Namngivningsfest

Heulwen

Trådstartare
Vi funderar i sommar på att ha en namngivningsfest till vår dotter som föddes i februari i år. Dels är vi inte troende och vill inte föra in henne i ett trossamfund utan att hon får välja det, och dels vill vi gärna visa vårt nyinförskaffade hus varför vi tänkte oss en namngivningsfest istället för dop.

Tänkte höra med er om det finns några här som haft en sådan? Hur lade ni upp det?

Hur många bjöd ni? Mannens släkt är stor, min är mindre. Finns flera vänner vi vill ha där och vi kan nog landa på upp emot 60 gäster lätt. Alternativet är närmaste familjen och vännerna men flera har skickat presenter till henne redan, och de kanske tar illa vara av att inte bli bjudna.

Hur undanber man sig presenter på ett fint sätt? Om folk vill ge något får de gärna sätta in en slant till Rädda Barnen eller liknande i vår dotters namn.

Jag har aldrig hållit ett ceremoniellt tal, men kanske är det ett måste på en sådan fest? Har en fin dikt jag gärna skulle vilja läsa upp om jag vågar.

Vi tänkte ha festen den 15:e juli, dagen innan hon fyller 5 månader. Hur långt innan bör man skicka ut inbjudningar?

Tar tacksamt emot idéer och inspiration och hör hur ni gjorde!
 
När vi hade namngivningscermoni till våra barn utgick vi från barnkonventionen. Alla barns rätt till ett namn osv. Vi hade en som höll i cermonin och styrde upp den med sånger vi valt. Det gåtfulla folket, mitt lilla barn och välkommen till jorden. Någon läste en dikt och barnets fadder planterade ett körsbärsträd som symbol för att växa och liv. Min kusins flicka ville sjunga och det fick hon såklart. Vi var väl 35-40 personer. Vi bjöd på smörgåstårta bla.
 
När vi hade namngivningscermoni till våra barn utgick vi från barnkonventionen. Alla barns rätt till ett namn osv. Vi hade en som höll i cermonin och styrde upp den med sånger vi valt. Det gåtfulla folket, mitt lilla barn och välkommen till jorden. Någon läste en dikt och barnets fadder planterade ett körsbärsträd som symbol för att växa och liv. Min kusins flicka ville sjunga och det fick hon såklart. Vi var väl 35-40 personer. Vi bjöd på smörgåstårta bla.

Det låter jättefint! Kanske ska vi välja ut några faddrar till barnet med, vi har funderat på gudföräldrar men fadder kanske är en lättare version?

Vilka sjöng sångerna? Eller var de inspelade? Här finns ingen sångtalang iaf.:p
 
Vi hade namngivningscermoni i september när vår son var 6 månader, vi skickadr ut inbjudan ca 6-8 veckor i förväg (minns inte exakt). I inbjudan skrev vi ”cornelis önskar sig inga presenter men gärna valfri anonym summa till sparkontot”. Vi fick några presenter men mest pengar!
Det inleddes med en tjej som sjöng som jag hittat via fejjan, sen hälsade jag välkomna, berättade om namnen vi valt, pappa läste en dikt och tjejen sjöng en sång till, sedan fick gästerna gå och ta mat, vi hade gjort lite buffe med sallad, kallskuret, paj och bröd. Efter att de ätit så delades de in i lag, varje lag skulle komma på ett namn ovj svara några frågor som tex: vilken skostorlek kommer cornelis ha som vuxen? Vilken kommer vara favoritfärgen? Vad kommer han jobba med? Intressen? Osv. Efter de hade svarat på frågorna fotades laget. Sedan var det fika och efter det ”färdigt”. Tillställningen blev väldigt lyckad! Vi hyrde lokal, bjöd ca 50-60 pers (minns inte) men tror det var runt 45 som kom! Släktingar och närmsta vänner kom!
 
Det låter jättefint! Kanske ska vi välja ut några faddrar till barnet med, vi har funderat på gudföräldrar men fadder kanske är en lättare version?
Gudföräldrar är väl såna som ska se till att barnet växer upp med kristen tro runt sig? Jag tror att en fadder är det du söker om ni vill ha sånt.
 
Vi hade namnkalas. Skickade ut inbjudningar ca 6-8 veckor innan. Vi var runt 30 pers plus några barn men det var för att lokalen inte tog fler. Vi hade kunnat vara runt 50 pers men vi hittade ingen lämplig lokal så vi drog ner det till se allra närmsta.

Vi pratade lite om namnet vi valt, vad det betyder och så, sen spelade några släktingar När lillan kom till jorden och Blåsippan ute i backarna står på gitarr och fiol. Sen hade vi en liten blomkrans som barnet fick på huvudet.

Jag tog lite inspiration från humanisterna.se.
 
Det låter jättefint! Kanske ska vi välja ut några faddrar till barnet med, vi har funderat på gudföräldrar men fadder kanske är en lättare version?

Vilka sjöng sångerna? Eller var de inspelade? Här finns ingen sångtalang iaf.:p
Vi sjöng dem tillsammans alla på ceremonin om jag inte minns fel. Kom på att vi hade en liten finare bok som alla som ville fick skriva något till barnet. En hälsning, visdomsord eller måla/rita något =)
 
Gudföräldrar är väl såna som ska se till att barnet växer upp med kristen tro runt sig? Jag tror att en fadder är det du söker om ni vill ha sånt.

Enligt Svenska kyrkan har gudföräldrar och faddrar numera samma uppgift, dvs att be för barnet, att vara en kristen förebild och finnas till hands som ett stöd i livet. Förr hade gudmodern/-fadern även till uppgift att bära barnet till dopet, eftersom modern ansågs som oren och inte fick gå in i kyrkan förrän 40 dagar efter förlossningen. De hade även ekonomiskt ansvar om det skulle hända föräldrarna något.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 493
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 738
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 292
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 668
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp