nån som har erfarenhet av boxer!

M

magda

Min sambo o jag har en schabrador nu som börjar bli gammal har därför börjat att fundera på ev. nästa hund.
Jag skulle nog kunna tänka mig en boxer för de verkar snälla tillgivna, alltid glada o pigga samt en lagom storlek på hund oxå, men min sambo är lite negativ för att han har fått för sig att de dregglar för mycket!
Nån som har erfarenhet av just boxern vad tycker ni om rasen, och är det blöta fläckar på golvet hemma som man hela tiden kliver i ? :rofl: :rofl: :rofl:
Eller nån annan ras som rekomenderas ev. ridge back, weimaran eller kanske en engelsk blodhund, men absolut ingen hund med stark vaktinsikt!
 
Boxern är väl en ganska tuff hund och behöver en hel del mental stimulans för att må bra vad jag har förstått det som. Vad ska ni ha hunden till? Är det bara sällskap passar nog inte någon av de raser du har räknat upp.

/Anna
 
vad jag har hört så är boxern lekfull och mycket barnvänlig hund, som självklart behöver uppfostran men det behöver väll alla hundar, inte minnst alla dessa rottweilers och andra "kamphundar som alla unga nu köper" tror nog inte att boxern hör ditt eller?
Klart att det behöver mental stimulans, men vad jag har hört så är den inte alltför svår att uppfostra.
Vi ska ha den som sällskapshund och träna lite för skojs skull för promenader i skogen o mark.Samt ev va med vid ridning.
Har nu en schabrador som oxå behöver uppfostran, så jag tror inta att boxern är några problem.
 
Den engelska blodhunden har jag hört att den är väldigt lugn av sig och tillgiven, nån som vet fakta och inte gissar??
 
Boxer är en väldigt krävande hund, har jag hört. jag har ej haft en själv, men
om du verkligen är intresserad av dom, så kan jag skaffa fram ett telenr till en person som haft boxer i många år, även ställt ut de på utställningar osv. skriv ett privatmeddelande till mig så hör jag av mig!
MVH
 
har en kusin som har en boxer. är väldigt snäll och väluppfostrad utan vaktinstinkt vad jag märkt i alla fall... Verkar trevlig ras, storleken som ngn. sa är väldigt trevlig. Jag har hört att dom börjar dregla när dom blir gamla, men ver inte säkert. kanske börjar alla hundar med stora hängade överläppar degla?
 
Inte är de direkt krävande. Boxer hålls mest som sällskapshund numera och aveln har riktats ditåt.
 
sally_och_lova.jpg

Hej, jag har två boxrar 9 + 1 år. Mina hundar har då alldrig dreglat nånting! Det är så helmysiga hundar, och jag kan skryta hur mycket som helst om dem.

Det jag ska påpeka är att de är väldigt beroende av sin ägare; tycker inte om att vara utan sin familj. Jag har med mina hundar ÖVERALLT , ser man mig så är mina hundar högst två meter bakom!

Jag står här med två boxrar, och har själv fibromyalgi. Detta betyder att jag inte lägger ner speciellt mycket tid och kraft på hundarna, men trots detta så är dom lydiga och härliga att handskas med.

Boxrar kan man göra vad man vill med, vi har tävlat lydnad, tränat spår, sök, flyball, agility mm.

Mina boxrar har jag inte ofta i koppel, och de har ALLDRIG smitit från mig.

Om man någon gång måste säga åt mina hundar på skarpen, så gäller det att räkna till tre , för att sedan krama om dem. De tar åt sig på en gång och glömmer inte bort det i första taget.

Det skiljer sig en del på mina två tikar; 9-åringen har alltid varit lite egen. Människor och hundar hon inte känner är som luft för henne, dom finns helt enkelt inte.
Hon är en bra uppfostrare; tydligt hundspråk som gör att även "ouppfostrade" valpar tar sig i kragen.

1-åringen däremot, ÄLSKAR :love: allt som rör sig. Hon följer med vem som helst. Hon är en otroligt känslig hund och hon gör ALLTID sitt bästa i alla situationer. Om man någon gång grälat på henne utan att krama om hon efteråt, så är hon olycklig en hel kväll......

Första tiken skaffade vi strax före våran dotter föddes, men inte har det varit några problem; snarare tvärtom. Min dotter på 8 år tränar värsta lydnadspassen med bägge boxrarna, hon tar dem även på promenader.

Vaktinstinkten är det dåligt med hos våra boxrar, de reagerar inte om någon kommer in i huset när vi sover. Knackar det på fönstret mitt i natten, kanske dom lyfter på huvudet, för att sedan somna om! :smirk:

Vill man ha glädje i huset så ska man skaffa sig en boxer, alldrig en ledsen stund.

pm:a mig om det är nåt du undrar över.......
 
Visst är de fina?
Blir bara mer o mer possitiv ju mer jag hör av hussar o mattar som har boxrar. Tycker de verkar jätte trevliga
 
Ridgebacks är urmysiga hundar, (men) brukar som regel ha ganska stark vaktinstinkt.
 
Ja, jag tycker de verkar urmysiga :love:

De verkar vara så glada och spralliga, och det är precis en sådan hund jag vill ha. Som vill följa med överallt. :cool:
 
Känner en som har 3 boxrar och det är mycket slaffs runt matskålarna och de dregglar.
Gillar hennes hundar fast ena tiken är lite opålitlig. Hon flög på min morfars hund och bet nästan av henne ena örat. Min morfars hund hade inte ens tittat åt hennes håll, hon satt i mitt knä.. :crazy:
 
Min syster hade en boxer som dog förra året, en jättetrevlig hund, väldigt snäll. De tränade lydnad och sök med henne, fast inte på tävlingsnivå. Hon gick oftast lös på promenader, kom väldigt pålitligt vid inkallning. Väldigt glad och social, alltid redo för en brottningsmatch eller lite lek och trams, men kunde genast sluta om man ville det. Hon var ensam hemma 4-5 timmar per dag, och det var aldrig några problem med det, oftast låg hon och sov. Dreglade gjorde hon inte alls, de boxrar som dreglar har ofta väldigt hängande mungipor, så köp en hund med tättslutande mungipor, så slipper ni dräggelrisk. Ganska tuff annars, om man sa till henne på skarpen var hon oftast lika glad igen ett par ögonblick senare. Det hon hade svårt med var väl umgänget med andra hundar, det blev sämre ju äldre hon blev. Vaktade "litegrann", varningsskällde om någon okänd kom in på tomten, men inget tokskällande.
 
Har jag sagt något annat? :confused:

Ville bara ge min erfarenhet av rasen och den är faktsikt BRA.
 
de är de underbaraste hundarna! jag önskar jag hade chans att få ha en... :D
 
Ja, jag med. Jag har faktiskt letat in mig på några uppfödare som jag ska kontakta nu. En uppfödare visade sig finnas tre km härifrån :eek: Och då kommer jag från en liten ort.

Jag vet att man inte ska lockas att ta första bästa som ligger nära, men den hunden jag förälskade mig i kom från den här uppfödaren, så nog ska jag kontakta dom allt.
 
Jag har ju (som en del av er här på forumet redan märkt) skaffat min allra första egna hund och det blev alltså en Boxer. Valet var inte alls självklart, men nu i efterhand så måste jag ju säga att jag är väldigt nöjd.

Min tik är en självständig dam, men där tror jag det är mer skillnad mellan två valpar i en kull än mellan olika raser så där kan man ju be uppfödaren ta fram en som passar en i temperamentet? Eftersom jag måste kunna jobba och lämna hunden antingen ensam hemma (några timmar) eller till hundvakt så ville jag ju inte ha nån "mammabunden" hund och det fick jag ju inte alls heller... Hon är väldigt självständig. Synd bara på inkallningen... :smirk: :D :bow:

En Boxer är en livlig hund som älskar att få vara med och som älskar att busa och leka och kampa och springa och göra fiiina Boxerpiruetter! Samtidigt måste man inte träna bruks med dem om man inte vill. Nyckelordet är aktivitet, vilken aktivitet som helst nästan. Själv har jag med henne ut när jag rider vilket är optimalt för mig och hon har knappt någon jaktinstinkt alls så hon springer inte ifrån oss och spårar inte heller nämnvärt i skogen generellt. En annan sak som jag verkligen uppskattar hos min hund är att hon är lika lätt att stänga av som slå på. Dvs hon går upp i varv FORT när hon får, men när jag säger att "Nu räcker det" så lugnar hon sig lika fort, om än med en tung suck... :smirk:
Dreggla kan Boxrar göra men min stjärna (hon heter Stella) har iaf inte börjat dreggla än och hon är två år nu... (håller tummar och tår här, vet ju att det kan komma med åren..) Slafsar runt vattenskålen tycker jag nog att de flesta hundar gör? Det droppar ju inte mindre från en längre nos liksom? :D Har iaf löst problemet med att ha en Plutoduk runt vattenskålen och tycker inte jag går med blöta strumpor ofta... :D
Vet inte hur det är med vaktinstinkten generellt för Boxer?Min skäller när någon tar i, kommer in genom eller ringer på dörren. Hon morrar även när portdörren i vårt höghus går upp, men det beror nog på att dörren låter lite som en morrning, den har ett väldigt speciellt ljud. Bilen vaktar hon inte alls och hon skäller/morrar inte på folk eller andra hundar när vi är ute och åker eller går. Inte ens när de morrar eller skäller på henne. :) (sen KAN det ju bero på att hon växt upp med Schäfrar och en Rottis och det vet ju alla som har Rottis att ju mer man morrar desto roligare har man när man leker! :p)

Om du nu blev ännu mer sugen på Boxer så tycker jag att du ska ta kontakt med Boxerklubben där du bor och be att få se den fina Boxervideon som Boxerklubben har givit ut. Sen är det bara att ge sig ut bland kennelsidorna och leta upp en lämplig kull!

Lycka till!

/JES
nöjd Boxerägare
 
En boxervideo? Är det någonting man kan hyra eller köpa? Har läst mycket på boxerklubbens hemsida, men aldrig sett något om någon video. Ska kolla igen :cool:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett litet problem med min 9-månaders unghund. Han tycker att en viss fläck, alltså typ en kvadratmeter, av golvet är läskigt...
Svar
10
· Visningar
2 139
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 471
Senast: nilie
·
Övr. Hund Ett av mina första inlägg här på hunddelen av älskade Buke :) Har i dagarna blivit erbjuden av min sambos arbetskamrat att ta över...
Svar
13
· Visningar
4 008
Hundavel & Ras Hundköp är inte aktuellt på minst ett år, kanske två, men naturligtvis är själva planerandet en stor del av nöjet, så jag har redan...
2
Svar
39
· Visningar
2 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp