Bukefalos 28 år!

Några tips??

Hundbloggerskan

Trådstartare
Jag har nu ännu ett litet dilemma i mitt hundliv... Jag har sedan start varit lite anti-halsband. De används vid finare tillfällen och vid t.ex agility eller freestyle träning då det är lättare att ha kopplet i halsbandet av någon anledning, kanske bara jag som tycker det? Men iallafall, så har sele använts vid allt annat arbete, alla rundor osv.
Men nu på senaste tid (ca 1år) så har jag märkt att hon "markerar" bakom armbågarna. När man tar där så drar hon typ i skinnet eller vad man kan kalla det. Typ så som en häst gör om den har ont i ryggen och man tar där. Jag testade då att enbart ha halsband på henne i ca 1månad och det gick bort helt. Så jag är rättså säker på att selarna orsakar detta. Och det är antagligen för att hon är mer bakom mig än framför mig när hon är i koppel. Jag får alltså dra med henne för att hon luktar och vägrar röra sig. Det hjälper inte att kalla utan att dra eller putta på henne typ haha.
Så jag undrar nu. Finns det några selar som kanske är mjukare bakom armbågarna eller sitter på något annat sätt? Jag använder Y och D-selar från Hurtta. För jag gillar inte halsband då de kan förstöra mycket i halsen på hundarna. Inte för att hon drar så mycket men det är onödigt när sele finns tycker jag.
Några tips eller ska jag gå helt över till halsband, fortsätta med sele?
Hon har aldrig sagt till att hon fått ont så det är bara att hon liksom typ rycker där selen sitter vid frambenen.
 
är mer bakom mig än framför mig när hon är i koppel. Jag får alltså dra med henne för att hon luktar och vägrar röra sig. Det hjälper inte att kalla utan att dra eller putta på henne
Ta av kopplet så att du inte har nåt att dra i. Försök sen få med dig hunden utan att röra vid den. När du har kommit på hur man gör så kan du sätta på kopplet igen.
 
Håller med om att problemet bör lösas på annat sätt än att fortsätta dra fram hunden. Men för att undvika påfrestning fram tills problemet är löst kanske en Zero DC-sele skulle kunna funka? Den sitter längre från armhålan än många andra selar.

 
Senast ändrad:
Jag håller med @Sleepy att du ska träna hunden på att gå med dig. Kopplet är bara en säkerhetslina, hunden ska gå med dig.

Angående selar så sitter de selarna du har oftast inte så bra, de är trånga i armhålorna och begränsar hundens rörelser. Jag har med Zero DCs Short (samma som utte) på mina. Det är en dragsele så den ger fullständig rörelsefrihet vid armhålan.
 
Hon går bra om hon går lös, det är såfort kopplet kommer på som hon "slappnar" av typ. Och jag är nog inte lika sträng med hur hon ska gå. Och jag vill ju fortfarande att hon ska få lukta men då stannar hon hela tiden och kan stå där i flera minuter och ignorerar en totalt.
Okej, ska kolla upp om den :)
 
Klä remmen som går under magen i ett nackludd eller nosludd :idea:
Smart ;)
Men min hund som nu blir helt för varm så går det inte. Men ska klippa henne så kanske kan göra det när hon är klippt? Ska ha nackludd någonstans haha :) Om det inte blir helt för klumpigt :P
Tyckte också att den selen var rätt dyr faktiskt och ingen storlek verkar passa henne perfekt. Antingen blir den för stor i halsen eller för liten i ryggen... Så vågar inte beställa den utan skulle då vilja köpa i affär.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har ni några tips på sele till mindre hund(chihuahua ca 4kg) ? Tycker det är så svårt att hitta någon som sitter bra. Har provat många...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: LECH
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 298
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 210
Senast: Tuggben
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 369
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp