Namn som fått avslag

På älvdalska betyder tydligen bög ryggsäck. :)

Ord ändrar betydelse också.
Fröding (tror jag) skrev om att runka på nacken. Vilket väl betyder ungefär ruska svaja.
"Och Jonte han runkade
sävligt på nacken
och Brunte han lunkade
sävligt i backen "

Få säger att man runkar på nacken idag eftersom ordets betydelse ändrats.
Jag hade en gammal lärare i gymnasiet som pratade om "ankorna runkade omkring" och fattade inte varför det blev fnissattacker i klassen varenda gång.. :)
 
Samma sak med Gay, som ju egentligen betyder typ gladlynt. Jag kände en New Forest som hette Gay och hans ryttare tyckte det var ett fruktansvärt pinsamt namn. På en häst associerade jag namnet enbart som "gladlynt".

I Storbritannien är faggot en bunt med kvistar som man använder när man lagar mat/bakar medan i USA är det ett skällsord för homosexuella. Intressant hur det utvecklats. Lite som ordet gay. Samma sak som fag i Storbritannien är cigarett men i USA en benämning (nedlåtande) för homosexuella.
 
Jag hade en lärare som brukade säga att saker var "oomkullrunkeliga", vilket räckte för fnitter bland oss fjantar i klassrummet.
Jag älskar det ordet.
Det är så välbeskrivande. Man förstår precis vilken storlek och tyngd det handlar om när en sten har passerat gränsen till att vara omöjlig att rubba genom att putta på den. :)

Jag har typ bara sett det skrivet om stenar. Vad använde din lärare det om för saker? Kunde det vara bildligt också som oomkullrunkeliga principer eller något sådant?
 
Jag har också ett ovanligt namn, både för- och efternamn. Mitt förnamn är endast två bokstäver (dessutom två vokaler vilket gjorde att jag ledsamt nog kom jättesist i "vem har flest konsonanter i sitt namn-tävlingen" på lågstadiet. Fortfarande sur på Patricia som vann...). Det jag främst märker är att folk verkar tycka att mitt namn är för lätt och försöker krångla till det onödigt mycket.

Men jag lider inte särskilt mycket av att heta något ovanligt. Blev dock en väldigt konstig stämning när jag presenterade mig för en tjej som hette likadant. Innan jag förstod att vi faktiskt hade samma förnamn tyckte jag bara hon var dryg :D
 
Jag älskar det ordet.
Det är så välbeskrivande. Man förstår precis vilken storlek och tyngd det handlar om när en sten har passerat gränsen till att vara omöjlig att rubba genom att putta på den. :)

Jag har typ bara sett det skrivet om stenar. Vad använde din lärare det om för saker? Kunde det vara bildligt också som oomkullrunkeliga principer eller något sådant?
Oomkullrunkeliga fakta, var hans favorit. Det är ju bildligt, som principer. Jag har aldrig hört det om fysiska föremål, vad jag kan minnas. Bara som sådant som @tanten citerade, runkade på huvudet, och liknande. (Och det har jag nog läst fler gånger än jag har hört det.)
 
Jag har hört talas om det uttalet av namnet, ja. I Göteborg finns överhuvudtaget ganska mycket - både personers namn och andra typer av namn och ord - där namnets/ordets språkliga ursprung, uttal och stavning inte riktigt följer några etablerade regler. Jag antar att det har att göra med att det är en hamnstad där man har haft kontakt med många språk, och samtidigt en ganska låg utbildningsnivå historiskt (tills ganska nyligen). Folk berättar att de har haft klasskamrater som hetat - förutom Clark - tex Rodger (jfr mer vanliga stavningen Roger). Det är väl på sina sätt samma typ av traditioner som namnet Glenn, som ju också många verkar koppla till just Göteborg.

Men det är väl på riktigt så att Glenn är vanligare i Göteborg än i resten av landet pga att Göteborg är en hamnstad och har haft utbyte med brittiska öarna i många hundra år?
 
Men det är väl på riktigt så att Glenn är vanligare i Göteborg än i resten av landet pga att Göteborg är en hamnstad och har haft utbyte med brittiska öarna i många hundra år?
Ja, det tror jag. Jag har aldrig kollat upp det. Jag var nog lite otydlig där. Det som skulle ha varit min poäng var just det där med en viss typ av namn i en hamnstad (med dessutom låg utbildningsnviå), och så är det väl mest tur att Glenn inte kan stavas på så väldigt många sätt. Och även antalet rimliga uttal är begränsat.
 
Jag är också ensam i världen med mitt namn, ingen har haft denna namnkombination innan mig heller. Hela namnet (för + efternamn då) är 2 stavelser, 6 bokstäver långt. Men trots kort efternamn med bara 1 stavelse måste jag bokstavera... :D Var på en p&j en gång där det måste blivit en autocorrectad startlista. En hel del förvirring, och massa skratt, blev det när jag fick heta "Bahamas" i efternamn och ponnyn fick det vackra namnet "Unborn Macaroni" :confused::rofl:

För att vara on-topic så känner mamma till tre bröder som heter Torbjörn, Styrbjörn och Lillebjörn... :laugh:
Haha det låter som de där tre bröderna i serien ”pistvakt” Stor-Erik, Jan-Erik och Sven-Erik :D

Nej vänta Olle hette en av dem, minstingen.
 
Oomkullrunkeliga fakta, var hans favorit. Det är ju bildligt, som principer. Jag har aldrig hört det om fysiska föremål, vad jag kan minnas. Bara som sådant som @tanten citerade, runkade på huvudet, och liknande. (Och det har jag nog läst fler gånger än jag har hört det.)
Historiska texter :)
Resta stenar är oomkullrunkeliga om de ska förmedla nämvärd status och rykte. Och naturliga stenar som man hade velat flytta på om det bara gick. Har sett det om någon byggd träkonstruktion också (torn eller liknande som tålde vilken vind som helst)
 
Jag har full förståelse! Det finns en med samma förnamn som mig men med annan stavning och med ett av mina efternamn, det gillar jag inte alls!
Hade en gång en kompis med ett förnamn som bars av 50 pers och det finns en till med samma efternamn som hon (som inte är jättevanligt) och i samma stad!
Det finns två personer i Finland med min namnkombination. Två. Och jag har hemlig telefonnummer, hon har inte det. Dessutom bor vi i grannkommunerna. Hon har fått samtal och sms av både min skola medan jag studerade, och mäklare.

Det roligaste var när hon skulle söka jobb och jag höll anställningsintervju. Bara presentationen "hej jag heter x x" och jag svarade med samma sak🙈
 
Jag som trodde engelsmännen var vana :D finns (uhm fanns) ju en författare som heter Anthony Trollope

trol‧lop /ˈtrɒləp $ ˈtrɑː-/ noun [countable] old-fashioned not polite an offensive word for a sexually immoral woman

Samtidigt är de kanske vana vid Dick och spotted Dick men inte vid våra varianter. :rofl:

:laugh:
Fast Dick ar ju ett vedertaget, och mycket vanligt, smeknamn av namnet Richard och ett sa gammalt namn att det har hur manga smeknamn som helst da det "way back then" inte fanns sa manga namn sa de var tvungna att hitta pa smeknamn sa att de kunde skilja pa alla med samma namn.
Det ses alltsa inte som en Svensk ser namnet i forsta hand ... och nar det anvands som "He's such a Dick" star det som regel for idiot, fool, prick, ass, och liknande
 
Ja numera ( efter att muren föll och Balkankriget) finns 901 andra kvinnor med mitt förnamn.
Efternamnet är det 19 personer som har, varav 6 är mina familjemedlemmar.

Vad i helskotta är oddsen att någon av de 13 andra har samma förnamn som mig? Som dessutom har ett helt annat geografiskt/språkligt ursprung än efternamnet?
Vi är mindre än 20 personer i världen med mitt efternamn, alla mina släktingar. Min man hette Johansson innan med ett väldigt vanligt förnamn och bytte således till mitt. Han blev inte unik ändå för en av dessa få släktingar råkar ha samma förnamn. 🤣
 
Jag älskar det ordet.
Det är så välbeskrivande. Man förstår precis vilken storlek och tyngd det handlar om när en sten har passerat gränsen till att vara omöjlig att rubba genom att putta på den. :)

Jag har typ bara sett det skrivet om stenar. Vad använde din lärare det om för saker? Kunde det vara bildligt också som oomkullrunkeliga principer eller något sådant?
"När man satt på Sandöbron och runka sump" är väl en rad i en gammal låttext? Minns inte vilken ... :confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp