nån som handlar på tradera??

NightRain

Trådstartare
är de nån här som brukar handla på tradera?

jag handlar å säljer en hel del där å har aldrig haft några problem nånstans med nåt.. men nu har de gått nästan 1 månad å jag har fortfarande inte fått varan jag köpte.. de sägs att den är skickad men har inte fått kvitto eller liknande på att de är skickat..

frågan är då.. vad å hur ska jag göra?.
nån som råkat ut för samma? vad gjorde ni i såfall.. eller har ni nåt tips på vad jag kan göra..?
 
Sv: nån som handlar på tradera??

Man börjar med att kontakta säljaren och så hittar man en lösning på problemet. Det finns en anledning till att jag alltid skickar spårbart, om det inte är saker för väldigt små summor.

Jag har idag själv kontaktat en säljare där det jag betalt för inte kommit fram. Hon erbjöd direkt att betala tillbaka pengarna, så kontaktar jag henne ifall sakerna skulle dyka upp.
 
Sv: nån som handlar på tradera??

Håller med Ameo. Jag skickar alltid spårbart om inte köparen vill ha något annat billigare alternativt.
 
Sv: nån som handlar på tradera??

tillägger - om säljaren är ovillig att hitta en lösning, DÅ ger jag negativt omdöme + ev kontaktar Tradera (beroende på vad som hänt). Jag är rätt tålmodig, för jag vet att saker och ting kan hända längs vägen, men säljaren måste visa god vilja i alla fall.

I en affär som varit långdragen, men där säljaren i alla fall samarbetat, väljer jag ibland att avstå från att ge omdöme eftersom positivt är för bra och negativt för dåligt.
 
Sv: nån som handlar på tradera??

okej.. jag har kontaktat flertalet gånger.. först tog de en vecka innan jag fick betalningsuppgifter osv.. å nu har jag kontaktat men inte fått svar på ett antal dagar:S nu handlar de inte om så stora summor men ändå rätt ska ju vara rätt..jag skickar åxå spårbart med schenker där man får nummer osv.. detta var med posten.. men dom kan ju inte alltid hålla reda på sakerna ändå.. men jag väntar lite till men om jag inte fått de å inte fått tag på de ska jag kontakta tradera då?
 
Sv: nån som handlar på tradera??

Kontakta säljaren och försöka kom fram till någon lösning.

Dock med posten, så sålde jag en del grejer via annons (ej tradera), där jag skickade det, men efter två veckor och det inte kommit fram, hörde köparen av sig, jag erbjöd mig att återbetala, men vi kom fram till att vi kunde avvakta lite till. Och mycket riktigt 2-3 veckor senare dök paketet upp... Det hade alltså varit i postsystemet i en månad innan det nådde köparen, så det behöver ju inte alltid vara säljaren som har gjort fel...
 
Sv: nån som handlar på tradera??

nä jag misstror inte säljaren tycker bara de är lustigt att de inte dykt upp på denna tiden.. men får jag bara tag i säljaren så är jag beredd att vänta åxå då de inte var några stora summor de handlade om.. men vem vet de kanske kommer om en månad:P
 
Sv: nån som handlar på tradera??

det finns förmodligen fler kontaktsätt än mejl. :idea: Vissa traderasäljare har en speciell mejl till tradera och kanske inte kollar den regelbundet när de aktuella affärerna är avslutade.
 
Sv: nån som handlar på tradera??

fast de är ju bara den mailen man vet om den man får med i vinnarmailet.. jag har både mailat å via telefon..

men fick ett svarsmail för ett tag sen å vi kom fram till att vänta å se vad som händer annars skulle vi komma överens om nåt=)
 
Sv: nån som handlar på tradera??

Jag vet det, men jag menar att det då är bättre att kontakta via telefon eller kanske till och med snigelpost - du har ju fått en adress i vinnarmejlet. Jag hoppas det löser sig för dig.
 
Sv: nån som handlar på tradera??

Två dagar efter att de säger att de skickat - längre än så väntar jag inte om det handlar om icke-spårbar försändelse.

Ring upp och säg att du inte fått det du väntar på och fråga hur säljaren vill lösa det hela. Efter samtalet skriver du ett mail och refererar till dagens telefonsamtal och upprepar det ni kommit överens om.
 
Sv: nån som handlar på tradera??

kl

Jag skickar alltid billigast möjligt om inte köparen vill ha nåt annat. Då är det oftast som stort brev med posten, dvs icke spårbart. Ibland är det i princip samma kostnad med postens nya tjänst "skicka lätt" och då använder jag den istället - då blir det spårbart.

Innan nån blir upprörd så står det i mina vinnarmail att jag skickar i första hand som brev och att jag inte ansvarar för paketet efter att det är inlämnat hos posten. Om man vill ha mer koll på paketet så kan jag skicka spårbart med posten, schenker eller DHL.


Ang. att paketet inte kommit fram - det är en risk man tar när man handlar anonymt på nätet så att säga... vill man vara säker får man be om spårbart eller REK. Visst finns det en risk att säljaren ljuger, men risken är nog lika stor att paketet kommit bort. En del varor - speciellt de nya - skickas dessutom från utlandet och då är det rätt långa leveranstider.
 
Sv: nån som handlar på tradera??

jo de vet jag att de är en risk man tar:P jag undrade bara hur man ska gå till väga om de inte kommer fram om de är nåt man kan göra åt de.. som jag sagt innan så handlar de inte om några stora summor men ville bara bolla lite med vad man kan göra åt de om de finns nåt att göra åt de=) detta var en begagnad vara..
 
Sv: nån som handlar på tradera??

ja tyvärr är det ju så att om det inte är skickat spårbart är det inte mycket man kan göra. Hoppas det kommer fram till slut, även om det inte är stora pengar är det ju ändå nåt man har köpt och väntar på...
 
Sv: nån som handlar på tradera??

Jag köper ofta på tradera, men jag tycker att det händer oftare nu att paket "försvinner" Man har ju ingen chans om man säger såna saker. Så ofta dummar sig väl inte posten? Har hänt 4 ggr för mig nu =(
 
Sv: nån som handlar på tradera??

Posten är väl nöjda om 85% av försändelserna kommer fram har jag för mig...
Det blir i slutändan mååånga borttappade försändelser :crazy:
 
Sv: nån som handlar på tradera??

När jag började sälja (och köpa) på Tradera så tog Schenker 29:- för upp till ett kilo. Då skickade jag alltid med dom. Nu kostar motsvarande 49:-, och det blir ofta billigare att skicka med posten, vilket är synd. Jag har bara varit med en gång att ett paket jag köpt försvunnit. Det dök upp så småningom och då visade det sig att paketet var pyttelitet, så det var inte så konstigt. Det jag har sålt har aldrig försvunnit, varken med Schenker eller posten, men jag kanske har haft tur.
 
Sv: nån som handlar på tradera??

Jag brukar bara köpa saker från tradera, brukar aldrig själv saker själv där. Har för det mesta haft tur. En gång fick jag en piratkopierad DVD-skiva (man ser på omslaget o DVD-skivan att det inte är äkta vara).
 

Liknande trådar

Fritid Ni som säljer på Tradera: Hur skickar ni varan. Mot något slags förskott, eller tar ni betalt i förhand och skickar sårbart? Funderar på...
Svar
6
· Visningar
757
Senast: Elektron
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 120
Senast: LiviaFilippa
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 989
Senast: Dentaku
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 943
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp