Nån som har tips på hur man kan tunna ut manen ..

N

Nobell

..om man har en häst som blir tokig när man försöker att rycka..?? :crazy:
 
Har inget direkt tips, men jag vet hur det är. Min häst blir helt tokig och dansar omkring som en glaning när jag försöker rycka manen! När jag köpte honom för tre år sen hade han inget emot det, men sedan lät jag manen växa och vara lång i två år. Så för ett år sen blev det kort igen. Vilket slit..! Hästen -ville- inte ha kort man igen! Jag brukar försöka muta honom och sen köra på utan att bry mig om att han dansar, men ibland blir det helt omöjligt. Skulle också vilja ha nåt bra tips, och kanske ett förslag till varför han har börjat bete sig såhär nu.

(Har även märkt att det är just "uppåt-rörelsen" när man liksom tovar manen uppåt han inte gillar- själva bortryckningen är helt ok.... Nån som kan förstå varför? Jag försöker "tova" så försiktigt som möjligt, men det går han inte med på.)
 
HeHe jo de är ungefär samma för mig..när jag köpte honom gick de bra fösrta gångerna och nu får han panik. Speciellt när man"tovar"den..
 
Hmm min ponny går med halva manen tjock och halva manen tunn. Hon tycker inte om att få den ryckt och jag förstår varför, jag tittade i hårbottnen på henne och det kom lite blod där hårstråna lossnat. Usch vad hemsk jag kände mig efteråt. Jag har hört att det finns nån slags bedövningssalva man han ha och kleta in i manen innan men. Loppan får gå så här tills de första tävlingarna närmar sig eller så klipper jag manen.

Hlsn Elisabet :bump:
 
Haft samma problem med ngra olika hästar. Dels en tuffing som hade problemet en period -fick bara rycka lite lite varje dag, och små tussar. Att ta lite åt gången är ett bra tips, det blir itne så dramatiskt då.. Sen nån häst som var ganska schåpig av sig fick helt enkelt smisk varje gång hon började stegra sig, det var itne det att det gjorde så ont (lossnade lätt & mna tog små tussar) utan för henne var det mer en princip sak. Inte skoj att bråka med dem, men det funkade oxå. Men man måste ju känna sin häst, alla är olika individer & har ju olika orsaker till bråkandet...
Haha, vad rå jag verkar. Men jag ÄR faktiskt snäll mot hästarna! :p
 
OKej, då kanske jag ska prova lite i taget då, får se om det blir bättre... Han är helt hopplös just nu. Idag trängde han upp mig i vattenhörnan för att förhindra mig från att rycka manen. Efter det blev det lite bråk, så du inte inte ensam om att bråka med hästen :p (Och tydligen inte jag heller!)
 
Min häst gillar det inte längre! Står bara och slår med huvudet! Så jag klipper bara numera (inte rakt, utan så den ser ryckt ut)! Som tur är har han ganske tunn man så den ligger iaf på samma sida... Kanske är så att det är en vanesak? Har du provat med att ta litegrann varje dag? Det går ju att tunna ut med kniv också! Provat?
 
Jag har börjat med unghästen som har LÅNG man och det gick inte!! Men så var jag så elak att jag gjorde det när hon stod å åt hö, hon gick givetvis runt lite men accepterade det bättre vilket jag är glad för.
Tar lite varje kväll å har hunnit halvvägs, konstigt ser det ut men om nån vecka är det klart!
 
Såg att det fanns en ny slags trimsax i hööks katalogen. Som var just för hästar osm inte gillar att bli ryckta. Kostade ca 200:- det kan det ju vara värt.
 
Jo jag köpte en sån för ett år sen men den va urkass..det ser inte klokt ut om man har tagit me den. Men jag ska försöka ta lite för varje dag. Trimkniv e rätt bra men han gillar inte riktigt de heller..heheh
 
Jag rycker aldrig manen. Nu har iochförsig inte min häst särskilt tjock man så därför räcker det med att kamma den så gott som dagligen med en metallkam för att tunna ut den och fixa till längden då och då med en trimkniv. Blir kanonbra.
 
min häst blir oxå helt tokig... men jag måste rycka den för den blir så himla tjock annars...
så det blir bremsen för vår del...
 
Jag brukar ta lite när jag rider. Min häst är helt hopplös att rycka mannen på i stallet men när jag är ute och rider kan jag ta en hel del innan hon börjar protestera. Det svåra är att få det jämt men man kan ta det värsta och sen finliret får man väl försöka med i stallet.
 
Arbeta hästen varm och svettig, då går det mycket lättare att rycka mannen. Har själv en häst som inte tycker om att bli ryckt när han är kall, men det går utmärkt efter ett arbetspass.
 
Fläta manen och lät flätorna sittai en vecka eller två, detta har jag gjort regelbundet i ett år (skulle gissa på cirka 20 gånger) och nu har hon jätte fin man. Förut hade hon riktigt.... fjordingman. :mad:
 

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
782
Senast: skiesabove
·
Utrustning Ni som har hästar med grovt tagel och håller manen kort, vad har ni för knep för att det ska bli snyggt utan att man förstör händerna...
Svar
16
· Visningar
1 133
Senast: iNHALE
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 226
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hejsan alla Buke Har varit på återbesök idag med min häst där det har konstaterat att han har trasiga fibrer på gaffelbandet!! Nån som...
Svar
2
· Visningar
399
Senast: Idaw83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp