Nån som gift sig?

R

Raderad medlem 6459

Jag har googlat och googlat men googlar uppenbart fel ord. Vad exakt är det man skriver på när man gifter sig? Vad står det på papperet?
 
Ett vigselbevis, där det står att du och XX har ingått äktenskap, ort och datum samt underskrifter av förrättare, er och vittnen.
 
Ett vigselbevis, där det står att du och XX har ingått äktenskap, ort och datum samt underskrifter av förrättare, er och vittnen.

Nu är det ett par år sen men jag minns inte att jag behövde skriva på något. Vigselförrättaren skrev under. Jag har bara ingått ett muntligt avtal.
 
Ett vigselbevis, där det står att du och XX har ingått äktenskap, ort och datum samt underskrifter av förrättare, er och vittnen.
Ah. Strålande, tack! Är det inte märkligt att det är svårgooglat?

Hindersprövning och vigselbevis är de som jag spontant tänker på till bröllop. :D
:up: Är vigselbeviset samma som vi fick hem i samband med att hindersprövningen blev godkänd? För där finns ingen rad för oss att skriva på, bara vigselförrättaren. Men det kanske är ett nytt papper?

Nu är det ett par år sen men jag minns inte att jag behövde skriva på något. Vigselförrättaren skrev under. Jag har bara ingått ett muntligt avtal.
Aha. Jag har hört så olika, många säger att de inte skrivit på nåt alls.
 
Ah. Strålande, tack! Är det inte märkligt att det är svårgooglat?


:up: Är vigselbeviset samma som vi fick hem i samband med att hindersprövningen blev godkänd? För där finns ingen rad för oss att skriva på, bara vigselförrättaren. Men det kanske är ett nytt papper?


Aha. Jag har hört så olika, många säger att de inte skrivit på nåt alls.
Nja hindersprövningen måste du beställa i förväg för att vigselförrättaren ska rent lagligt kunna viga er. Vigselbeviset är det ni får av vigselförrättaren efter vigseln. Jag undrar om det är så att man vid borgerlig vigsel får skriva på men vid kyrklig vigsel så anses prästen kunna skriva under på att ni båda var där och godkände det hela. (lite absurt i sig men det skulle kunna förklara varför vi aldrig skrev på något... ;) )
Sen borde man kunna beställa vigselintyg via skatteverket om man behöver kunna visa upp det av någon anledning.
 
@Snurrfian Ja, hindersprövningen har jag koll på :). Vi fick, tillsammans med godkänd hindersprövning, även ett vigselbevis som ska skrivas på av förrättaren. Detta ville förättaren ha i förväg, dvs både vigselbevis och godkänd hindersprövning. Min fråga är då - är det detta papper du syftade på när du nämnde vigselbevis? För på det papperet finns ingen rad för oss att skriva på, bara vigselförrättaren.

Vigselintyg får vi sedan i efterhand och det har jag också koll :). Det är alltså bara exakt vad man signar under vigseln jag vill veta.

Enligt exempelvis Stockholms stadshus:

Vad är vigselintyg?
Vigselintyget får ni tillsammans med hindersprövningsintyget från Skatteverket. När ni har bokat en tid för vigsel skickar ni båda dessa intyg i original till Stadshuset. Efter vigseln skickas vigselintyget, undertecknat av vigselförrättaren, från Stadshuset till Skatteverket, som registrerar er vigsel.

Jag tolkar detta som att vi inte skriver på något alls?
 
@Snurrfian Ja, hindersprövningen har jag koll på :). Vi fick, tillsammans med godkänd hindersprövning, även ett vigselbevis som ska skrivas på av förrättaren. Detta ville förättaren ha i förväg, dvs både vigselbevis och godkänd hindersprövning. Min fråga är då - är det detta papper du syftade på när du nämnde vigselbevis? För på det papperet finns ingen rad för oss att skriva på, bara vigselförrättaren.

Vigselintyg får vi sedan i efterhand och det har jag också koll :). Det är alltså bara exakt vad man signar under vigseln jag vill veta.
Nu var det visserligen ett par år sen men tror inte vi signa nåt under självs akten iaf.
 
Nu var det visserligen ett par år sen men tror inte vi signa nåt under självs akten iaf.
Nä, jag tycker det inte verkar vara nåt att signa. Men jag var så himla säker på att både vittnen och brudpar skriver under nåt? Men jag kan ha hittat på det själv :p.
 
@Snurrfian Ja, hindersprövningen har jag koll på :). Vi fick, tillsammans med godkänd hindersprövning, även ett vigselbevis som ska skrivas på av förrättaren. Detta ville förättaren ha i förväg, dvs både vigselbevis och godkänd hindersprövning. Min fråga är då - är det detta papper du syftade på när du nämnde vigselbevis? För på det papperet finns ingen rad för oss att skriva på, bara vigselförrättaren.

Vigselintyg får vi sedan i efterhand och det har jag också koll :). Det är alltså bara exakt vad man signar under vigseln jag vill veta.

Enligt exempelvis Stockholms stadshus:

Vad är vigselintyg?
Vigselintyget får ni tillsammans med hindersprövningsintyget från Skatteverket. När ni har bokat en tid för vigsel skickar ni båda dessa intyg i original till Stadshuset. Efter vigseln skickas vigselintyget, undertecknat av vigselförrättaren, från Stadshuset till Skatteverket, som registrerar er vigsel.

Jag tolkar detta som att vi inte skriver på något alls?
Aha som sagt vi signerade ingenting under/efter vigseln och prästen väntade en vecka med att skicka in vigselintyget för att det inte skulle bli något strul med passet när vi kom hem från bröllopsresan i och med att jag bytte efternamn. Så jag tror inte att man måste skriva på något då, det är väl kanske om man är på typ drop in vigsel och inte har träffat vigselförrättaren innan.
Men jag famlar nog även lite efter att man borde kunna beställa ett intyg om att man faktiskt är gifta i efterhand... Men det hörde inte till frågan kanske. ;)
 
Nä, jag tycker det inte verkar vara nåt att signa. Men jag var så himla säker på att både vittnen och brudpar skriver under nåt? Men jag kan ha hittat på det själv :p.
När maken föräldrar gifte sig borgerligt för några veckor sedan var 2 av oss som var där tvungna att skriva på nånting. Vad dom skrev på vet jag inte för jag var inte en av dom två.
 
När maken föräldrar gifte sig borgerligt för några veckor sedan var 2 av oss som var där tvungna att skriva på nånting. Vad dom skrev på vet jag inte för jag var inte en av dom två.
Haha vafan! Vilket mysterium :D.
 
Och när jag gifte mig för två månader sedan behövde varken jag och maken, eller någon av vittnena skriva på någonting :p

Angående papper i allmänhet så skickade vi iväg hindersprövning, fick hem vigselbevis och detta gav vi sedan till vigselförrättaren och så fixade hon alltsammans :up:
 
Nä, jag tycker det inte verkar vara nåt att signa. Men jag var så himla säker på att både vittnen och brudpar skriver under nåt? Men jag kan ha hittat på det själv :p.
Japp. Jag är skapligt säker på att du hittat på.

Jag är ett rutinerat vigselvittne :D eftersom en av mina bästa vänner är vigselfärättare. Vittnena skriver namn- såvida de itne är välkända av förättaren.. Vigselförättaren skriver på.

Att vigseln ingåtts fritt och frivilligt intygar förättare och vittnen. Inte paret.
 
Tack @Malin_L och @tanten ! Jag var orolig att något skulle skrivas på av oss, då min partner inte talar svenska och givetvis vill veta vad det är han skriver på, men då kan jag alltså släppa det. Jättetack båda två!
 
Som flera skrivit så är det hindersprövningen som skall skrivas under och skickas in, resten löser vigselförrättaren. Det som ingen nämnt däremot är väl om att någon av er byter efternamn i samband med vigseln så är det ytterligare ett papper som ska skickas in.
 

Liknande trådar

IT & mobiler När jag ska läsa min mejl och klickar på outlook där jag har mejlen så öppnas LinkedIn. Varje gång. Vad har gått snett och vad gör jag...
Svar
2
· Visningar
349
Senast: Wille
·
Kläder & Bli fin Vi gifter oss i vår. En liten borgerlig vigsel och en blygsam men påkostad middag för 6 personer med hotellövernattning för alla som...
2
Svar
24
· Visningar
1 296
Hemmet Finns det nån form av vinkeljärn/vinkelbeslag som man kan ha på rundade ytor? Har en pinnstol som börjar bli glapp i pinnarna undertill...
Svar
2
· Visningar
199
Senast: BernT
·
Fordon Skulle köpa kylarvätska idag och blev tillfrågad på macken om jag skulle ha röd, grön eller blå vätska? Killen bakom disken sa att det...
Svar
17
· Visningar
1 229
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp