Namn och identitet (utbruten från Vad gör vi? CVIII)

godisklubba

Trådstartare
Pappa har ÄNTLIGEN gått med på att jag får lägga till mitt kinesiska efternamn efter mina namn jag redan har :bump:

Jag har tjatat om att jag vill lägga till det namnet i flera år och mamma har hela tiden sagt att jag kan göra det om jag vill. Men varje gång jag har tagit upp det med pappa har han sagt att man inte gör något sånt förhastat utan att det är något man tänker över noga först. Tydligen har inte flera år räckt... så jag påminde honom om att jag i så fall gör det själv om 356 dagar när jag fyller 18 och han inte kan hindra mig längre.

Sen kom jag på att mitt pass går ut 21 Januari nästa år och sa det till pappa. Så då kom vi fram till att jag lika väl kan få göra det tre månader i förväg, eftersom jag i så fall kan skaffa ett nytt pass i det nya namnet direkt. Istället för att skaffa ett pass i det gamla namnet för att byta namn och skaffa ett nytt pass i det nya namnet liksom :)

Så... nu väntar jag på hösten/vintern! Jag tror aldrig tidigare att jag längtat efter hösten/vintern :p

Tillägg: Jag håller med pappa om att man det är bra att ha tänkt igenom en namnändring först. Men jag tycker nog att jag tänkt igenom det rätt så länge eftersom jag sa det första gången när jag var typ 11 och är 17 nu :)
 
Senast ändrad:
Pappa har ÄNTLIGEN gått med på att jag får lägga till mitt kinesiska efternamn efter mina namn jag redan har :bump:

Jag har tjatat om att jag vill lägga till det namnet i flera år och mamma har hela tiden sagt att jag kan göra det om jag vill. Men varje gång jag har tagit upp det med pappa har han sagt att man inte gör något sånt förhastat utan att det är något man tänker över noga först. Tydligen har inte flera år räckt... så jag påminde honom om att jag i så fall gör det själv om 356 dagar när jag fyller 18 och han inte kan hindra mig längre.

Sen kom jag på att mitt pass går ut 21 Januari nästa år och sa det till pappa. Så då kom vi fram till att jag lika väl kan få göra det tre månader i förväg, eftersom jag i så fall kan skaffa ett nytt pass i det nya namnet direkt. Istället för att skaffa ett pass i det gamla namnet för att byta namn och skaffa ett nytt pass i det nya namnet liksom :)

Så... nu väntar jag på hösten/vintern! Jag tror aldrig tidigare att jag längtat efter hösten/vintern :p

Så roligt! Klart att du ska ha alla dina efternamn!
 
Pappa har ÄNTLIGEN gått med på att jag får lägga till mitt kinesiska efternamn efter mina namn jag redan har :bump:

Jag har tjatat om att jag vill lägga till det namnet i flera år och mamma har hela tiden sagt att jag kan göra det om jag vill. Men varje gång jag har tagit upp det med pappa har han sagt att man inte gör något sånt förhastat utan att det är något man tänker över noga först. Tydligen har inte flera år räckt... så jag påminde honom om att jag i så fall gör det själv om 356 dagar när jag fyller 18 och han inte kan hindra mig längre.

Sen kom jag på att mitt pass går ut 21 Januari nästa år och sa det till pappa. Så då kom vi fram till att jag lika väl kan få göra det tre månader i förväg, eftersom jag i så fall kan skaffa ett nytt pass i det nya namnet direkt. Istället för att skaffa ett pass i det gamla namnet för att byta namn och skaffa ett nytt pass i det nya namnet liksom :)

Så... nu väntar jag på hösten/vintern! Jag tror aldrig tidigare att jag längtat efter hösten/vintern :p

Tillägg: Jag håller med pappa om att man det är bra att ha tänkt igenom en namnändring först. Men jag tycker nog att jag tänkt igenom det rätt så länge eftersom jag sa det första gången när jag var typ 11 och är 17 nu :)

Grattis! Jag har alltid haft mina koreanska namn (två) som mellannamn och döptes med dem. Har aldrig tänkt så mycket på det eftersom det alltid varit så, men nu i efterhand så känns det bra, en del av min identitet. Även om ett är ett kvinnonamn och ett mansnamn eftersom jag behövde extra styrka tycktes det. :grin:

OT: Jag och katten dansade på skrivbordet, hon stod på baktassarna, jag höll i framtassarna och inte tillräckligt nära så hon kunde strimla mig.

 
Grattis! Jag har alltid haft mina koreanska namn (två) som mellannamn och döptes med dem. Har aldrig tänkt så mycket på det eftersom det alltid varit så, men nu i efterhand så känns det bra, en del av min identitet. Även om ett är ett kvinnonamn och ett mansnamn eftersom jag behövde extra styrka tycktes det. :grin:
Tack! :)
Mina föräldrar ville att jag skulle få ha både deras efternamn och mitt kinesiska efternamn. Men det sa skatteverket (eller vilka som hade hand om det då?) nej till, de ansåg det omöjligt att lägga till eller ett efternamn före ett befintligt.

Jag har mitt tilltalsnamn, släktnamn, mellannamn mina faddrar valde och kinesiska förnamn som förnamn just nu.
Sen är jag mest inne på att lägga till mitt kinesiska efternamn efter mitt kinesiska förnamn. Jag vill ha dem ihop men inte vill ha mitt kinesiska efternamn framför mitt svenska efternamn (ifall de skulle klassas som officiella efternamn båda två), dessutom kan jag i så fall välja vart jag vill ha med mina kinesiska namn lite mer. Tyvärr har jag märkt att folk blir lite mer misstänkta när en har "utländska" namn, så att kunna "dölja" det lite nu och då skulle väl inte direkt skada...

Jag vet att namnlagen säger att man inte får ha efternamn som förnamn, men det kostar bara 250kr att ändra förnamn, så jag tänker att det är värt en chansning i alla fall! Speciellt när det ändå är så jag egentligen vill ha det (mot 1800kr som det kostar att ändra efternamn).
 
Tack! :)
Mina föräldrar ville att jag skulle få ha både deras efternamn och mitt kinesiska efternamn. Men det sa skatteverket (eller vilka som hade hand om det då?) nej till, de ansåg det omöjligt att lägga till eller ett efternamn före ett befintligt.

Jag har mitt tilltalsnamn, släktnamn, mellannamn mina faddrar valde och kinesiska förnamn som förnamn just nu.
Sen är jag mest inne på att lägga till mitt kinesiska efternamn efter mitt kinesiska förnamn. Jag vill ha dem ihop men inte vill ha mitt kinesiska efternamn framför mitt svenska efternamn (ifall de skulle klassas som officiella efternamn båda två), dessutom kan jag i så fall välja vart jag vill ha med mina kinesiska namn lite mer. Tyvärr har jag märkt att folk blir lite mer misstänkta när en har "utländska" namn, så att kunna "dölja" det lite nu och då skulle väl inte direkt skada...

Jag vet att namnlagen säger att man inte får ha efternamn som förnamn, men det kostar bara 250kr att ändra förnamn, så jag tänker att det är värt en chansning i alla fall! Speciellt när det ändå är så jag egentligen vill ha det (mot 1800kr som det kostar att ändra efternamn).

Mitt koreanska efternamn är typ Andersson så det var jag aldrig intresserad av att ha, även om jag använder det som del av mitt nick här. Antagligen så kunde mamma ha lagt till det eftersom det inte finns någon i Sverige då som visste om det var ett efternamn. Men det får definitivt räcka med namn för mig. ;)
 
Tack! :)
Mina föräldrar ville att jag skulle få ha både deras efternamn och mitt kinesiska efternamn. Men det sa skatteverket (eller vilka som hade hand om det då?) nej till, de ansåg det omöjligt att lägga till eller ett efternamn före ett befintligt.

Jag har mitt tilltalsnamn, släktnamn, mellannamn mina faddrar valde och kinesiska förnamn som förnamn just nu.
Sen är jag mest inne på att lägga till mitt kinesiska efternamn efter mitt kinesiska förnamn. Jag vill ha dem ihop men inte vill ha mitt kinesiska efternamn framför mitt svenska efternamn (ifall de skulle klassas som officiella efternamn båda två), dessutom kan jag i så fall välja vart jag vill ha med mina kinesiska namn lite mer. Tyvärr har jag märkt att folk blir lite mer misstänkta när en har "utländska" namn, så att kunna "dölja" det lite nu och då skulle väl inte direkt skada...

Jag vet att namnlagen säger att man inte får ha efternamn som förnamn, men det kostar bara 250kr att ändra förnamn, så jag tänker att det är värt en chansning i alla fall! Speciellt när det ändå är så jag egentligen vill ha det (mot 1800kr som det kostar att ändra efternamn).
Min kompis är uppvuxen i Japan men flyttade till Sverige i tonåren. Han Har en svensk pappa och hade en japansk mamma så fick både ett svenskt och ett japanskt namn. När de flyttade till Sverige använde de det svenska tilltalsnamnet. Nu har dock hans bror bytt tilltalsnamn till sitt japanska och min kompis funderar på att göra samma sak. Speciellt nu när han mamma dött och han inte har samma band till Japan längre.
Namn kan vara viktigt för ens identitet.
 
Mitt koreanska efternamn är typ Andersson så det var jag aldrig intresserad av att ha, även om jag använder det som del av mitt nick här. Antagligen så kunde mamma ha lagt till det eftersom det inte finns någon i Sverige då som visste om det var ett efternamn. Men det får definitivt räcka med namn för mig. ;)
Mitt kinesiska efternamn är samma som namnet på en ort där jag kommer ifrån. Så det är inte så intressant och troligen inte jättemånga som heter det. Typ som att det inte är jättemånga i Sverige som heter Tranås ;) Ja, förutom att stället jag kommer ifrån har ca 3 miljoner invånare och Tranås ca 20 000 då...

Jag har egentligen redan för många namn. Vi hade EYP i höstas (europeiska ungdomsparlament) och där stog alla namn med. På min namnlapp blev det "tilltalsnamn, mellannamn [...] efternamn" :D
Varje gång något papper ska fyllas i, där alla namn ska vara med, måste jag skriva pyttelitet för att få plats med allt. Mina namn tillsammans tar upp 20 tecken... men det stör mig inte. Jag är van, så ett namn till kan väl inte skada :laugh: :angel:
Min kompis är uppvuxen i Japan men flyttade till Sverige i tonåren. Han Har en svensk pappa och hade en japansk mamma så fick både ett svenskt och ett japanskt namn. När de flyttade till Sverige använde de det svenska tilltalsnamnet. Nu har dock hans bror bytt tilltalsnamn till sitt japanska och min kompis funderar på att göra samma sak. Speciellt nu när han mamma dött och han inte har samma band till Japan längre.
Namn kan vara viktigt för ens identitet.
Ja men verkligen. Mina kusiner fick mellannamn av deras mormor. Så min mormor (och deras farmor) var rätt ledsen över att hennes släkts namn inte fördes vidare på "den sidan" alls. Pappan tvingade in ett av min mormors namn sen på sista dottern så hon bär två mellannamn, ett från sin mormor och ett från sin farmor. Storasystrarna bär bara ett mellannamn, från sin mormor.
 
Jag har egentligen redan för många namn. Vi hade EYP i höstas (europeiska ungdomsparlament) och där stog alla namn med. På min namnlapp blev det "tilltalsnamn, mellannamn [...] efternamn" :D
Varje gång något papper ska fyllas i, där alla namn ska vara med, måste jag skriva pyttelitet för att få plats med allt. Mina namn tillsammans tar upp 20 tecken... men det stör mig inte. Jag är van, så ett namn till kan väl inte skada :laugh: :angel:
Det är väl varken ovanligt eller mycket? Mina namn blir 26 tecken totalt men det är väldigt sällan jag skriver samtliga.
 
Mitt kinesiska efternamn är samma som namnet på en ort där jag kommer ifrån. Så det är inte så intressant och troligen inte jättemånga som heter det. Typ som att det inte är jättemånga i Sverige som heter Tranås ;) Ja, förutom att stället jag kommer ifrån har ca 3 miljoner invånare och Tranås ca 20 000 då...

Jag har egentligen redan för många namn. Vi hade EYP i höstas (europeiska ungdomsparlament) och där stog alla namn med. På min namnlapp blev det "tilltalsnamn, mellannamn [...] efternamn" :D
Varje gång något papper ska fyllas i, där alla namn ska vara med, måste jag skriva pyttelitet för att få plats med allt. Mina namn tillsammans tar upp 20 tecken... men det stör mig inte. Jag är van, så ett namn till kan väl inte skada :laugh: :angel:

Ja men verkligen. Mina kusiner fick mellannamn av deras mormor. Så min mormor (och deras farmor) var rätt ledsen över att hennes släkts namn inte fördes vidare på "den sidan" alls. Pappan tvingade in ett av min mormors namn sen på sista dottern så hon bär två mellannamn, ett från sin mormor och ett från sin farmor. Storasystrarna bär bara ett mellannamn, från sin mormor.

Jag var tvungen att räkna, fick mitt fulla namn till 27 bokstäver. :laugh: Så du måste ändå ha ganska korta namn? Nyfiken, har du några kinesiska tecken i namnen eller hur funkar det, kn man blanda så hej vilt?
 
Det är väl varken ovanligt eller mycket? Mina namn blir 26 tecken totalt men det är väldigt sällan jag skriver samtliga.
Nej, kanske inte. Jag menade att mina förnamn blev 20 tecken tillsammans. Men självklart finns det många namn som är längre, jag har rätt korta namn. :)
Jag tycker att det är rätt ofta jag blir tillfrågad efter mitt fullständiga namn med mellannamn inkluderat.
Jag var tvungen att räkna, fick mitt fulla namn till 27 bokstäver. :laugh: Så du måste ändå ha ganska korta namn? Nyfiken, har du några kinesiska tecken i namnen eller hur funkar det, kn man blanda så hej vilt?
Ja, mina namn är rätt korta. Och det är jag tacksam över med tanke på att de är några stycken.
Jag har uppfattat det som att antingen skriver man med tecken eller bokstäver. Tyvärr kan jag inte skriva ut mitt kinesiska namn på ett svenskt tangentbord då jag har en bokstav som inte finns med på det svenska tangentbordet ens som specialtecken av någon form.

Eftersom mitt namn står inskrivet med bokstäver i folkbokföringen antar jag att jag inte helt plötsligt kan skriva mitt namn med kinesiska tecken. Däremot har jag med det i min namnteckning/signatur. Istället för att ha förnamn och efternamn så har jag mitt förnamn (tilltalsnamn) och sedan mitt kinesiska namn i tecken :)

Lite random: Mitt namn står skrivet med den närmsta svenska bokstaven man kommer i folkbokföringen. Så i kina skriver de inte mitt namn så som det görs här i sverige, men egentligen spelar det inte någon roll, mer än att det förvirrar folk när de ska uttala namnet ;)
 
Jag var tvungen att räkna, fick mitt fulla namn till 27 bokstäver. :laugh: Så du måste ändå ha ganska korta namn? Nyfiken, har du några kinesiska tecken i namnen eller hur funkar det, kn man blanda så hej vilt?


Haha, nu var jag tvungen att räkna - 29 bokstäver i förnamnen, 35 om efternamnet räknas!

Fun fact: Jag har dubbelt medborgarskap och har faktiskt olika namn i de två länderna, just eftersom mitt namn är så långt! I framtiden kommer det säkert leda till problem, men jag håller tummar och tår och kör så länge det funkar :p
 
Däremot har jag med det i min namnteckning/signatur. Istället för att ha förnamn och efternamn så har jag mitt förnamn (tilltalsnamn) och sedan mitt kinesiska namn i tecken :)

Lite random: Mitt namn står skrivet med den närmsta svenska bokstaven man kommer i folkbokföringen. Så i kina skriver de inte mitt namn så som det görs här i sverige, men egentligen spelar det inte någon roll, mer än att det förvirrar folk när de ska uttala namnet ;)

Åh, vad coolt! :love:
 
@godisklubba Om du vill att ditt Kinesiska namn ska vara ditt egentliga efternamn (Det efternamn som du inte kan droppa utan det som ar sjalva efternamnet) sa ska det sta sist av efternamnen.

Och jag har 21 bokstaver i mina namn. :p
Numer kan man ha dubbla efternamn, min yngsta bror har det. Alltså två efternamn som står som efternamn, inte ett efternamn och ett mellannamn. Så om jag vill skulle jag kunna ha båda som efternamn vilket också betyder att jag kan välja ordning på namnen och droppa ett av dem om jag vill.
Jag tror att det är sen 1 Juli 2017 som det inte längre går att ansöka om mellannamn, utan man ansöker i så fall om dubbelt efternamn.

Oavsett så skulle jag vilja ha mitt kinesiska efternamn efter mitt svenska efternamn, ifall jag inte får lägga till det efter mina förnamn. Mitt kinesiska efternamn börjar på Q och mitt svenska på H. Jag är väl skadad av klasslistorna där lärarna alltid gick uppifrån och ner... tyckte alltid så synd om personen som var sist och aldrig fick välja/gå först.
 
Grattis, roligt att få ha med hela namnet! :)

Jag har en mormor som har helfinska föräldrar, och det är den sidan jag träffat mycket, resterande känner jag knappt. Jag har ett finskt förnamn/ tilltalsnamn men är relativt säker på att det är felstavat. Det är bara en bokstav som saknas, men det stör mig när jag tänker på det. Namnet kommer från min gammelmormors mormor, men det finns både i Finland och längre söderut, jag vet inte vilka länder. Den stavningen som det borde vara är mer tydligt finsk, och då även rättstavad. Sen funderar jag på att lägga till ett finskt efternamn, och har då två att välja på. Ett från min gammelmormor och ett från min gammelmorfar. Nu heter jag ett namn som kommer från min morfar, och det känns lite fel när jag ,tyvärr, har andra värderingar än honom. Jag vill inte byta bara för att jag känner för det någon dag, och kommer nog vänta ganska länge med efternamnet, men rätta förnamnet känns enklare. :)
 
Jag har fyra namn i mitt fullständiga namn. Förnamn, mellannamn, efternamn 1 och efternamn 2. Tex Maria Emma Karlsson Olsson. När jag bodde utomlands förstod de inte alls konceptet med flera namn och fick alltid samtliga namn upplästa eller utskrivna överallt. Det tog lång tid innan min arbetsgivare förstod hur det skulle skrivas och jag blev ofta kallad mitt mellannamn istället för mitt tilltalsnamn. Min mamma har ett annat efternamn som inte ingår i mitt fulla namn och jag funderar på att lägga till det också så småningom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: MML
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 805
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 799
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 992
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp