B

Bonetta

Att det ska vara så svårt med namn!! Nu börjar det bli brådis också, märker det för varje dag att det vore mkt bättre att ha ett namn på valpen - men jag har inte hittat ngt som jag tycker passar. :confused:
Har varit inne på en länk som gavs i en sådan här tråd för ett tag sedan utan större framgång.
Har ni några förslag? Det ska vara kort och bra och gärna med anknytning till mytologi el sagor. :angel:
Idag är han ju bara jättesöt men kommer att bli en stor och grov, mestadels svart hund så småningom. Vore det en tik hade den hetat Tjorven, för det skulle ha passat till hans mentalitet - i alla fall så mkt som han har visat hittills.
Tar tacksamt emot tips. :)
Zeus, Nimbus, Rino, Rosso, Buster och Bamse går inte pga att det finns hundar i närheten som heter så.
 
Frodo
Pippin
Sam
Merry
Aragon
Gandalf
Legolas
Bilbo
Hobbit
Faramir
Boromir
Eomer
Gimli
Denethor
Elrond
Gollum
Saruman
Sauron
Mordor

Alla från sagan om ringen. Finns mer på den här sidan.
 
Jag vet inte vad det är för ras på din hund, men vi döpte våra hanvalpar till namn från mytologin (nordiska): Freke, Gere, Garm och Hate. Korta och bra :)
 
Jag gillar Romeo, eller Oden. Diesel som någon föreslog är också fint.
Jag gillar Cabrón också, spanska, och är i grunden en svordom ungefärlig betydelse "jäkel" men används (i alla fall i lat.am) även kärleksfullare om någon som är retsam. Typ.
 
Det är en Grosser Schweizer Sennen, en hund som blir stor och grov men i mitt tycke också ganska elegant. Inte lika eleganta uppsyn som en GD dock, men inte långt ifrån. ;) Lite svårt att se i dagsläget då han bara är 9,5 vecka än och antingen sover eller busar i full rulle. :)
Hade tankar på Isak innan jag hämtade honom - men det passar inte. :(

Tack för alla förslagen - tar tacksamt emot fler ändå. Det måste ju finnas ngt namn som är klockrent avsett för honom tycker jag. :)
 
He he, pappa heter Börje så det har han redan motsatt sig. Det har nämligen legat som förslag från x:et. :D
 
Från den romerska mytologin: Pyramus (tycker jag är jättegulligt). Naturligt smeknamn blir "Pyret".

Vad är det för ras?
 
De kanske ser lite ädlare ut just pga att de har kort päls och inte upplevs så burriga, men de blir större. :p
I övrigt samma teckning och "samma" ursprung. Höjden för en hane ska ligga mellan 65-72 cm, och vikten beror ju givetvis på individerna men tikar ligger väl runt 45 kg och hanar lite till.
Uppfödaren hade dock en hanhund som vägde runt 60 kg, och den här kullen var stor allihopa. Min valp vägde 10 kg när jag hämtade honom och han var inte störst. :eek: Tur det! :D
 
Inklippt från Svenska Sennenhundklubben:

"Helhetsintrycket skall vara en trefärgad hund, kraftigt byggd, muskulös och med kraftig benstomme. Trots sin storlek och tyngd skall den vara uthållig och rörlig.

UPPFÖRANDE OCH KARAKTÄR: Grosser schweizer sennenhund skall ha gott självförtroende. Den skall vara uppmärksam, vaksam och orädd i vardagslivets olika situationer. Den skall även vara godmodig och tillgiven mot familjen, självsäker mot främlingar samt ha ett jämnt temperament."
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp