Några tankar om transportfönster...

A

ann70

Det har slagit mej att i många sälj/köpannonser pratar man om extra insatta fönster/öppningsbara i transporten. Hur uppfattar hästen det som händer utanför? Ok om man står stilla och hästen kan stå och titta ut, men på vägen? Kan hästen vila med bilar/lastbilar mötandes i fullfart och hur uppfattas det i mörker? Ur säkerhetssynpunkt är det toppen med ett fönster i nivå där bilföraren ser in men de stora/högre upp som är tänkt för hästens välbefinnande. Är det vi som uppfattar det som trevligt? Bara några tankar...
 
Jag tror att hästarna blir räddare om de bara hör lasbilen.

Min transport har öppningsbara fönster, och det funkar jättebra.
 
MINA hästar har stått mycket lugnare i släpet sen jag köpte ett Bojsläp med fönster i taket, så att de kan stå och titta ut och sse vad som händer runtomkring.
De åker dessutom med öppen lucka bak och hittills har de INTE reagerat på lastbilar eller annat som passerar förbi.. :)
 
Jag upplever också att min häst är lugnare och mer lättlastad med fönster. jag märkte skillnaden tydligt när jag köpt min boj med fönster. Han blev plötsligt en häst som alltid gick att lasta på 5 röda och den enda gången man ens märkte av honom därbak var om man glömde att man hade släp på och bromsade för hårt ( :o förlåt min lille pålle).

I somras skaffade jag ett nyare släp, det var tyvärr lite mindre än bojen (hade inte råd med en ny boj). Jag var lite orolig att han skulle krångla då släpet var lägre i takhöjd men eftersom jag medvetet såg till att skaffa ett släp med fönster var det inga problem. Efter viss tvekan (det luktade ju inte som det gamla :eek:) så klev han snällt på.

När man stannar för att tanka med transport så ser jag ofta en liten mule och ett öga som nyfiket kikar ut på bensinmacken :D
 
Det är ljusårs skillnad på att köra min häst nu och innan jag satte in fönster! (Har satt in ett öppningsbart fönster) Hon står som gjuten och bara glor ut hela tiden. Särskilt om det är mörkt ute och vi har mötande trafik. Ibland verkar det nästan som om hon följer tex lastbilar och motorcyklar med blicken eftersom hon fortsätter att titta bak (åker med luckan nere).
Hon är betydligt lugnare nu. KAN även köra med luckan uppe nu om jag måste, vilket var störtomöjligt innan då hon fick panik.
 
Hej,
Har också funderat på detta med fönster....om det är vi eller hästen som tycker det är trevligt.Här får jag ju svar på mina frågor av er!
Men..
Om man ska sätta in fönster, är det svårt och kan man göra det själv?? (har en händig karl i familjen)
Ska köpa ett sadelskåp till min Trane-transport och då försvinner ju det stora fönstret och det bli jättemörkt och trist..(övervägt för/nackdelar/..)
Tacksam för tips!
:)
 
Själva lastningen och upplevelsen av transporteringen kan säkert vara positivt med fönster som ljusinsläpp.
Jag tänker mer på långa transporter och om det ger möjlighet till vila. Jag antar att det bara är med mätningar man kan avgöra hur hästen reagerar på omgivningen. Kanske mäta vilan, pulsen eller nåt.
 
Jag hade extra fönster på min förra vagn, min förra häst älskade dom. Köpte sen ny häst och han vart helnervös av fönstren..stampade som skjutton och var helsvettig när han kom fram. Satte för fönstren och jag fick en häst som åker lugnt och bra.. Så alla tycker inte om fönster. Vet flera hästar som fått panik i transporten just av fönstren.
Bland annat min..innan jag kom på att det var fönstren han var rädd för och inte bara lite stampig. När tåget åkte förbi blev det bara för mycket..han hoppade över bommen och slog ett hål i taket..fick sys med 38 stygn i huvuvdet.
Så har ni en häst som åker lugnt utan fönster skulle då jag inte sätta i något extra.
Jag har en ny transport nu helt utan fönster inte ens ett litet i fram..och han åker coollugnt, han behöver inte bekymra sig om vad som händer utanför utan kan koppla av och bara åka.
 
Jag köpte ett sådant fönster som finns på bla Brenderupsläpen. En kompis pappa var jättesnäll och köpte det via sin verkstad (slapp momsen) och sedan var han så väldigt bussig så han satte in det med! (Kostade mig 2 vinflaskor :D) Eftersom han är betydligt händigare än mig så tyckte han att det inte varSÅ svårt. Det jobbigast var att man vid ett tillfälle behöver 3 eller 4 händer som håller upp fönstret. Det levereras med ram och allt. Tycker det är kanon eftersom jag lätt kan reglera luftintag och så. Betydligt frächare blir det!
 

Liknande trådar

Utrustning Sitter i lite transportfunderingar! Funderar och funderar så jag tror hjärnan kokar över snart! :o Drömmen är en boj,men den ekonomin...
Svar
1
· Visningar
1 726
Senast: Bellini
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 381
Senast: moonstruck
·
Körning För ca 4 årsen körde jag in min sadelbräda. (american saddlebred.) Målet då,,, KANSKE någon tävling NÅGON GÅNG. Idag är han 8 år...
Svar
9
· Visningar
1 882
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 204
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp