Bukefalos 28 år!

Jussi

Trådstartare
Lite nyfiken på vad ni gillar för kill/tjejnamn(varför)? Vad ogillar ni för namn och varför?? Om ni döpt om er eller era barn varför? Vad tycker ni är både tjej och killnamn?Förslag?

Tjejnamn jag gillar
Celine
Elina
Arwen(jag tycker det är ett tjejnamn men kan väl även användas på killar?)
Bonny/Bonnie
Holly


Killnamn
Kevin
Oliver
Lukas
Pontus

Jag tycker om namn som inte är allt för vanliga.

Nu är det er tur:)
 
Sv: Namn

Tycker inte om modenamn som tindra, mio, melody etc. Tycker det är tråkigt med namn som alla heter..
Men gärna gamla namn som Greta, Märta, selma, Saga. Tycker dom är fina även om jag inte döpt mina barn till ngt sånt.. måste dock säga att ett av mina barns namn har blivit väldigt vanligt..tyvärr
 
Sv: Namn

Tycker inte om modenamn som tindra, mio, melody etc. Tycker det är tråkigt med namn som alla heter..
Men gärna gamla namn som Greta, Märta, selma, Saga. Tycker dom är fina även om jag inte döpt mina barn till ngt sånt.. måste dock säga att ett av mina barns namn har blivit väldigt vanligt..tyvärr

Håller med dig!! Kom på ett till jag gillar Eli, vad tycker du om det? Tycker inte heller om namn som verkar för "komplicerade". (Som är långa och svåruttalade)
 
Sv: Namn

Jag gillar namn i stil med Olle, Gustav, Kalle, Elmer, Vilgot, Evert, Anton på pojkar och tjejer Maja, Selma, Hilma, Märta, Alice osv.

Känner barn med dessa namn. Mina barn har namn i den stilen men inte ovan nämnda.
Namn man gärna stöter på inom äldreomsorgen tror jag.
Jag tycker även om moderna namn. Jag har reagerat på vissa namn och undrat vad föräldrarna tänkte. Men efter att ha "smakat" på namnen några gånger så tycker jag det är helt okej och fint:)
 
Sv: Namn

Jag har alltid gillat Viktor på killar, Ebba och Moa på tjejer.
Sedan skulle det låta hemskt i Sverige, men jag tycker även att Dmitri, Artyom, Lev och Aleksei är jättefina namn.

Det finns en hel radda namn jag avskyr, men jag vill inte dra upp några exempel för att slippa onödigt tjafs i tråden.
 
Sv: Namn

Mina favoritnamn:

Josef
Benjamin
Gabriel/Cebrail
Shwan
Laura

Typ så. Ingen aning om vad jag skulle döpa framtida ungar till, beror väl på smak och tycke då. Och varifrån pappan kommer, om det finns nån sån med i bilden.
 
Sv: Namn

Jag har inget emot vanliga namn som Anna, Johan osv men skulle inte döpa mina barn till något av dom namnen.

Har väldigt svårt för när föräldrar ska försöka vara käcka och byta ut/lägga till bokstäver; Jozefin, Cewin, Izac osv. Det ser så otroligt dumt ut och krånglar till det med uttal.

Det finns flera fina namn från andra länder, men jag förstår ju att dom skulle krångla till det med uttal här, så därför skulle jag nog välja bort dom.

Det finns flera namn jag inte förstår hur man kan döpa sina barn till, och jag tänker inte rabbla upp alla. Men tex Evert, Eskil, och kommer inte på fler nu bara för det :p Men vissa namn passar bara på 100åringar.


Det var väldigt svårt att komma på namn jag gillar just nu men brukar anteckna ibland när jag hör något fint!
Som tjejnamn gillar jag Ella tex.
 
Sv: Namn

Jag har alltid gillat Viktor på killar, Ebba och Moa på tjejer.
Sedan skulle det låta hemskt i Sverige, men jag tycker även att Dmitri, Artyom, Lev och Aleksei är jättefina namn.

Det finns en hel radda namn jag avskyr, men jag vill inte dra upp några exempel för att slippa onödigt tjafs i tråden.

Känner en som heter Dimitri , rätt fint faktiskt.
Ja precis , men alla har ju olika smak så det är ju onödigt som du säger.:)
 
Sv: Namn

Johannes och Constantin tycker jag är jättefina killnamn.

Cassandra och Ronja tycker jag är fina tjejnamn =)
 
Sv: Namn

Det finns flera namn jag inte förstår hur man kan döpa sina barn till, och jag tänker inte rabbla upp alla. Men tex Evert, Eskil, och kommer inte på fler nu bara för det :p Men vissa namn passar bara på 100åringar.


Det var väldigt svårt att komma på namn jag gillar just nu men brukar anteckna ibland när jag hör något fint!
Som tjejnamn gillar jag Ella tex.

Det är lustigt det där, för mig tillhör Eskil och Ella definitivt samma "typ" av namn. Båda fina för övrigt :)
 
Sv: Namn

Jag älskar bokstäver, ord och namn :laugh:

Har alltid varit väldigt förtjust i dessa: Didrik, Jack, Jake, Joel, Melissa och Laura. (Ska uttalas som engelskans Låra)

Andra fina är många bibelnamn: Som tex Jakob, Elias, Petrus, Daniel, David mm.

Dessa har jag tyckt om sen barnsben, och favóriten har alltid varit Didrik.

Mina barn heter dock inget av dessa, det blev namn skräddarsydda efter deras egen lilla uppenbarelse. Det var lixom ingen tvekan på namnen, vare sig för fadern eller mig, och inget namn var bestämt innan födseln. Dom kom automatiskt av sig själva :)
 
Sv: Namn

kl

Jag gillar Stella, skulle gärna döpa min ev dotter till det. Lite efter en lärare på gymnasiet, faktiskt, hur konstigt det än låter :p
Juno och Juniper tycker jag också är fint!

Killnamn är svårare tycker jag, gillar Jack och Jonathan.

Det är vad jag kan komma på nu!
 
Sv: Namn

Killnamn
Kevin
Oliver
Lukas
Pontus

Jag tycker om namn som inte är allt för vanliga.

Nu är det er tur:)

Fast två av dom namnen fanns med på topp 10 och ett på topp 50 av vanligaste namnet att ge till sina barn 2012, så speciellt ovanliga är dom inte :)
 
Sv: Namn

www.behindthename.com är en guldgruva för den som älskar namn och deras etymologiska betydelse.
Tackar tackar. Nu har jag nästan bestämt vad mina barn ska heta.

Flicka: Elin Sine Isolde.
Pojke: * Jon Tristan.

Dock har jag ett problem med pojknamn: antingen har jag legat med någon som heter så eller så tycker jag bara att namnet är fult och tråkigt. I värsta fall får han pappans namn (som jag ju har legat med, fast det är å andra sidan ett fint namn). ;)
 
Sv: Namn

Jag tycker om nordiska namn och även bibliska namn. Eskil är ett av mina favoritnamn, men de sista åren Hr jag kommit på att jag tycker mycket om Kerstin. Jag har en kusin som heter Laara (inte svensk) och det tycker jag också är fint!

Ogillar modenamn, antagligen för att jag själv har så vanligt namn.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej alla! Jag blev faster till världens lilla goding för sju månader sen och nu om en vecka ska han döpas. Som vanligt är jag ute i...
2
Svar
27
· Visningar
2 752
Senast: kamomillo
·
Relationer Längesen som jag var inne här nu men känner att jag behöver er input i detta.. :heart För ett par dagar sedan hade jag en diskussion...
29 30 31
Svar
604
· Visningar
33 462
Senast: Sander
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 619
Senast: As_Vegas
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver er hjälp! För att ni ska kunna hjälpa mig behöver ni höra den låååånga historien så det här inlägget blir nog rätt långt ;)...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
12 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp