Name that cake!

Tassetass

Trådstartare
Min annars inte så dessertgalna man har i två dagars tid pratat om en tårta han fick på ett möte i torsdags. Nu försöker vi lista ut vad den heter så att jag i egenskap av god fru kan fixa en sån när han fyller år. :D

- Vanlig tårtbotten (typ vaniljsockerkakeaktig).
- Grädden var blandad med små bitar romkörsbär (och det var romsmaken som stack ut).
- Riven vit choklad ovanpå.

Tårtskrället ska ha ett namn, men karln minns det inte och vi lyckas inte googla fram det.

Så... Hilfe! :D
 
Det låter lite som en schwarzwälder kirschtorte fast jag tror det ska vara chokladbottnar i den och mörk riven choklad, men kanske en variant?
 
Det låter lite som en schwarzwälder kirschtorte fast jag tror det ska vara chokladbottnar i den och mörk riven choklad, men kanske en variant?

Ja, det är såna recept som lägger sig konsekvent högst upp när man googlar på tårtrecept med romkörsbär.
 
Det låter lite som en schwarzwälder kirschtorte fast jag tror det ska vara chokladbottnar i den och mörk riven choklad, men kanske en variant?

Den brukade min systers man göra, han är tysk. Det är mörka chokladbottnar med nån körsbärslikör eller sprit i, surkörsbär (kan inte stava på tyska) och grädde med mörk riven choklad. Mkt mastig är den, man äter typ en 3 cm bit och är nöjd :p

Tack för att du påminde mig, har inte ätit den på säkert 10 år. Jag ska önska mig den till påsk :)
 
Den brukar min systers man göra, han är tysk. Det är mörka chokladbottnar, surkörsbär (kan inte stava på tyska) och grädde med mörk riven choklad. Mkt mastig är den, man äter typ en 3 cm bit och är nöjd :p

Mannen sa att det som var så bra med den här tårtan var att den inte var mastig och tung, utan man kan äta massor av den. :D
 
Tänker att det kanske kan vara en variant av white dream? Alla ställen gör sin egna. den vi har på jobbet är det marinerade hallon i och vaniljkräm, på något annat ställe är det choklad i, men kan tänka mig att det finns de som gör en mer vuxen variant också. En googling säger att Ica maxi Kumla gör en variant med körsbär
 
Tänker att det kanske kan vara en variant av white dream? Alla ställen gör sin egna. den vi har på jobbet är det marinerade hallon i och vaniljkräm, på något annat ställe är det choklad i, men kan tänka mig att det finns de som gör en mer vuxen variant också. En googling säger att Ica maxi Kumla gör en variant med körsbär

Den var himla nära, må jag säga! Med romkörsbär blir det ju onekligen mer vuxet (och oätligt om du frågar mig). Tack!!
 
Min annars inte så dessertgalna man har i två dagars tid pratat om en tårta han fick på ett möte i torsdags. Nu försöker vi lista ut vad den heter så att jag i egenskap av god fru kan fixa en sån när han fyller år. :D

- Vanlig tårtbotten (typ vaniljsockerkakeaktig).
- Grädden var blandad med små bitar romkörsbär (och det var romsmaken som stack ut).
- Riven vit choklad ovanpå.

Tårtskrället ska ha ett namn, men karln minns det inte och vi lyckas inte googla fram det.

Så... Hilfe! :D

Var det ingen fyllning?
 
Cherry Chip Cake? Garneringen med vit choklad kan ju bara ha varit nåt extra, alla garnerar ju olika dessutom :)

Han sa att grädden var vit med körsbärsbitar i, så jag tror inte det är den. Dock ska jag visa den för honom ändå för jag tror han kan tänkas gilla den. :)
 
Den var himla nära, må jag säga! Med romkörsbär blir det ju onekligen mer vuxet (och oätligt om du frågar mig). Tack!!
Inte min smak heller.

Efter en googling verkar en del göra en tårta som heter Snövit som innehåller rombigarråer (ser för ögat likadan ut som white dream). Någon variant hade både sockerkaksbottnar och mandelbotten, andra äppelsylt i fyllningen förutom grädde och rombigarråer och då bara sockerkaksbottnar
 
Inte min smak heller.

Efter en googling verkar en del göra en tårta som heter Snövit som innehåller rombigarråer (ser för ögat likadan ut som white dream). Någon variant hade både sockerkaksbottnar och mandelbotten, andra äppelsylt i fyllningen förutom grädde och rombigarråer och då bara sockerkaksbottnar

Där sa du ett magiskt ord för min man; mandel. :D Det ska jag kolla upp!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp