Namnbyte - vad fixa?

R

Raderad medlem 6459

Jag ansökte nyligen om att byta efternamn och såg idag när jag loggade in på min universitetsutbildning att universitetet fått mitt nya efternamn från Skatteverket. Så bytet verkar ha gått igenom nu :).

Förutom nytt pass och ID-kort, till vem behöver jag anmäla mitt namnbyte? Bankkort, fixas det automatiskt eller ska jag kontakta banken? Behöver jag i sådana fall GÅ till banken eller kan man typ fixa det via mail?

Nytt namn på dörren såklart.

Är det nåt jag missar? Känns som jag måste missat massor? :p
 
Jag ändrade stavningen på mitt och det hände inget automagiskt från banken. Så du får nog kontakta banken själv.
 
@lytesout95 Och hur gick du tillväga då för att ändra det hos banken? Räckte det med att maila eller behöver man boka tid och gå dit?
 
Jag ringde banken och fick nytt kort, samma med mitt tankkort.
Det mesta sköter sig självt.

Bytte på fb, insta och tdb. Sa till på jobbet och fick ny mail.
 
Om du har namn ifyllt hos företag du beställer saker ifrån. Posten får ju inte lämna ut åt fel namn :p stod bakom en i kön med liknande bekymmer en gång. Hans frustration! :D
 
Om du har namn ifyllt hos företag du beställer saker ifrån. Posten får ju inte lämna ut åt fel namn :p stod bakom en i kön med liknande bekymmer en gång. Hans frustration! :D
Bra att du sa det! Ska försöka komma ihåg att kolla det nästa gång jag beställer saker.
 
Jag bytte nyss efternamn och det enda jag gjorde var nog att ringa banken, så skickade dom ett nytt bankkort utan krusiduller. Fick brev om körkortsförnyelse efter någon vecka men sen i övrigt har namnet ändrats automatiskt överallt.
Resten har bara vara privata saker som att byta mail etc.
 
@Kadi Men har du inget pass?

(super att bankkort inte verkar vara nåt bök!)
 
Jag ändrade precis namn på mitt BRA medlemskort, jag har varit för lat att göra det tidigare eftersom de krävde ett sånt däringa intyg från skatteverket. Men tog tag i det för någon vecka sen (ändrade efternamn 2013 :angel: ) Så det är väl ett tips ifall du är medlem i någon sådan flygklubb eller liknande, jag måste ändra på hotell-medlemsklubben också för där står det fortfarande fel efternamn..
 
Jag ändrade precis namn på mitt BRA medlemskort, jag har varit för lat att göra det tidigare eftersom de krävde ett sånt däringa intyg från skatteverket. Men tog tag i det för någon vecka sen (ändrade efternamn 2013 :angel: ) Så det är väl ett tips ifall du är medlem i någon sådan flygklubb eller liknande, jag måste ändra på hotell-medlemsklubben också för där står det fortfarande fel efternamn..
Åh bra att du sa det! Måste fixa alla mina flygbolagsmedlemskap.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 643
Senast: MML
·
Relationer För någon månad sedan ringde min granne när jag var på jobbet och berättade att någon hade rivit ut och öppnat all min post ur mitt...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 881
Senast: Paddington
·
Hemmet Hej alla Har nyligen köpt hus med myyyyyycket att fixa innan det går att flytta in. Tänkte att det är säkert fler än jag som gjort...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
54 671
Senast: Diabetikern
·
S
Ekonomi & Juridik Gammal användare under nytt namn, vill inte gå ut för hårt om någon skulle känna igen mig. :cool: Jag och sambon har ett tag gått och...
2
Svar
37
· Visningar
9 574
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp