T

Toscanova

Har köpt en ponny idag och jag vill verkligen byta namn pá henne. Hon har pass (ASRP) med full stam. Hon är född 2009.

Hur gör jag? och vad kostar det?

Ja, det är viktigt med namnbyte i passet och inte bara att ha annat smeknamn.

Om svaren jag söker finns i en annan trád, länka.
 
Sv: Namnbyte

Hon måste ha ett riktigt hemskt namn om du bara måste byta på henne :)

Kolla med ring till den personen som är registrator för rasen.
 
Sv: Namnbyte

Det kostar 5000 kr att byta namn på en häst, så det är väl ingenting man gör om namnet inte väcker enorm anstöt hos en själv och ska användas väldigt ofta.
 
Sv: Namnbyte

Det var riktigt dyrt.
Varför ska man åka på att betala 5000:- för att uppfödaren har sabbat för köparen?

Sjukt!
 
Sv: Namnbyte

Man måste ju inte köpa en häst om man inte gillar namnet. :idea: :angel:

Nu blir man ju nyfiken på vad hästen heter. :D
 
Sv: Namnbyte

Man behöver väl inte köpa hästen om namnet är så anstötligt heller... Vi bara MÅSTE få veta det gräsliga namnet nu!!
 
Sv: Namnbyte

Det var riktigt dyrt.
Varför ska man åka på att betala 5000:- för att uppfödaren har sabbat för köparen?

Sjukt!

Sabbat för köparen? OM man bokat hästen sedan föl kan man bestämma namn själv annars står det väl uppfödaren fritt att döpa den till vad den vill och det står köparen fritt att välja om man vill köpa den. Vill man det och man inte gillar namnet så får man väl snällt betala vad det kostar att få nytt namn i passet.

Har förresten hört att det betyder otur att byta namn på hästen. Vad heter den stackaren för hemskt då?
 
Sv: Namnbyte

För att om det inte skulle kosta så pass så tror jag många skulle byta namn på sina hästar. Det skulle betyda väldigt mycket merarbete för rasföreningarna.
 
Sv: Namnbyte

Du kan ju inte starta en sån här tråd och inte säga vad stackaren heter, nu är ju alla supernyfikna :D

Men eftersom du skriver att det är viktigt med namnbyte även i passet och inte bara ett smeknamn så är det bara att öppna plånboken.

Det måste verkligen vara ett ruggit namn och en kanonfin häst eftersom du är beredd att gå så långt och ändå köpte...
 
Sv: Namnbyte

Det kostar 5000 kr att byta namn på en häst, så det är väl ingenting man gör om namnet inte väcker enorm anstöt hos en själv och ska användas väldigt ofta.


Gör det det i alla förbund?

Vet att det gör det i ASVH men har läst att det är billigare hos andra.
 
Sv: Namnbyte

Klart att det är dyrt att byta namn annars skulle ju alla kunna göra det till höger och vänster. Det skulle skapa väldigt mycket mer merarbete för rasföreningarna, och bidra till massor av förvirring särskilt när man håller på med avel.

Man måste inte köpa en häst om man inte gillar den och om namnet är så hemskt borde det ingå under "ogilla", annars får man betala.

Tror att kostnaden är olika för olika föreningar, hör med registratorn.

Vissa hästar måste byta namn av andra skäl, men då vet jag inte vad det kostar.
 
Sv: Namnbyte

Det var riktigt dyrt.
Varför ska man åka på att betala 5000:- för att uppfödaren har sabbat för köparen?

Sjukt!

Hurdå "sabbat" för köparen? :confused:

Uppfödaren väljer ett namn till fölet och registrerar det, om köparen sedan inte är nöjd med namnvalet finns det några alternativ:
1. Avstå från köp
2. Köpa och acceptera hästens namn
3. Köpa och byta namn, och därmed betala avgiften för namnbytet.

Att däremot beskylla en uppfödare för att ha sabbat för köparen genom sitt namnval, det anser iaf jag vara lite väl magstarkt. :mad:
 
Sv: Namnbyte

Men vad heter hästkraken då? Bajskorven? Idiotpåryggen? Biggest looser?

Nu blir jag nästan så att jag vill bli uppfödare bara för att kunna jävlas med köparna genom att ge hästarna riktigt hemska namn :devil:
 
Sv: Namnbyte

Undra om den uppfödaren som var aktiv på min ponnytid fortfarande är aktiv. H*n hade en förkärlek att döpa sina föl till namn som Feta Greta och Virriga Vera :rofl: Kanske TS har fått tag på en av dom :D Var en vän till mig som ägde Feta Greta, flickstackarn tävlade med denna ponny men på tävling gick den under annat namn. (Var andra regler för namnbyte på den tiden, tror inte ens man byte namn i passet utan anmälde i det namn man ville och skrev passnamnet inom parentes :confused:)
 
Sv: Namnbyte

Då uppfödaren kanske är medlem på buke vill jag inte såra h@n. Därav berättar jag inte de gräsliga namnet.

Ja, det är en riktigt fin ponny så jag kunde inte låta bli att köpa p.g.a namnet.

Jag tycker att hästar som inte fyllt 3år ska vara billigare att byta namn på då dom inte har använts i t.ex avel. Kanske samma kostnad som passet kostade första gången :idea:
 
Sv: Namnbyte

Nej, förut fick man inte byta namn alls... tror dock att det fanns undantag, såsom ifall namnet innehöll könsord eller dylikt.

Jag tycker också att det är bra att det kostar mycket, annars hade det bytts namn hit och dit så fort man inte var det minsta nöjd. Alla (de flesta) vill ju ha en häst med fräckt och pretantiöst namn som låter coolt i högtalarna på tävlingen, typ Moonlight Dancer eller Daybreak Angel eller Shadowfaxe eller... Vi skulle inte ha några Melker, Kiwi och Rasmus kvar. Och det vore ju himla tråkigt :)

Är namnet på hästen så extremt, fruktansvärt hemskt så är det ju i alla fall bra att det går att byta, och värt de pengarna uppenbarligen.
 
Sv: Namnbyte

Det beror nog på i vilka kretsar man rör sig, i mina är de namnen du kallar fräcka löjliga. Jag tycker det töntigaste som finns är namn som Love2U2, engelska flera ord och blanda bokstäver och siffror. Mina föl får korta, enkla och ovanliga namn. Hittills Ceder, Cedilj och Cebula.
 
Sv: Namnbyte

Självklart beror det på det, men jag tänker bara på mig som ung tonåring. Jag hade utan tvekan bytt namn på min ponny om jag haft någon och om jag hade kunnat. I drömmarna gled jag alltid in på min frieserhingst "Darkest Nightmare" (:o:D) och ägde alla på tävlingsbanan. Klart som korvspad att jag hade velat ta min dröm ett steg närmre verkligheten om jag hade kunnat, genom att döpa om en häst. Tror att det finns fler än tonårs-Praefatio, även vuxna människor, som är likadana. Inget fult i det, vi har alla våra drömmar, men det kanske är bra att det inte är så enkelt att byta namn på en häst att alla gör det.

Numera gillar jag namn som känns mer namnaktiga. Dina namn var vackra, och jag gillar en del människonamn på hästar. De isländska namnen är verkligen namnaktiga och hör till mina favoriter. Namn som Turbo eller Princess gillar jag inte, men hade jag haft en sådan häst så hade den fått heta något annat till vardags bara. Hur ofta måste man kalla hästen vid sitt riktiga namn liksom...
 
Sv: Namnbyte

Jag har svårt för "romantiska" namn (typ alla kombinationer av lady, beauty, princess, golden etc).

Har köpt tre hästar med namn i min smak (mer tur än skicklighet iofs, hellre en kalashäst med töntigt namn, än tvärt om).

I gengäld får de två hästarna vi har nu väldigt sällan sina namn rätt uttalade när vi åker på tävling.... Kan man få en tilläggsruta för fonetisk skrift i anmälan?
 
Sv: Namnbyte

Jag hade älskat att äga en Feta Greta eller Virriga Vera.
Avskyr namn som Spirit of eller dubbelnamn som är för gulliga (som Golden Princess eller liknande).. Ändå står det en Princess i min hage :D

Har ännu inte bytt namn på någon häst..

Undra om den uppfödaren som var aktiv på min ponnytid fortfarande är aktiv. H*n hade en förkärlek att döpa sina föl till namn som Feta Greta och Virriga Vera :rofl: Kanske TS har fått tag på en av dom :D Var en vän till mig som ägde Feta Greta, flickstackarn tävlade med denna ponny men på tävling gick den under annat namn. (Var andra regler för namnbyte på den tiden, tror inte ens man byte namn i passet utan anmälde i det namn man ville och skrev passnamnet inom parentes :confused:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 973
Senast: Lhas
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 350
Senast: Sasse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 849
Senast: Mia_R
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp