt, mina som transporterats som föl med sina mammor har klivit på transporten på egen hand som ettåringar sen. Totalt avdramatiserat.

----
Sen finns det ju risker med naturlig betäckning också, såklart. Fördelen är väl att man i större utsträckning sållar bort ston och hingstar med tveksamt beteende just för att minska skaderisken. Och det vore kanske inte fel med tanke på mängden hästar som inte klarar av att gå ihop med andra. Ibland blir jag lite mörkrädd när jag ser vilka beteenden som accepteras från hästar och föl...

Vad gäller infektioner så har jag varit med om flera äldre ston som krävt behandling för att bli dräktiga, som enbart betäckts naturligt. Men bland yngre ston upplever jag det som rätt ovanligt. Hur det ser ut på seminsidan vet jag dock inte. Vad jag dock kan se som en mycket möjlig orsak till lägre dräktighetsprocent (utöver att sperman såklart försämras allteftersom den blir äldre) är att man ska dra igång med betäckningarna så förbannat tidigt. Ett sto är i regel inte som mest fertil på brunsten i mars och därför är det också såklart svårare att få henne dräktig då. Är inte ett fan av den här hetsen med att föl ska födas så tidigt som möjligt på året...
 
Fast det går ju i så fall utmärkt att hoppa ett år om man vill betäcka med en hingst väldigt långt bort, så kan man köra dit stoet utan föl. Eller så flyttar hingstarna runt, det är ju inte heller ovanligt i kretsar med naturlig betäckning. Att köra föl generellt ser jag inte som negativt, mina som transporterats som föl med sina mammor har klivit på transporten på egen hand som ettåringar sen. Totalt avdramatiserat.

----
Sen finns det ju risker med naturlig betäckning också, såklart. Fördelen är väl att man i större utsträckning sållar bort ston och hingstar med tveksamt beteende just för att minska skaderisken. Och det vore kanske inte fel med tanke på mängden hästar som inte klarar av att gå ihop med andra. Ibland blir jag lite mörkrädd när jag ser vilka beteenden som accepteras från hästar och föl...

Vad gäller infektioner så har jag varit med om flera äldre ston som krävt behandling för att bli dräktiga, som enbart betäckts naturligt. Men bland yngre ston upplever jag det som rätt ovanligt. Hur det ser ut på seminsidan vet jag dock inte. Vad jag dock kan se som en mycket möjlig orsak till lägre dräktighetsprocent (utöver att sperman såklart försämras allteftersom den blir äldre) är att man ska dra igång med betäckningarna så förbannat tidigt. Ett sto är i regel inte som mest fertil på brunsten i mars och därför är det också såklart svårare att få henne dräktig då. Är inte ett fan av den här hetsen med att föl ska födas så tidigt som möjligt på året...
Ska du ha ekonomi i aveln måste du nog betäcka varje år.Sen tror jag korta sträckor för föl att åka är ingen fara så länge de inte är för små.Jag tänker på de föl som tex åker från England till Frankrike för betäckning
 
Oj mycket frågor på en gång att fundera på. Kan ju börja med att säja att en förutsättning för ett avelssto är för mig fertilitet. Jag tycker -inte. det är värt att hålla på flera år med ston som inte tar sig/tappar fostren. Visst det kan hända någon gång på grund av en specifik orsak, men blir det ett mönster är det inget bra avelssto.
Jag har aldrig varit med om att jag reagerat på att en station sköljt för mycket? Visst man kan hävda att det är onaturligt, men det är ju ändå en praxis man utvecklat för att förbättra de naturliga chanserna.
Har heller aldrig hormonbehandlat ett sto, utan de vi har i avel har bra, naturliga brunster men skulle det något år bli ont om tid kan jag nog vara lite tacksam över att möjligheten finns. Men det är då ett undantagsfall, och går tillbaka till att jag vill inte ha krångelston i avel, men det kan ändå krångla ibland för friska, fertila ston också.
Hade ett sto som blev öppen efter sin första fölning och därav ofta var infekterad och behövde sys, men hon tog sig alltid på första även med infektion, bar hela tiden ut och födde starka fölungar. Skulle ett sånt sto inte vara i avel då för att hon inte var helt optimal? Det är ju många bitar i ett pussel.
Sen finns det nackdelar med seminverksamheten också såklart.
 
Ska du ha ekonomi i aveln måste du nog betäcka varje år.Sen tror jag korta sträckor för föl att åka är ingen fara så länge de inte är för små.Jag tänker på de föl som tex åker från England till Frankrike för betäckning
Fast England - Frankrike är ju inte nödvändigtvis lång sträcka? Färjan tar väl ungefär lika lång tid som att köra Södertälje - Uppsala.
 
Om du bor på gränsen.Sen är det alltid inte så skoj med hästar på färja 😉
Min poäng är väl mer att under nån timmes resa är det få som kommer om man inte bor väldigt nära en seminstation. Plus att de flesta jag känner till sällan har hästarna kvar hela säsongen utan kör fram och tillbaka för att det är för dyrt att stalla upp på plats.

Jag har åkt färja med hästar massor med gånger och det är ju bra mycket bekvämare för dem än att åka på väg, ser inte varför det skulle vara ett problem?
 
Klart det finns närmre hingstar men vill man föra aveln framåt så....
Jag är högst tveksam till om det är så mycket sämre hingstar inom vårt lands gränser än utanför. Möjligen galoppsporten undantaget, den kan jag inget om.
Men generellt ser det ut som att många tror att det som finns utanför våra gränser är bättre än det som är här. Ibland undrar jag om hingstarna blir sämre när de importeras hit?
Jo, jag utmanar lite med de orden, men...
Det märkliga är att de svenska hingstarna och linjerna i många fall uppskattas mer utomlands än här hemma...
 
Min poäng är väl mer att under nån timmes resa är det få som kommer om man inte bor väldigt nära en seminstation. Plus att de flesta jag känner till sällan har hästarna kvar hela säsongen utan kör fram och tillbaka för att det är för dyrt att stalla upp på plats.

Jag har åkt färja med hästar massor med gånger och det är ju bra mycket bekvämare för dem än att åka på väg, ser inte varför det skulle vara ett problem?
Har också åkt färja med vana tävlingshästar men jag tror inte jag vill åka med sto o föl ifall de får panik
 
Jag är högst tveksam till om det är så mycket sämre hingstar inom vårt lands gränser än utanför. Möjligen galoppsporten undantaget, den kan jag inget om.
Men generellt ser det ut som att många tror att det som finns utanför våra gränser är bättre än det som är här. Ibland undrar jag om hingstarna blir sämre när de importeras hit?
Jo, jag utmanar lite med de orden, men...
Det märkliga är att de svenska hingstarna och linjerna i många fall uppskattas mer utomlands än här hemma...
Fast hade svenska hästar varit så bra om vi inte sysslat med semin de senaste 30 åren?
 
Jag som jobbat på stuteri med två godkända (halvblods) hingstar som stod på naturlig betäckning (vid hand) kan säga att majoriteten av stona tog sig, tror vi hade 2 som inte var dräktiga på 14 dagar, och de tog sig senare. Alla stona gick i flock med hingsthagarna runt sig, togs in för koll när brunst närmade sig och slog de inte så blev det betäckning. Tror ett sto hormon behandlades, resten helt utan sköljning eller behandling.
 
Har också åkt färja med vana tävlingshästar men jag tror inte jag vill åka med sto o föl ifall de får panik
Jag ser inte varför risken skulle vara större på en färja, eller för ett avelssto, de brukar ju i regel vara rätt resvana. Jag skulle tycka det var värre med en häst som fick panik på E4:an och risken lär dessutom vara betydligt högre där.
 
Jag är högst tveksam till om det är så mycket sämre hingstar inom vårt lands gränser än utanför. Möjligen galoppsporten undantaget, den kan jag inget om.
Men generellt ser det ut som att många tror att det som finns utanför våra gränser är bättre än det som är här. Ibland undrar jag om hingstarna blir sämre när de importeras hit?
Jo, jag utmanar lite med de orden, men...
Det märkliga är att de svenska hingstarna och linjerna i många fall uppskattas mer utomlands än här hemma...

Vilka hingstlinjer uppskattas mer utomlands?
Jag kan inte komma på någon toppförvärvare inom Sveriges gränser idag, då menar jag i kalibern Cornet Obolensky eller Emerald. Vi har många som är bra och det verkar som om de som är jättebra exporteras.
 
Jag är högst tveksam till om det är så mycket sämre hingstar inom vårt lands gränser än utanför. Möjligen galoppsporten undantaget, den kan jag inget om.
Men generellt ser det ut som att många tror att det som finns utanför våra gränser är bättre än det som är här. Ibland undrar jag om hingstarna blir sämre när de importeras hit?
Jo, jag utmanar lite med de orden, men...
Det märkliga är att de svenska hingstarna och linjerna i många fall uppskattas mer utomlands än här hemma...
Dessutom är det ju fullt möjligt att importera föl/unghästar om man behöver komma åt specifika hingstar och inte kan åka dit. Eller hålla avelsston utomlands, det borde väl inte heller vara helt omöjligt?
 
Jag ser inte varför risken skulle vara större på en färja, eller för ett avelssto, de brukar ju i regel vara rätt resvana. Jag skulle tycka det var värre med en häst som fick panik på E4:an och risken lär dessutom vara betydligt högre där.
Vi tycker nog olika.Jobbat på seminstation o min erfarenhet är att avelsmärrarna bara ( inte alla) åker ju bara när de ska till stationen .Fick hjälpa rätt många att lasta stressade ston.Sen var tar du vägen på en båt?
 
Jag har använt både semin o naturlig betäckning och ännu så länge föredrar jag semin
Vi tycker nog olika.Jobbat på seminstation o min erfarenhet är att avelsmärrarna bara ( inte alla) åker ju bara när de ska till stationen .Fick hjälpa rätt många att lasta stressade ston.Sen var tar du vägen på en båt?
 

Liknande trådar

Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 401
Senast: Novalisa
·
Avel Ska för första gången betäcka genom semin och har lite funderingar!😃 Har koll på hingstkostnaden men kan inte riktigt bestämma mig för...
Svar
9
· Visningar
1 277
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 765
Avel I år fick mitt sto en skada vilket gjorde att jag rätt sent på säsongen (mitten av juli) körde henne till hingst. Har aldrig sett brunst...
Svar
18
· Visningar
2 244
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ny laptop
  • Trött och arg
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp