Namnbyte till utländskt efternamn?

Narcissa

Trådstartare
Jag funderar ibland på att byta till ett släktnamn på min mammas sida. Detta är dock ett adelsnamn och används inte i Sverige. Är det någon som vet hur det fungerar? Det är i rakt nedstigande led men min mamma och mormor har inte hetat det eftersom de fötts i Sverige och där mannens namn tagits istället.
Jag vet ju att adelsnamn är skyddade ( tack och lov) och om det hade varit svenskt hade det inte varit några problem men nu kommer namnet från ett annat europeiskt land.
Ja, jag ska fråga Skatteverket men tänker att någon kanske vet?
 
Vad menar du med att det inte används i Sverige? Är det en svensk adlig ätt men det finns inga medlemmar som bor i Sverige, eller att det är en adlig ätt i ett annat land?
 
Vad menar du med att det inte används i Sverige? Är det en svensk adlig ätt men det finns inga medlemmar som bor i Sverige, eller att det är en adlig ätt i ett annat land?
Det är en tysk adelsätt. Jag undrar vad Skatteverket gör när det inte är svenskt?
 
Jag tror att det är adligt i Tyskland inte spelar någon roll, utan det är svenska namnlagen som gäller. Dvs du får byta till ett efternamn som burits i din släkt i minst två generationer och inte längre tillbaka än fyra generationer.
 
Jag funderar ibland på att byta till ett släktnamn på min mammas sida. Detta är dock ett adelsnamn och används inte i Sverige. Är det någon som vet hur det fungerar? Det är i rakt nedstigande led men min mamma och mormor har inte hetat det eftersom de fötts i Sverige och där mannens namn tagits istället.
Jag vet ju att adelsnamn är skyddade ( tack och lov) och om det hade varit svenskt hade det inte varit några problem men nu kommer namnet från ett annat europeiskt land.
Ja, jag ska fråga Skatteverket men tänker att någon kanske vet?
Min vän bytte precis i samband med att hon gifte sig. Dom bytte då båda till mannens farmors efternamn, som inte är svenskt då mannens släkt på pappas sida bor i annat land. Det gick bra, men det krävdes en hel del pappersjobb osv som inte var så lätt att fixa mitt i en pandemi när landet ligger på andra sidan jorden.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 543
Senast: MML
·
Samhälle Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 103
Senast: tanten
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
20 290
Senast: MiaMia
·
Äldre Jag har min pappas efternamn, A****. 2007 gifte han om sig med en kvinna, men de båda behöll sina efternamn som de hade innan vigseln...
Svar
15
· Visningar
1 628
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp