Namnförslag stoföl

Santoxen

Trådstartare
Nu har äntligen min nya häst fötts, det blev dock ett stoföl och jag har inga bra namnförslag:nailbiting: Svart russföl e. Qvitt u. Töa. Hade det blivit en hingst hade han fått heta Qvintus Tore, nu har jag ingen aning..:meh:
Önskemål: svensk alt. gotländskt eller gutniskt, gärna kort med någon anspelning på föräldrarnas namn

Hit me!
 
Är inte riktigt något hästnamn men jag tänker på Vår. Qvitt= sluta Töa= töa bort snön det blir alltså "sluta nu vintern, töa"
 
Nu har äntligen min nya häst fötts, det blev dock ett stoföl och jag har inga bra namnförslag:nailbiting: Svart russföl e. Qvitt u. Töa. Hade det blivit en hingst hade han fått heta Qvintus Tore, nu har jag ingen aning..:meh:
Önskemål: svensk alt. gotländskt eller gutniskt, gärna kort med någon anspelning på föräldrarnas namn

Hit me!
Men kan du inte bara ändra namnet till Qvintus Tora?
 
Vårtöisen och Qvittra hamnar på , den än så länge mkt korta, listan! Qvintus Tora funderade jag på men känns inte riktigt rätt... hoppas lite på en helbror nästa år också:o:D
 
Vårtöisen och Qvittra hamnar på , den än så länge mkt korta, listan! Qvintus Tora funderade jag på men känns inte riktigt rätt... hoppas lite på en helbror nästa år också:o:D
Kan ju vara typ Qvintus Thea också. Likt me funkar ändå att ha en helbror som heter Qvintus Tore då.
 
Någon var inne på Vår. Då tycker jag(gotlänning) i så fall Ladi, som är just vår på gutamål:D
 
Ingen koppling till föräldrarna men det finns en kvinnlig karaktär i gutasagan. Alltså typ legenden om hur gotland steg upp ur havet:grin: Hon heter Vitastjärna el Hvitstjärna el Vitstjärna, beroende på var du läser:p Tycker Hvitstjärna är fint:love:
 

Liknande trådar

Avel Jag snubblade över en intressant artikel i ett gammalt nummer av tidningen Hästen (nr 8 1958) som försöker reda ut vad begreppen efter...
Svar
10
· Visningar
9 423
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp