Nån som har varit med om nån olycka med sukly?

L

lie

är de nån som har det?? skulle gärna vilja veta.. jag har nämligen vart de=( som tur va så skada sig ingen men mitt självförtroende fick sig en törn eftersom jag hemskt gärna vill jobba med travhästar å vill bli kusk/tränare! jag är 16 år,går på kvinnersta inriktning körning och har 2 egna varmblod hemma och 6 stycken hos en tränare! en da när ja skulle ut å köra en av mina hästar(han är stresad av sig och lite rädd) jag hade inte kört honom så mkt själv men den här dan ville ja ut å köra själv! då hade ja kört honom själv ca 2-3 gånger innan! körde på en liten *egen* bana med gräs på och i mitten är det en bassa små björkar å ris å så! så dum som ja va så skritta jag förbi ett hus där han alltid brukar vilja dra iväg! just som jag skrittar förbi så startar gubben som bor i huset en såg! min häst fick panik och kasta sig in bland björkarna å träden,vagnen välte å ja ramla ur! ja låg ner men hållde i tömmarna,min häst börja gå lr små trava o ja hängde efter! släppte taget o min häst sparng iväg! jag tänkte att nu är de kört nu kommer vagen välta lr han kommer trassla in sig i tömmarna å de kommer komma en bil! men som tur va så hände de inget! ja sprang till stallet som ligger typ 20-30 meter bort och där inne stog han! helt oskadd o rockarden hade inte vält lr någe!ja har fått mig en läxa! men nu känner jag mig värdelös å köra!!!nån som vart med om annat?? :cry:
 
För många gånger...

Men det värsta var nog när skalmen gick sönder på banan och min häst "pecade" en två åring. Det var bara att åka med och be en liten bön, hade jag svängt ut eller försökt stanna hade jag dragit med mig den lille.... När vi hade skurit linjen så var det bara att fösöka sakta av lite lungt och sansat... Inte det enklaste, men det gick väl till slut, ett halv varv senare eller så.
Aldrig varit så rädd, när de skenar eller liknande så hinner man ju inte tänka så mycket, men nu gick det så "lungt" i 1000 meter så MÅNGA tankar han flyga genom skallen. *hua*
Men känn dig inte värdelös!! Det händer de flesta nån gång!!!
 
Har blivit utsparkad ur sulky en gång. En bakrädd häst som slog när jag skulle länga tömmarna.
 
Re: Nån som har varit med om nån olycka med sulky?

Mitt sto började slå när jag körde rakbana med henne. Som tur var hade jag satt på henne en slaggjord den dagen för jag kände att hon inte varit sig själv den senaste tiden :crazy: Men jag har fortfarande blåmärke kvar på benet och detta hände i april :(. Jag kör inte henne något mer om hon måste ha sulky. Och de hästar jag kommer ha i framtiden ska ha slaggjord när dom har sulky...

MVH Eem
 
nej usch vad hemskt,inte kul när de händer olyckor spec inte med sulky!!! okej då är det inte bara jag som råkar ut för sånt..!kör du mkt??
 
Re: Nån som har varit med om nån olycka med sulky?

okej..!!! usch då..! inte kul!!
 
Ja, har haft travare i hela mitt 22 åriga liv!! =) Men har inte riktigt tävlingsambitionen... Tycker mer om att "få fram" en häst!
 
okej va kul:=) måste fråga en sak,även om de inte hör till den här tråden men nu när det är så kallt å hårt i marken hur tränar du dem då? kör du dem varanan dag eller? :)
 
du behöver inte känna dig värdelös för att köra',det är många som går igjennom olycker med sulky,man lär ut av det bara.själv för många år sedan hadde en olycka,hästen skäna ut och jag hang över och ut av vagnen,satt fast med benet och trodde jag skulle dö då jag såg allt flyga farligt nära mitt huvud.som tur var kom jag mig i vagnen igjen och fick kontroll på hästen,jag körde inte häst igjen på två tre år.
men så började jag i ett trav stall,der jag hadde ensam ansvar för 4 kör hästar och en som skulle inköras,jag körde in ungstoet och hon blev den gången blandt norges bästa ungston i 3 års klassen,fick även bra plasseringar med dom andra.så jag kan säga,ge inte upp för det,lär dig heller av vad som hände på olyckan och jobba vidsare.det gör dig till en bättre kusk,jag lovar
 
har tur nog inte varit med om nån riktig olyka.. *peppar peppar*
Men en gång förra sommarn var det lite obehagligt... körde en 2-årig hingst, fin men ohyggligt lat och snäll... joggade ett extra varv själv på slingan, då hästen antagligen blev stucken på "heligheten" :o ... Sedan skenade han och slog och hoppade i ca 100 m... så rädd jag var! hann verkligen tänka, och såg ju hans bakben högt uppe (eftersom han var så snäll hade han varken bomull eller slaggjord...), tvärnitar blandades med hopp rakt upp och kast åt sidan... efter 100 m började jag undra hur jag nånsin skulle få stopp på honom, plus om jag skulle slänga mig ur, då det kändes väldigt obehagligt. Lyckades då till sist få stopp på honom... :p var väldigt lättad...
han har iaf blivit riktigt bra och debuterar V75 på lördag!
 
Inga värre olyckor och aldrig med sulky. Däremot en och annan lättare "olycka" med speedcart. Den första var med våran första travhäst och jag var ganska färsk och hade inte kört speciellt många gånger. Dessutom var det en unghäst vi köpte :crazy: . Jag var på väg hem och satt och slöhöll i tömmarna då vi skrittade och hon höll på att joxa med huvudet som hon alltid gjorde. Helt plötsligt röck hon tömmarna ur händerna på mig och jag blir sittandes ivagnen utan tömmar. Vi är bara 250 meter från en hårt trafikerad väg och jag sitter kvar i vagnen en bråkdels sekund och funderar vad jag ska göra :o .

Helt plötsligt börjar hon trava och jag trillar ur :o (snacka om nybörjare) och hon sätter iväg i galopp mot vägen. Jag springer efter och ropar på henne, samtidigt som jag ser att hon kommer att kollidera med bilarna på vägen. Ut på vägen springer hon, det tjuter i däcken och bilarna väjer. Jag ser framför mig en död, blodig häst med en massakrerad vagn och en nybörjare som för alltid får ha dåligt samvete. Lyckligtvis så missar alla bilarna henne och vagnen och hon står där förvirrad ensam på vägen med tömmarna släpandes kring benen. Då jag ropar på henne vänder och genast och kommer stortravande bort till mig som kommer springandes ur skogen som för att be om hjälp. Det ögonblicket glömmer jag aldrig, hon vänder alltså tillbaka till mig istället för att skena hemåt. Ett sådant förtroend har ingen annan häst för mig :love: .

En annan olycka med hennes första avkomma händer ett par år senare. Jag har skickat ut en tjej att skritta med honom och hon tar 1-sits rocharden och med sig har hon sin lilla hundvalp i korgen. På vägen hem dyker det plötsligt upp en älg i skogen varav hästen skenar ut på ett kalhygge och tjejen och hundvalpen flyger ur någonstans på hygget. Det har börjat mörkna och flickan hittar inte sin hund som blev skrämd och hon hittar inte hästen heller.

En stunds letande senare hittar hon hästen i en bäck, halvt druknandes fastlindad i järntråd med en vagn och sele som är kaffeved. På något underligt sätt lyckas hon få lös hästen med oanade krafter som man får ibland vid paniksituationer och lyckas haltande stödja sig hem på hästen till stallet. Det har hunnit bli mitt i natten och vi var bortbjudna på middag så ingen var hemma då hon kom tillbaka :o . Flickan fick gå på kryckor, hästen uppsöka klinik och hundvalpen återfanns 2 dygn senare.

Då hästen tillfrisknat från bravaden kör vi fort på rakbanan då en gubbe med sin hund dyker upp bland snåren från sidan. Hästen kastar sig hejdlöst åt vänster och skenar rakt genom hallonbuskarna rätt in i ett stänsel där han kilar fast vänster fram, tappar huvudlag och förmodligen knäcker nacken. Han har gått snett med huvudet sedan dess. Det "enda" som händer är att hästen får uppsöka kliniken igen då vi äntligen fått lös han från stängslet och att jag stukade handlederna lite.

Nu i sommar händer en smärre olycka inne i stallet och åter igen är det en avkomma till stoet fast hennes andra, en 2-åring. Åter igen har jag skickat ut en tjej med honom och jag och min pappa åker för att handla. Vad som händer är att hon glömt att stänga boxdörren och med sele och vagn går han in i boxen, mosar vagnen, fastnar och lägger sig ner i panik att komma lös. Både boxen, vagnen och selen fick stryk av det men tack och lov skadade sig inte flickan och hästen får smärre småsår men går kval ändå 2 dagar senare.

Det är väldigt lätt att det händer olycker då man arbetar med levande varelser och det ända man vill är att det inte händer någon allvarlig personskada. Du behöver inte känna dig värdelös, olycker händer för oss alla-erfarna eller ovana. Det är bara ut och köra igen.

Just det, glömde min bravad med nordisen som lyckades ta sig lös och skena med loksele och lastvagn in på en parkering där han repade ett 10-tal bilar innan han kilades fast emellan. Hästens ägare fick skotta snö på deras gårdar hela vintern som betalning :o .
mvh jesse
 
OJ jävlar,blev du inte skraj? ja hade verkligen fått panik! hehe ja precis så va de för mig med efter som jag är *färsk* lr va man ska säga,då satt ja å tänkte när ja körde min häst att (fan ja har börjat få lite rutin) satt där å kände mig stolt å slöhåll oxå liote i tömmarna å de va då gubben starta sin maski! hehe..!! hehe fast de där med nordisen va rätt komiskt :p hehe!!
 
Skraj? Ja,du..det är nog bara förnamnet. Sedan den dagen sätter jag alltid fast tömmarna i en lina med en karbinhake som sitter på alla vagnar :smirk: .
mvh jesse
 
Sätter också fast tömmarna i en bensnodd (till täcken) fastsatt i vagnen sedan grannen var ute på vift med häst. Hennes häst går och rycker med huvudet och plötsligt i en nedförsbacke så rycker han tömmarna ur händerna på henne. Hon ramlar ur och hästen sticker iväg hem ( över en skapligt hårt trafikerad väg också). Hästen klarade sig men grannen fick hjärnskakning.

MVH Eem
 
jag har vält.
Skulle köra in mitt varmblod, används enbart som ridhäst. Han var tömkörd en längre period o med skaklar, inga problem. SPänner fast honom i sulky o han är något spänd men slappnar av efter bara några meter när han hör att jag pratar med honom. Sedan när vi var nästan tillbaka till stallet, skulle bara igenom en liiiiten sväng. Där står två pensionärer o glor o flyttar inte på sig, Mulle tar inte ut kurvan ordentligt och spänner sig lite men hade löst det om inte en morsa med unge i barnvagn kommer gåendes i rask takt och vägrar stanna när vi ber henne. Utan gapar åt oss att flytta oss. Mulle blir stressad o försöker komma undan, skakeln går i sidan o han drar. Tjejen som håller ett grimskaft i tränset har inte en chans o olyckan är ett faktum.
Han går omkull i diket med vagn o allt, jag slungas ur o han sprattlar som en galn för att ta sig upp. När han lyckas med det går vagnen som en pendel över huvudet på honom och han står trots allt stilla. Spänd men stilla.
Otroligt nog blev det bara ett par skrubbsår, inte något mer men innan vi fick loss vagnen, remmarna var ju spända till bristningsgränsen!
Tack gode gud att det inte blev värre!
 
Uj uj flera...
Körde en treåring i tryckvagn, hon blir rädd för en bil som står under en pressenning och hon tar några travsteg åt sidan. Tyvärr var det en slänt där och precis på den mlilla sträckan som ena hjulet gick uppför slänten var en....sten. Vagnen gjorde ett litet fint "tipp" och jag låg på backen, hästen fortsatte i galopp hemåt, fast tog två varv på stubbåkern först (vilket vi alltid gjorde). Jag såg framför mig hur hon kraschat in i det trånga stallet, men när jag kom hem var hon puts väck. Då hade hon fortsatt runt gården och ut på en nyplöjd åker (det hade regnat i tre dagar) hon kom ung. 60 meter innan det tog stopp och då hade vagnens hjul stått stilla pga av leran sista 20 metrarna.

Sen var det mitt kallblod, första gången på Solvalla som tvååring, vi körde två st tvååriga kallblod och den andra hästen blir rädd för något och tar ett hopp åt sidan och landar i mitt knä varpå jag flyger ur vagnen. Krims tar galopp men saktar av till trav, vänder på huvudet och travar in bakom en buske för att vänta på matte.
 
fy fan vilka jävla idioter som inte flytta på sig..!!!! va sa dem när du vält bad de om ursäkt? ja hade blivit galen på dem..!! tur att ni inte skada er..!!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 885
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
39 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp