Namnändring

Voeux

Trådstartare
Av olika anledningar valde jag att avvakta med att ansöka om nytt efternamn (tar makens) tills efter semestern, och nu fick jag precis besked om att ändringen gått igenom. De skriver att jag själv får kontakta privata aktörer (bank, telefonabonnemang mm.) OM de inte uppdaterar namnet på egen hand. En del hämtar ju uppdateringar från Skatteverket med jämna mellanrum gissar jag.

Så, vad är er erfarenhet? Ska jag kasta mig på bollen, eller vänta? Vilka aktörer brukar inte hämta uppdateringar själv? Finns det ställen man bör uppdatera som man lätt glömmer bort?
 
Av olika anledningar valde jag att avvakta med att ansöka om nytt efternamn (tar makens) tills efter semestern, och nu fick jag precis besked om att ändringen gått igenom. De skriver att jag själv får kontakta privata aktörer (bank, telefonabonnemang mm.) OM de inte uppdaterar namnet på egen hand. En del hämtar ju uppdateringar från Skatteverket med jämna mellanrum gissar jag.

Så, vad är er erfarenhet? Ska jag kasta mig på bollen, eller vänta? Vilka aktörer brukar inte hämta uppdateringar själv? Finns det ställen man bör uppdatera som man lätt glömmer bort?
Arbetsgivaren behöver du kontakta. I övrigt så gjorde inte vi något och allt fungerade utom Handelsbanken. De skickar fortfarande bankkort i fel namn trots att vi meddelat och då har vi varit gifta i snart 8år 🙄
 
Av olika anledningar valde jag att avvakta med att ansöka om nytt efternamn (tar makens) tills efter semestern, och nu fick jag precis besked om att ändringen gått igenom. De skriver att jag själv får kontakta privata aktörer (bank, telefonabonnemang mm.) OM de inte uppdaterar namnet på egen hand. En del hämtar ju uppdateringar från Skatteverket med jämna mellanrum gissar jag.

Så, vad är er erfarenhet? Ska jag kasta mig på bollen, eller vänta? Vilka aktörer brukar inte hämta uppdateringar själv? Finns det ställen man bör uppdatera som man lätt glömmer bort?

Jag hade väntat och tagit det efterhand som fakturor/annan info kommer från ev företag/myndighet osv, för att slippa göra dubbelarbetet att kontakta såna som faktiskt får infon ”automatiskt”. Det enda jag hade varit snabb på bollen med är ex körkort/pass och liknande identitetshandlingar :).
 
Jag hade väntat och tagit det efterhand som fakturor/annan info kommer från ev företag/myndighet osv, för att slippa göra dubbelarbetet att kontakta såna som faktiskt får infon ”automatiskt”. Det enda jag hade varit snabb på bollen med är ex körkort/pass och liknande identitetshandlingar :).

Då gissar jag att man bara kan boka tid för att skaffa nytt pass, och tar med sitt gamla dit med gamla namnet på?
 
Då gissar jag att man bara kan boka tid för att skaffa nytt pass, och tar med sitt gamla dit med gamla namnet på?

Jag har inte haft pass på nästan 30 år (senaste jag var utomlands när pass behövdes var jag 10 år) så kan tyvärr ej svara på hur det går till nuförtiden :D!
 
Det som har skapat mest problem för mig är alla nätbutiker där jag har haft min info sparad. Det är ett år sedan jag bytte och det spökar fortfarande här och där. Så det är värt att tänka på om du shoppar på nätet!

Annars skedde typ allt automatiskt förutom, konstigt nog, biblioteket som jag ändå trodde skulle plocka från folkbokföringen. Nytt id-kort/körkort och pass får man ordna förstås och nya bankkort, men jag minns inte om det senare skedde automatiskt eller ej 🤔
 
Jag fixade bara nytt körkort. Resten har gått automatiskt, med tiden.
Ny mailadress också kom jag på nu. Det var nästan det värsta i början 😅
 
Av olika anledningar valde jag att avvakta med att ansöka om nytt efternamn (tar makens) tills efter semestern, och nu fick jag precis besked om att ändringen gått igenom. De skriver att jag själv får kontakta privata aktörer (bank, telefonabonnemang mm.) OM de inte uppdaterar namnet på egen hand. En del hämtar ju uppdateringar från Skatteverket med jämna mellanrum gissar jag.

Så, vad är er erfarenhet? Ska jag kasta mig på bollen, eller vänta? Vilka aktörer brukar inte hämta uppdateringar själv? Finns det ställen man bör uppdatera som man lätt glömmer bort?
Jag tror inte att jag uppdaterade någonstans. Fungerade finfint ändå. Blev exempelvis uppropad med nya namnet på vårdcentralen bara några dagar efter bytet. Vilket inte alls var bra eftersom nya ID:t inte hade hunnit komma och jag kunde inte legitimera mig... :p
Några enstaka aktörer tog det flera år innan de bytte, men det var så oviktiga aktörer att jag inte bemödade mig med att kontakta dem.

Nätbutikerna tycker jag uppdaterar rätt automatiskt, i alla fall alla de som är kopplade till Klarna.
 
Jag bytte aldrig bankkort, tror jag hade det i ungefär 3 år innan det gick ut. Fick ju skriva in det gamla namnet när jag behövde fylla i "Kortinnehavarens namn" vid vissa internetköp men i övrigt var det inga problem.

Jag vet inte varför jag beställde nya faktiskt 😅 det gick nog av bara farten! Men du har ju rätt, det spelar ju ingen roll egentligen.
 
Arbetsgivaren behöver du kontakta. I övrigt så gjorde inte vi något och allt fungerade utom Handelsbanken. De skickar fortfarande bankkort i fel namn trots att vi meddelat och då har vi varit gifta i snart 8år 🙄
Man behöver lämna in sitt kort några dagar och får sedan hem ett nytt på posten, men jag har inte haft något tillfälle då jag orkat trassla med dem hittills. Tänker att de förr eller senare borde ändra policy och att det då sker automatiskt 🤔
 
Jag tror inte att jag uppdaterade någonstans. Fungerade finfint ändå. Blev exempelvis uppropad med nya namnet på vårdcentralen bara några dagar efter bytet. Vilket inte alls var bra eftersom nya ID:t inte hade hunnit komma och jag kunde inte legitimera mig... :p
Några enstaka aktörer tog det flera år innan de bytte, men det var så oviktiga aktörer att jag inte bemödade mig med att kontakta dem.

Nätbutikerna tycker jag uppdaterar rätt automatiskt, i alla fall alla de som är kopplade till Klarna.

Det där tänker jag också, det kommer ju ta lite tid att få nya ID-handlingar och jag har läkarbesök innan dess. Flera st till och med. Hmm..
 
Det där tänker jag också, det kommer ju ta lite tid att få nya ID-handlingar och jag har läkarbesök innan dess. Flera st till och med. Hmm..
Har du inte fått ett intyg på att du bytt namn från skatteverket? Nu var det förvisso typ 10 år sen jag bytte namn efter jag skiljde mig, men då kunde man identifiera sig med sitt gamla leg om man visade upp intyget tills man fick nya id-handlingar...
 
Arbetsgivaren var den som strulat mest för mig, efter fyra år sedan namnändringen står mitt gamla efternamn fortfarande lite här och där 🙂
 
Det där tänker jag också, det kommer ju ta lite tid att få nya ID-handlingar och jag har läkarbesök innan dess. Flera st till och med. Hmm..

Få nytt körkort går fort, ett fåtal dagar. Tills dess har du bekräftelsen på namnändringen som bevis.

Det mesta går automatiskt och bankkort är egentligen inte nödvändigt att namnändra. Jag har kvar ett bankkort i mitt gamla namn. Skriver alltid mitt nya namn som ”namn på kortet” vid onlineköp och även det går fint. :)
 
Just det, nu kom jag på ett ställe jag hade glömt ändra namn vilket gav problem!
Veterinären.

Skulle beställa ny medicin till katten. När den kom var den i mitt gamla namn så apoteket visste inte om de kunde lämna ut den eller inte. Men så konstaterade de att personnumret var det samma så det gick bra ändå.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp