Bukefalos 28 år!

Namngivningscermoni!

jerseyko

Trådstartare
Någon som haft eller planerar? Hur gjorde eller ska ni göra?

Vi har nästan allt klart, sambon ska boka bygdegården imorgon och vi har ca 50 gäster.
Vi kommer bjuda på smörgåstårta.

Vi har valt 2 faddrar, våra bästa kompisar. De kommer få komma fram och ta emot sina fadderbrev, men vad skriver man i dem? Som förklarar hur bra vi älskar våra kompisar att det är därför vi valt dem.
Hur långt är ett fadderbrev?

Ett A4a, hans namn, födelsedatum och storlek. Deras namn. Någon bild (fot/handavtryck) och en dikt, text? Hur har ni gjort?

Inbjudan tänkte jag göra i photoshop och sen beställa hem som ett foto och skicka till alla.



Sen har vi ju då själva "dopet". Vill Rasmus gå med i kyrkan kommer han få välja det själv när han blir stor.
Jag läste på en annan sida en sak jag tyckte var så fin. De namngav sitt barn med de 4 elementen.
Farfar doppade den ena foten i en fin skål med sand.
Farmor doppade den andra foten i en fin skål med vatten.
Mormor plåste bebisen i ansiktet.
Morfar tände ett fint ljus.

Jag tycker det lät himla fint men sambon tycker det var supertöntigt att göra så :eek:

Det skulle vara rätt skönt att få ut någon annan som kom och namngav som kan "leka präst". Vart hittar man en sån?
 
Sv: Namngivningscermoni!

Lova namngavs på sin 3-månadersdag... :) Min pappa var "präst" och hade världens längsta finaste tal och alla typ bölade :love: Han avslutade talet med att tända ett ljus för henne. Han berättade bland annat om namnen vi valt (mellannamnen är efter min mormor och farmor så han berättade om dem). Berättade även anekdoter om mig och sambon som små osv.

Svärmor hade bokat Folkets hus och lagade all mat och donade som en ängel.

Vi gav svärmor och min pappa varsin fin tavelram med tre bilder i varje som tack. Min sambos kompis kom upp från södra sverige och agerade fotograf :bow: toppen att slippa bry sig om att ta bilder....

Vi hade bjudit 55 pers ungefär jag har för mig 40 kunde komma :banana:
 
Sv: Namngivningscermoni!

Vad mysigt :D Rasmus heter bara Rasmus, det vart han när jag såg att det var en han ;) Så det finns ju lixom ingen "historia" bakom namnet. Det var ett förslag när han låg i magen bara.

Frågade ni din pappa och svärmor om "hjälp"?


Jag tycker det känns så "pinsamt" att stå framför alla som i typ lejonkungen och prata, vad ska jag säga? "Det här är Rasmus min gulliga bebis.."

Lika så har jag läst massor som spelat en massa speciella låtar! Inget jag skulle orka lyssna på i alla fall och varför? (Inte ens jag och sambon har ju någon låt....)
 
Sv: Namngivningscermoni!

Hehe... vi frågade om min pappa ville hålla i själva ceremonin. Eftersom det är första barnbarnet på bådas sidor var det många volontärer :rofl:

Pappa spelade bland annat "Jag mötte Lassie" :rofl: När han berättade om min uppväxt och hur galen jag var/är i djur :angel:

Jag visste inte alls vad han hade förberett, jag gav han helt fria händer :bow: Glad han höll i det hela jag var ju ganska borta då (förlossningsdepression) så mina minnen är ju väldigt svaga.... himla otur att vi inte filmat nått alls nästan (har ingen filmkamera).... det hade ju underlättat.... och varit jättekul att ha kvar som minne sen. Minns inte alls hur det var att ha bebbis... fastän det var "igår".... snöööörvel :cry:

Jag ville ha faddrar eg, eller kalla det "livsledsagare" men de två jag tänkt mig kunde inte dyka upp *skratt* så dom har fått uppdraget inofficiellt istället :)
 
Sv: Namngivningscermoni!

Ja här är det också första barnbarnet på bådas sidor! Därför kändes de ganska bra med de 4 elementen, då får alla göra en varsin sak. Ska nog övertala sambon och sen prata med våra föräldrar så kan de få berätta lite om oss när vi var små.

Vi har hela min uppväxt på videofilm! Kanske kan be dem klippa ihop lite roliga snuttar från när jag var liten :rofl:

Vi har valt 2 faddrar, min bästa tjejkompis som har en dotter som är 1½ vecka yngre än Rasmus. Hon blev jätte glad. Sen sambons bästa killkompis. Han kunde också bli fadder men han ville ha en regelbok...Om vad gudfar får göra med gudmor :rofl:

Jobbigt med förlossningsdepression :( Ska se till att det både filmas och fotas under namngivningscermonin. Så man kan skicka lite bilder till de släktingar som inte kan komma (min mormor och morfar t.ex. bor nere i blekinge)
 
Sv: Namngivningscermoni!

Nu är det ju inte mitt barn utan min systers men jag va så delaktig så jag svarar ändå (hjälpte till o ordnade allt, fixade maten och ritade och sydde hela dopklänningen själv)! Ta till dig om du vill!

Dom hade ordnat med en gubbe från kommunen (samma som utför borgliga vigslar och sånt..) att han skulle komma och hålla i hela cermonin...

Min syster och hennes man bor på landet i ett stort hus men hästhagar och massa ängar runt huset så på dopdagen( i början på juli) klippte dom upp en gång från huset ut till en av ängarna för att sedan klippa upp en stor fykant lagomt för att alla skulle få plats.
En floristkompis tog med blommor och en blomsterbåge (stor) och fixade fint där framme där vi skulle stå med kommungubben.

Så när alla hade kommit fick dom ställa sig där och vänta och sedan gick vi dit och ställde oss längst fram. Kommungubben höll ett jättevackert tal om barn i världen och vad vi alla som va där betydde för lilla Livia.
En kompis sjöng 2 av min systers favoritlåtar och allt va jättefint!

Cermonin slutade med att vi fick hålla våra händer runt Livia och visa att vi alltid kommer finnas för henne. Allt va underbart vackert och både jag och min syster och dom flesta tjejer som va där tjöt nästan hela tiden. Men fint och lyckat va det!

Sedan hade vi lagat buffé till alla som ville ha och alla fick umgås med varandra. När dom äldsta (80+) kände sig nöjda och gick hem gick det hela över i lite mera fest och kvällen blev sen!

Tyvärr så fick lillsnuttan jätteont i magen och kunde inte somna pga av allt stoj så jag fick sätta på mig bärsjalen och ta en lång skogspromenad medans alla festade men vad gör man inte som fadder... =)

Vet inte om det gav dig några tips men kanske... =)

Lycka till på eran namngivningscermoni!!

/Magini
 
Sv: Namngivningscermoni!

Jag läste på en annan sida en sak jag tyckte var så fin. De namngav sitt barn med de 4 elementen.
Farfar doppade den ena foten i en fin skål med sand.
Farmor doppade den andra foten i en fin skål med vatten.
Mormor plåste bebisen i ansiktet.
Morfar tände ett fint ljus.
Tycker detta låter jättefint! Det där manliga släktet förstår inte vad som är fint!! haha...
 
Sv: Namngivningscermoni!

Oj vilket bra citat svar jag gav.. hahaha...
 
Sv: Namngivningscermoni!

Vi ska ha namngivningsceremoni för Isac. Har bokat festlokalen och skickat ut inbjudan (ska hållas den 27:e april).

89 stycken inbjudna (:eek::crazy:) (sambon har stor släkt), men det är inte troligt att alla kommer.

Är mitt i planeringen nu, får återkomma!

/snurpe
 
Sv: Namngivningscermoni!

Jag har varit på en namngivninsceremoni i somras.

Den hölls ute, vid vattnet.

Man fick ett program, "dop"förättaren talade om vad namnen betydde, hon pratade om barn i allmänt, läste en dikt. Sedan var det lite fina sånger, barnets pappa läste en traditionell dikt på sitt språk då han inte var svensk.

Hittade ett fadderbrev som jag tyckte var här. Hand/fotavtryck var en bra idé.

Hos kommunen kan du hitta folk som kan vara "dop"förättare, och som har gjort det förr och vet vad de ska säga. Kolla med din kommun, du kan ju få tag i någon som kan hjälpa dig i dina funderingar. Så hade de gjort på den namnfesten jag var på.

Det som är bra med namnfester är ju att folk inte har hunnit få så förutfattade meningar om hur de ska vara, därför är det så tacksamt att komma med egna ideer.
 
Sv: Namngivningscermoni!

KL

Shit, vad ni håller på och donar ! Ambitiöst värre.

Själv bjöd vi (jag, pappan och hans flickvän) hem blivande faddrar, mor och farföräldrar samt syskon till oss föräldrar. Så åt vi blåbärspaj. Ingen särskild ceremoni mer än att jag höll ett kort anförande om vilka namn vi bestämt och varför.
 
Sv: Namngivningscermoni!

Ska ringa kommunen och fråga dem. Gör de ett eget tal? För jag är vädelös på att skriva sånt!

Det där fadderbrevet har jag redan hittat flera ex av och det kommer jag oxå använda mig av.

Vi är de första som trotsar dop på sambons sida, mina föräldrar var de första på min sida så där är det ju lugnt men alla verkligen tjatar om dop HELA tiden. *suck* Varför ska min som döpas och bli med i svenska kyrkan när ingen av oss tror på gud? Nä det får han välja själv när han blir stor!
 
Sv: Namngivningscermoni!

Förlåt men jag tyckte det där med 4 elementen var det absolut fånigaste jag hört, sorry men jag är bara ärlig (oftast brukar inte det uppskattas i sånna här trådar men ändå).
 
Sv: Namngivningscermoni!

Förlåt men jag tyckte det där med 4 elementen var det absolut fånigaste jag hört, sorry men jag är bara ärlig (oftast brukar inte det uppskattas i sånna här trådar men ändå).

:rofl: Exakt vad får du ut av att skriva sådär i just denna tråd ?

Jaja det är ett fritt forum och man har rätt att uttrycka sig.
Men om man bara har en negativ åsikt och inget mer, kan man inte då ge sjutton i att delge TS det :confused:
 
Sv: Namngivningscermoni!

Det är väl precis lika fånigt som att man har vatten på bebisens huvud som vid ett kyrkligt dop?

Har du några andra ideér så får du gärna skriva dem. För det är det enda "jag" kommit på. Eller ska vi bara ta en penna å skriva "Hej jag heter Rasmus" i hans panna?

Jag vill ha en namncermoni, vill jag ha kalas och bara bjuda folk för att äta gott och få presenter kan jag lika gärna ordna en typ förlovningsfest för mig och sambon eller ett 6 månaders kalas åt honom.
 
Sv: Namngivningscermoni!

Men du skrev ju att din sambo tyckte att det var supertöntigt o jag tyckte samma sak.

nej man ska aldrig någonsinn skriva något annat än sånt som peppar och håller med.
 
Sv: Namngivningscermoni!

humlanotrocadero skrev:
nej man ska aldrig någonsinn skriva något annat än sånt som peppar och håller med.

Har iaf jag aldrig påstått, men att bara skriva som du gjorde tycker iaf jag är töntigt .

Du skrev ju bara en mening där du påtalade att du tyckte det var töntigt, det kunde du likagärna ha struntat i.
 
Sv: Namngivningscermoni!

-KL-
Åh, den här tråden ska jag spara, vi kommer inte heller att döpa vår tjej men ha 'namnfest'. :)
Men det är ju ett tag kvar så några idéer kan jag inte bidra med tyvärr ;)

Tycker det lät jättefint med de 4 elementen!
 
Sv: Namngivningscermoni!

Sambon tycker det är supertöntigt med att Rasmus ska få 2 st faddrar också, han tycker själva fadder är super töntigt men har inget bättre alternativ till att kalla dem.

Sambon har själv inga bättre alternativ till själva namngivningen och eftersom han tycker mitt förslag lät töntigt så skrev jag det, ihop om att få tips på hur man annars kan göra.


Och är det något som är töntigt som jag och sambon tycker är det namngivning a´la lejonkungen.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 326
Senast: jemeni
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 468
Senast: alazzi
·
Relationer Sambon och jag har varit tillsammans i snart 5 år och jag har väl mer eller mindre aldrig dragit helt jämt med hans pappa. Trots det här...
2
Svar
34
· Visningar
4 898
Senast: tanten
·
Äldre Jag vill bara sätta mig i en hörn och tjura, alternativt gråta ögonen ur mig. Varenda fiber i min kropp skriker bara "JAG VILL INTE GÖRA...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 690
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp