Nån som kan hårdvara? Datorn vill helst ta livet av sig.

Tigertofflan

Trådstartare
På senare tid har min dator börjat klydda. Jag misstänker att det är hårdvaruproblem, och jag hoppas att vi har några datorbyggare här inne som har koll på komponenter som kanske har några idéer och lust till lite internetdiagnosticering :D Det är en laptop det handlar om.

Så, problemen som finns just nu:
- Datorn har ibland problem med att hitta ljudkortet. Kan tex spela en låt på Spotify, för att sen få meddelande om att Spotify inte hittar ljudkortet.
- Enstaka gånger när jag försökt öppna program har jag fått en popup som säger att det inte fånns något grafikkort att hitta.
- Skärmen flimrar oregelbundet. Ibland inte alls, ibland otroligt påtagligt. Ibland får jag inte full ljusstyrka på displayen. Ibland har halva displayen full ljusstyrka, medan halva är mörkare, tonat ut från kanten. Oftast hjälper det att knacka lite lätt på datorn. Hur skärmen är vinklad verkar inte ha betydelse.
- Firefox tar orimligt lång tid på sig emellanåt. När Firefox hänger sig kan jag inte göra annat än låta datorn jobba. Försöker jag stänga fönster, antingen med krysset eller med högerklick i aktivitetsfältet, hänger windows sig. Om FF hängt sig kan jag få upp startmenyn, men inte klicka på något, inte heller stänga av/starta om datorn.

Så. Vad kan det vara som är galet? Moderkortet har ju hand om både grafik- och ljudkort, och processorn som jag antar överbelastas på nåt sätt i och med datorns tröghet. Kan det vara där? Finns det någon komponent mellan moderkort och grafik-/ljudkort som har hand om dem båda?

Jag vill mest se om det finns något "hyfsat säkert" svar till vilken komponent som felar, så att jag kan kolla upp vad det skulle kosta att köpa en ny. Jag gillar min dator (när den funkar som den ska..), så jag vill ogärna köpa en ny eftersom jag inte kan lägga ut pengar för en fullgod ersättare.
 
Sv: Nån som kan hårdvara? Datorn vill helst ta livet av sig.

Okej, jag kan ju uppdatera om att det VISST hjälper att röra på skärmen när den börjar flimra.. Men det känns inte som att det är ett glapp mellan skärm och dator, av någon anledning. Eller? :crazy:
 
Sv: Nån som kan hårdvara? Datorn vill helst ta livet av sig.

Som van datorbyggare och reparatör (åt släkten alltså) vill jag nog påstå att det är svårt att säga något med säkerhet här. Kan vara en kabel här eller en kall-lödning där. Det finns ingen utbytbar komponent "mellan moderkort och grafik-/ljudkort som har hand om dem båda", så är det moderkortet som knasar så är det bara att försöka köpa ett nytt eller beg.
Men i första hand skulle jag nog rekommendera att städa datorn. Och då menar jag inte att tömma papperskorgen i Windows, utan att öppna burken och blåsa eller dammsuga försiktigt "där inne". Sen lossar och sätter du fast alla sladdar. Finns det PCI-kort kan du lossa och sätta fast de också.
Kolla om du har en annan sladd till monitorn som du kan byta med (skulle eventuellt kunna vara steg 1, men alla datorer behöver städas då och då i alla fall så gör det också).

Lycka till
 
Senast ändrad:
Sv: Nån som kan hårdvara? Datorn vill helst ta livet av sig.

Ja, alltså, en rejäl städning tror jag också den skulle må bra av! Men jag är lite nervös inför att skruva sönder en laptop. Där sitter 17(!) skruvar på undersidan, och jag har aldrig öppnat en laptop förr. Hur ser det ut där inne? Alltså, jag menar, i en stationär dator finns det ju ofta ett "hålrum" i mitten så det blir lätt att komma åt, men en laptop? Ligger prylarna delvis ovanpå eller bara sidan om varandra? Kan jag få till en fullgod städning utan att plocka loss sladdar? Elektronik har jag noll praktisk erfarenhet av, jag litar inte på mig själv här...
 
Sv: Nån som kan hårdvara? Datorn vill helst ta livet av sig.

Oj, jag missade visst att det var en laptop. Jag har bara skruvat upp en eller två laptops, så jag ska nog inte ge fler meckar-råd. Bara att vara försiktig och notera hur saker sitter/ligger. Ta gärna bilder emellanåt, det kan vara bra att titta på när man ska skruva ihop allt igen.
 
Sv: Nån som kan hårdvara? Datorn vill helst ta livet av sig.

Vad har du för operativsystem?
Vad är det för grafik?(ATI, Nvidia eller Intel)
Vad har du för processor? (Amd eller Intel)
Brukar du ha knät eller i sängen, dvs på tyg?
Flyttar du på datorn när den är i gång?

Gå till piriform.com och ladda ned och installera Speccy, det är ett bra gratisprogram som gör att du se vad för hårdvara du har i datorn och temperatur på de olika delarna.

När jag vet det här kan jag ge dig ett bättre svar.

Kram, Maya
 
Sv: Nån som kan hårdvara? Datorn vill helst ta livet av sig.

Operating System
MS Windows Vista Home Premium 64-bit SP1

CPU
Intel Mobile Core 2 Duo P7350 @ 2.00GHz 71 °C :eek:
Penryn 45nm Technology

RAM
4.0GB Dual-Channel DDR2 @ 399MHz (6-6-6-18)

Motherboard
Quanta 3602 (CPU) 58 °C

Graphics
LP154WX4-TLC8 (1280x800@60Hz)
Mobile Intel(R) 4 Series Express Chipset Family
Mobile Intel(R) 4 Series Express Chipset Family


Brukar du ha knät eller i sängen, dvs på tyg?
Ja, ofta i knät. Det heter ju laptop! :angel:

Flyttar du på datorn när den är i gång?
Ja, varje dag.

(...)temperatur på de olika delarna.
Efter att datorn varit i sömnläge cirkus 10 minuter är temperaturen nere på runt 55 för CPUn och 40 för moderkortet... Ska ha programmet igång och se hur temperaturen ändras. Mycket intressant!
 
Sv: Nån som kan hårdvara? Datorn vill helst ta livet av sig.

Förresten. Jag tror att mycket av detta kan hjälpas av en ordentlig städning. Google berättade för mig att jag inte behöver skruva loss hela chassit, så att säga, så jag ska ge det ett försök så fort jag raggat skruvmejslar! Följdfråga blir dock, vad städar man bäst med? Jag vill helst ta ut så lite grejer som möjligt (som sagt, jag har aldrig praktiskt pillat med elektronik förr. Jag har inte ens skarvat en kabel. Eller sladd. Vad nu skillnaden är.), så jag funderar på om typ tryckluft funkar? Finns det nåt sånt speciellt anpassat för datorer?
 
Sv: Nån som kan hårdvara? Datorn vill helst ta livet av sig.

Mjaha, temperaturuppdatering! CPUns temperatur håller sig rätt stabilt på 70 grader, går upp till lite över 80 om jag har den i knät. Moderkortet ligger stabilt runt 50.
 
Sv: Nån som kan hårdvara? Datorn vill helst ta livet av sig.

grattis till att ha råkat ut för en av de vanligaste randombuggarna windows lyckas åstadkomma: att tappa bort ljudkortet!

http://www.google.se/search?q=windows+sound+card+disappears (ca 3.5 miljoner träffar)

iom att det är en bärbar så finns det inte så hemskt mycket man kan göra. sätta dammsugaren mot datorn luftintag kan man göra, men sug inte länge för då kan du övervarva fläktarna (datorn ska alltså vara avstängd när du gör det)

att dammsuga en vanlig stationär dator inuti är det vansinnigt dummaste du kan göra FÖ. statisk elektricitet är ett mycket effektivt sätt att döda sin dator utan synliga skador, blåsa funkar däremot utmärkt om du har en dammsugare som kan göra det.

PS: de där tempraturerna är ingenting att oroa sig för. processorn är specad för att fungera tillförlitligt långt över 100 grader, batteriet mår inte bra i höga tempraturer, men å andra sidan, batteriet mår aldrig "bra"... (http://ohsohightech.se/myter-och-fakta-om-batteriet-i-din-laptop-eller-mobiltelefon/)
 
Senast ändrad:
Sv: Nån som kan hårdvara? Datorn vill helst ta livet av sig.

PS: de där tempraturerna är ingenting att oroa sig för. processorn är specad för att fungera tillförlitligt långt över 100 grader


Fast å andra sidan dör ju datorn direkt om processorn kommer upp i 100 grader ;)
 
Sv: Nån som kan hårdvara? Datorn vill helst ta livet av sig.

Men, om det är windows som orsakar detta, borde det väl fungera att installera om möget?

Och ja, just dammsuga känns väl inte som en strålande idé, men som jag sa, tryckluft borde väl gå bra? Borde väl finnas burkar med tryckluft att köpa kan jag tycka. Eller?
 
Sv: Nån som kan hårdvara? Datorn vill helst ta livet av sig.

Bara en fundering, varför skulle blåsa vara bättre än suga? Dammet borde väl bli lika laddat oavsett?
 
Sv: Nån som kan hårdvara? Datorn vill helst ta livet av sig.

Rhodugunes Pojkvän som kommer med svar:
Hej jag heter kalle och har jobbat med datorer i många år, och har en firma som håller på med datorsupport.
Lite Fakta: Tillverkarna räknar numer på ca: 2 1/2 års livslängd på bärbara datorer. nästan 90% av de bärbara som lägger av täcks inte av garantin eftersom de har gått heta eller hårdisken utsatts för stötar.
Detta märker man av när man som mig jobbar med datorer och stordelen av de bärbara man får in antingen kasseras eller byts hårddisk i.

Anledningen att vi frågade om temperaturer är att det är så man enklast ser om kunden har haft datorn i knät mycket. Luftintagen/utblåsen för kylningen sitter på undersidan av datorn och måste ha fri tillgång till luft.

Man skall heller inte röra en startad dator som har en mekanisk hårddisk, eftersom denna består av glasskivor som roterar mellan 5400-7200 varv i minuten med en läsarm väldigt nära ytan, så ställer man ner datorn minsta lilla för hårt repar man skivorna och förstör hårddisken.

Med tanke på vilka komponenter du har i datorn skall den inte gå över 65-70 grader(i viloläge borde den ligga på 38-45). Enligt Intel så ligger max tempen på 90 grader för din processor och för lång livslängd bör tempen ligga max 15 grader under (75).
Sant, har man en intel processor (och i vissa AMD) fortsätter den att fungera även vid 90 grader (vid 91 går automatskyddet in och stänger av, att den funkar vid 100 är inte korrekt om man inte har gått in i bios och ändra maxtempskyddet) men då tappar man effekt eftersom processorn klockar ner sig för att bli sval samt att övriga komponenter (moderkort, grafikkort ljudkort) tar skada av värmen.

Så: anledningen till att det heter bärbar dator är för att man enkelt kan flytta den. Vid användning skall den ställas på ett plant stabilt underlag och SEDAN startas, när man är färdig skall den stängas av, vänta liten stund så att hårddiskarna stannar helt SEDAN kan man flytta den.

Ta reda på var datorn suger IN luften och dammsug där, detta för att dra ut dammet samma väg det kom in. Lys med en kraftig lampa för att se att allt är borta. Får du inte loss det kan det behövas att du lyfter på locket på baksidan, blås med munnen eller med komprimerad luft på burk, finns att köpa gjort just för el komponenter. Det är ABSOLUT förbjudet att använda "riktig" tryckluft från tex. en kompressor då detta förstör elektroniken.

Mina råd: Städa datorn, gör backup på dina filer, gör en ominstallation (gärna windows 7 då detta är ljusår bättre än Vista). Kvarstår problemen efter detta har du med största sannolikhet hårdvaruskador.

Ang. kommentaren att man inte skall använda dammsugare i stationära datorer: Jag och min kollega har använt dammsugare i 6 års tid utan problem, det man måste tänka på är att få bort statisk elektricitet innan man börjar, tex. med antistatarmband (79:- på netonnet) eller genom att först röra vi ett element eller något som är jordat.
 
Sv: Nån som kan hårdvara? Datorn vill helst ta livet av sig.

Glömde det viktigaste:
LÄS INSTRUKTIONSBOKEN!!!!!!

Ang länken med myter om batterier:
LÄS INSTRUKTIONSBOKEN!!!!!!

Finns fortfarande tillverkare som använder gamla batterityper.

Till er som inte vill/orkar läsa instruktionsboken:
Gnäll inte när grejorna rasar och ni inte får ut på garantin.

Hoppas det löser sig för dig, mvh. Kalle
 
Sv: Nån som kan hårdvara? Datorn vill helst ta livet av sig.

Tack så mycket för ditt långa svar! :bow:

Ja, jag köpte datorn sommarn 2008, så den är snart uppe i tre år.

Och angående det där med mekaniska hårddiskar. Vad är en hårddisk om den inte är mekanisk? Digital? Används sådana i konsumentdatorer än eller är de dyra?

Jag har fortsatt tittat på Speccys temperaturmätare, och gör jag något datorn tycker är jobbigt (tex flashspel) går temperaturen snabbt upp. Högsta jag sett var 93 grader, så jag vet inte om det är programmet som inte mäter så exakt, eller om mitt automatskydd är annorlunda. Det är ingenting jag pillat med i vilket fall.

Tack för dina råd i vilket fall, en rejäl städning ska jag försöka få till, och en ominstallering av windows.
 
Sv: Nån som kan hårdvara? Datorn vill helst ta livet av sig.

Det finns så kallade SSD, som jobbar på samma sätt som USB-minnen med mera, inga delar som snurrar alltså. De är mycket dyrare än mekaniska hårddiskar, räkna med runt 2000 kr om du vill ha en på ungefär 120 GB. Fördelen är ju att de är tåligare för skakningar, samt att de överlag är snabbare än en "vanlig" hårddisk.
 
Sv: Nån som kan hårdvara? Datorn vill helst ta livet av sig.

Ja, jag har tyckt mig höra nåt om det! Ska bli roligt när de kommer ner i pris så man kan ha en eller tre själv. Tack för infon :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp