Namn som fått avslag

Nej alltså. Jag förstår kopplingen till Hitler, det kan jag med göra vid första tanke med - men att därifrån fundera på föräldrarnas åsikter angående honom känns.. udda?

Jag tar nog för givet att döper man sonen till Adolf gillar man bruna skjortor. Det behöver inte vara så, men Jag drar den parallellen direkt.
Jag hade inte tänkt: men Åh! De RECLAIMAR Adolf!
är det en 70+ med namnet är det en annan sak, men inte kan Någon vara omedveten om hur de flesta kommer asocciera?
 
Nope. Menar du att det finns mer än en Slark? 😮
Jag har hört talas om det uttalet av namnet, ja. I Göteborg finns överhuvudtaget ganska mycket - både personers namn och andra typer av namn och ord - där namnets/ordets språkliga ursprung, uttal och stavning inte riktigt följer några etablerade regler. Jag antar att det har att göra med att det är en hamnstad där man har haft kontakt med många språk, och samtidigt en ganska låg utbildningsnivå historiskt (tills ganska nyligen). Folk berättar att de har haft klasskamrater som hetat - förutom Clark - tex Rodger (jfr mer vanliga stavningen Roger). Det är väl på sina sätt samma typ av traditioner som namnet Glenn, som ju också många verkar koppla till just Göteborg.
 
Nope. Menar du att det finns mer än en Slark? 😮

Slark är en kändis.
Jag har hört talas om det uttalet av namnet, ja. I Göteborg finns överhuvudtaget ganska mycket - både personers namn och andra typer av namn och ord - där namnets/ordets språkliga ursprung, uttal och stavning inte riktigt följer några etablerade regler. Jag antar att det har att göra med att det är en hamnstad där man har haft kontakt med många språk, och samtidigt en ganska låg utbildningsnivå historiskt (tills ganska nyligen). Folk berättar att de har haft klasskamrater som hetat - förutom Clark - tex Rodger (jfr mer vanliga stavningen Roger). Det är väl på sina sätt samma typ av traditioner som namnet Glenn, som ju också många verkar koppla till just Göteborg.

Rogert, är en annan variant jag bara mött i Göteborg. Jag älskar udda namn, någon har ju ansträngt sig och inte bara knipit första bästa.
 
Jag tar nog för givet att döper man sonen till Adolf gillar man bruna skjortor. Det behöver inte vara så, men Jag drar den parallellen direkt.
Jag hade inte tänkt: men Åh! De RECLAIMAR Adolf!
är det en 70+ med namnet är det en annan sak, men inte kan Någon vara omedveten om hur de flesta kommer asocciera?
Fast att inse att många fortfarande mest tänker på Hitler när de hör namnet Adolf innebär ju inte att man är nazist bara för man väljer namnet ändå?
Man kanske bara tycker det är fint? Eller så är det ett släktnamn?

Det känns som väldigt mycket värdering i ett förnamn som har varit väldigt vanligt förr.
 
Angående Maria: vi pratade om det där i skolan vid något tillfälle, att män också kunde heta Maria (och andra kvinnonamn). Gjorde en sökning på SCB då för en massa år sedan och fick ungefär samma resultat som jag fick idag:

Förnamn:
82 564 kvinnor har Maria som tilltalsnamn
Totalt 445 275 kvinnor har Maria som förnamn
5 män har Maria som tilltalsnamn
Totalt 744 män har Maria som förnamn
 
Grim är ett sådant där namn som känns lite elakt att döpa sitt barn till... Grim betyder otäck/obehaglig/elak... Iofs de som döper till det har kanske betydelsen maskerad i tanke...
 
Senast ändrad:
Grim i förnamn, och så har man irländskt påbrå och heter Reaper i efternamn....

4872095414_ac10d5918e_o.jpg
 
Grim är ett sådant där namn som känns lite elakt att döpa sitt barn till... Grim betyder otäck/obehaglig/elak... Iofs de som döper till det har kanske betydelsen maskerad i tanke...
Gör det? Tycker det lät ganska bra. Grym betyder elak men det vet jag inte om någon heter. Men då betyder Grim samma sak?

Edit: kollade upp namnet och det är ett gammalt fornnordiskt namn. Ett annat namn för Oden.
 
Grim är ett sådant där namn som känns lite elakt att döpa sitt barn till... Grim betyder otäck/obehaglig/elak... Iofs de som döper till det har kanske betydelsen maskerad i tanke...
Gör det? Tycker det lät ganska bra. Grym betyder elak men det vet jag inte om någon heter. Men då betyder Grim samma sak?

Edit: kollade upp namnet och det är ett gammalt fornnordiskt namn. Ett annat namn för Oden.
Grim på engelska betyder typ förskräcklig, vet inte om det är det @Santoxen tänker på?

Eller så är det så att föräldrarna utgår från den nordiska mytologin och inte medvetet väljer att namnge sitt barn till grym/bister/förskräcklig :) (som också @karamelldrottningen redan nämnt)
 
Kollade snabbt,

Grim:

Placering på namntoppen 2017: Inte i topp 100
Antal män med namnet i Sverige: 389
Antal kvinnor med namnet i Sverige: 4
 
Mitt namn finns på svensk och då med ett helt annat uttal plus att det är ett väldigt gammaldags namn så har varit tvungen att anta ett smeknamn för att inte behöva känna att mitt namn slaktas varje gång :D
 
Jag förstår inte heller varför inte pojken kan få heta Ford i förnamn för att det "är" ett efternamn. Jag känner folk som heter Björn både i förnamn och efternamn - dock inte samtidigt :p
En grannes svärdotter heter Mjau Mjau... O_o:rofl: (men hon verkar ha flyttat "hem" för jag hittar inte henne längre.
En av våra kompisar heter Miao, uttalas Mjau men hon är född i Kina.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp