Nakna fläckar på öron?

Sel

Trådstartare
Jag vet inte om det egentligen är tillräckligt för en egen trådstart, men jag är nyfiken. :)
Min tant kailzie har ungefär halva sitt liv haft återkommande kala fläckar på/i örontipparna De är symmetriska och återkommer oftast under vinterhalvåret.
Håret släpper lite fjälligt eller mjälligt och växer så småningom tillbaka, fläckarna har aldrig blivit mycket större än på bilden... det har aldrig verkat påverka eller irritera henne heller så jag glömmer alltid att fråga vetten när jag väl är där. Någon som sett något liknande?
P1130332 (2).JPG
 
Jag känner en dvärgpinscher som har liknande och på honom är det ”köldexem” typ. När det blir kallt är det som om vissa delar av öronen ”förfryser” och tappar håren, som sen kommer tillbaka igen framåt våren.
Han har heller inte ont av det.
 
@Bapelsin @dobbis

Tack så mycket för svar! Det låter ju inte helt otroligt med de där parabolerna hon har. :D

Vad jag minns drabbades hon aldrig hemma i Sverige och det är ju lite lustigt, men å andra sidan har vi allihop betydligt jobbigare med kylan och fukten här än hemma i Norrland.
 
Min schipperke fick nåt liknande, det var enligt vet pga kyla. Dock blev det aldrig lika synbart men hon fick liksom krustor på öronkanterna dom en kunde pilla bort som små skorpor. Vi bodde då i övre Norrland och hon var en riktig fryslort som hatade att vara ute om det var kallare än 10 minusgrader...
 

Liknande trådar

Övr. Katt Min kisse kastrerades och öronmärktes i början av förra året. Jag upptäckte nu i år att tatueringen i örat inte syns alls. så jag ringde...
Svar
7
· Visningar
1 292
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 093
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp