Namn på röstkort

Kollade mitt röstkort nu och det stod bara tilltalsnamn och efternamn. Nu använde jag ju inte röstkortet men om det stod samma i röstlängden (och det borde det väl?) så var det inget som kommenterades iaf, och jag var inte känd av de som tog emot rösten.
 
Då finns det nog olika varianter, här var det på efternamn, som sagt, jag kan förstå att personnummer är smidigare i större distrikt, här är nog efternamn det smidigaste för valarbetarna. De vet efternamnet redan när jag går från båset och kan leta fram rätt sida direkt. Personnummer måste de fråga om. :D

Jag har svårt att tänka mig att Valmyndigheten gör olika sorters röstlängder till olika distrikt. Handledningen för valet tar iaf bara upp en variant, där namnen är införda i personnummerordning (förutom om det skrivs in extra i slutet).
På röstkortet står den röstandes löpnummer i röstlängden så det blir lättare att hitta i längden.
Hur menar du att valarbetarna vet efternamnet redan när du går från båset?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 586
Senast: MML
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 239
Senast: Calmiche
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 120
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp