Namnlös häst?

PathOfClovers

Trådstartare
Vi har precis köpt hem en ny häst från Tyskland till ridskolan. En valack född 1997 som är registrerad i tyska Oldenburg-föreningen. Han har hästpass och papper, och på dessa står stam, uppfödare osv osv. Allting står, förutom namnet. I alla fält för namn är det tomt. Har han inget namn då? Och hur ska vi då gå tillväga om vi vill döpa honom? Hjälp! :crazy:
 
ta kontakt med oldenburgföreningen direkt.
Eftersom de har honom registrerad, bör de vara rätt instans att vänsa sig till för att få till ett snabbt förfarande.

Lycka till!
 
En 97:a borde ha namn. Jag jobbade i Tyskland och där saknade de flesta av unghästarna (0-3 år) namn. Vi kallade dem efter hingsten. Lite jobbigt när flera var efter samma hingst. Då fick man kalla dem vad ägaren hette. Aningens rörigt... :smirk:

Har inte funderat på varför!!

/C
 
Jag har precis köpt ett ettårigt sto som är registrerat i Holstein och hon heter ingenting heller :confused:. Jag blev förvånad eftersom här måste man ju döpa hästen för att registrera den. Uppfödarna sade att de bara kallade henne pappans namn. Nu måste jag komma på ett bra namn på R, usch vad svårt.
 
Vad har den för stam? *nyfiken* :)

Be om namntips på Gnägg. Du kan få många bisarra förslag men det är rätt kul!
 
Den är e.Quantum (Quidam de Revel - Cor de la Bryere)- Cantus. Mamman kommer ur stostam 890 och pappan 18B1.
 
Vår nyinköpta tyskimporterade häst f 99 hade då han röntgades i februari inget namn. De hade döpt honom precis inför försäljningen i juli då han alltså var 4 år.
 
Sv: Namnlös häst?

Hej

Har precis köpt en ponny från tyskland gamla ägeren finns reggad. men ser att hans namn är ifyllt senare. han är doch 11år ingen stam men tyskt pass.
 
Sv: Namnlös häst?

Precis som många andra skriver, det är ganska vanligt att de inte har något namn, jag köpte en 3 1/2 åring från Tyskland förra året som inte hade något namn, det var ganska kul att komma på ett eget till honom :)
 
Sv: Namnlös häst?

Tyska hästar får inget namn när de registreras och får ut ett pass.

En Tysk häst anges ett namn på om de avelsavärderas och förs in i en stambok såsom avelshingst/avelssto. Det namnet heter namn i AVEL.

När en Tysk häst får tävlingslic. anges också ett namn på hasten. Det namnet är hästens sportnamn.

En del stamböcker har tyy p romerska siffror efter namnen Alrik I, Alrrik II osv för att särskilja--även förekommer att dom endast har en individ för varje namn.

Sportnamn däremot har man vanilga siffror efter så typ namnet Sunny 94 betyder att det är den 94:e hästen med tävlingslic. som heter Sunny.

Det här är anledningen till at hästare kan ha mellan 0 och två namn i Tyskland.

I all hast Peråke
 
Sv: Namnlös häst?

Ser att det är en gammal tråd men eftersom fler har skrivit i den så...

Jag äger ett holländskt sto som kom till Sverige med två namn, ett stamboksnamn (namn i avel?) och ett tävlingsnamn. Tyvärr fick hon avelsnamnet här i Sverige. Synd för det andra var mycket finare :d

Ullis
 
Sv: Re: Namnlös häst?

En 97:a borde ha namn. Jag jobbade i Tyskland och där saknade de flesta av unghästarna (0-3 år) namn. Vi kallade dem efter hingsten. Lite jobbigt när flera var efter samma hingst. Då fick man kalla dem vad ägaren hette. Aningens rörigt... :smirk:

Har inte funderat på varför!!

/C

Aha, det förklarar varför en av toppdressyrhästarna (minns nu inte vem) i stallet kallas efter sin förre ägare. Tyckte att det var lite märkligt, men då förstår jag.

När får de egna namn då? När de börjar tävlas?

Min ridskola har för övrigt också köpt en namnlös häst, den var fem då och importerad från holland. Hade varken namn eller stam.
 
Sv: Namnlös häst?

Aha! Ridskolehästen jag tävlar med heter Flash 131. Hade han då tävlingslicens i Tyskland? För han var inte särskilt mycket riden när han kom men iofs behöver han ju inte ha tävlat för att ha licens...?
 
Sv: Namnlös häst?

Nej, han behöver inte ha tävlat. Men han har registrerats som sporthäst så han kunde ha tävlat! Sen är han den 131:e Flash att registreras!

Min tyska heter XXX 717. Får mig bara att tänka på Boeing 747. Vissa likheter finns det också! :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en fundering och behöver veta om någon har erfarenhet om samma sak och vad som kan ha hänt. Detta gäller en häst jag precis...
Svar
5
· Visningar
1 174
Hästmänniskan Jag skulle vilja hitta en häst som jag red för flera år sedan. Hur kan jag bäst gå tillväga? Jag vet namn, födelseår och stam så jag...
Svar
11
· Visningar
1 106
Senast: Modest
·
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 633
Senast: dobbis
·
Avel hej! har nyligen skaffat foderhäst och jag funderar lite på det här med stam osv. hon kommer från tyskland enligt hennes pass, och det...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp