nån som vart med om nån olycka när ni kört??de har ja

L

lie

är de nån som har det?? skulle gärna vilja veta.. jag har nämligen vart de=( som tur va så skada sig ingen men mitt självförtroende fick sig en törn eftersom jag hemskt gärna vill jobba med travhästar å vill bli kusk/tränare! jag är 16 år,går på kvinnersta inriktning körning och har 2 egna varmblod hemma och 6 stycken hos en tränare! en da när ja skulle ut å köra en av mina hästar(han är stresad av sig och lite rädd) jag hade inte kört honom så mkt själv men den här dan ville ja ut å köra själv! då hade ja kört honom själv ca 2-3 gånger innan! körde på en liten *egen* bana med gräs på och i mitten är det en bassa små björkar å ris å så! så dum som ja va så skritta jag förbi ett hus där han alltid brukar vilja dra iväg! just som jag skrittar förbi så startar gubben som bor i huset en såg! min häst fick panik och kasta sig in bland björkarna å träden,vagnen välte å ja ramla ur! ja låg ner men hållde i tömmarna,min häst börja gå lr små trava o ja hängde efter! släppte taget o min häst sparng iväg! jag tänkte att nu är de kört nu kommer vagen välta lr han kommer trassla in sig i tömmarna å de kommer komma en bil! men som tur va så hände de inget! ja sprang till stallet som ligger typ 20-30 meter bort och där inne stog han! helt oskadd o rockarden hade inte vält lr någe!ja har fått mig en läxa! men nu känner jag mig värdelös å köra!!!nån som vart med om annat??

:eek:
 
Jag råkade köra ner i sumpmark när jag värmde min gamla passhäst innan kvalet.selade av henne och fick upp henne ur sumpen. Ringde stallet och dom gapskrattade. Sen förstod dom inte var jag var så jag fick gå hem...
Hon kvalade inte den dagen och alla hade varit jätteoroliga och jag var bara blöt...Fick höra det länge efteråt!
En annan häst snubbla och gick omkull så jag ramla ur vagnen men hon ställde sig upp igen och gick vidare.
Hade varit hos en granne och kört fort. Ställde ponnyn lös medans jag lämnade tillbaka ett spö, han brukar inte gå nån stans men denna gång gick han hemåt. ju fortare jag sprang ju snabbare sprang han. :)jag var hela tiden en halvmeter bakom. Som tur var blev han stoppad av en bil innan han nådde stora vägen. :rofl:
 
okej hehe!! inte kul när de händer olyckor när de är vagn med..!! :( kör du mkt?=)
 
För ett par år sedan var jag med om en olycka som otroligt nog slutade väl!!! Begriper inte att det kunde hända men det.
OBS det var inte jag som körde!!!

Vi hade varit ute och kört med en ganska stor och tung vagn som drogs av ett remmalag.
Av en klantig orsak så gick bommen av, inte helt. Typ 5 cm som höll ihop träet. Kusken envisades med att jajjemen, vi kör hem ändå!!
Alla som satt i vagen hoppade av och gick hem, vilket jag oxå borde ha gjort, men korkad som jag va satt jag kvar. I början gick det hyfsat bra, men sedan började vagnen att vobbla fram och tillbaka över vägen.
Sedan kom en nedförsbacke.......... ni kan själva gissa vad hästarna tyckte om det. Skentur. Ekipaget lyckades flytta en figgebod 2 meter, som stod ivägen för våran vansinnes färd!!!!
Högt staket närmade sig, utan att vi hade någon kontroll på det hela. Jag trodde min stund var kommen, men på något sätt lyckades kusken styra in under att lågt tak där marken var djup sand. Då ÄNTLIGEN fick vi stopp på det hela. Hade vi inte fått det, vete 17 om jag levt idag!!!!!! :bow:

Det är min historia.

Så idag är jag mer än försiktik när jag håller på med mina hästar. Pedantisk när det gäller utrustningen.
Denna kusk som körde........ mja vi lämnar det ämnet tills....hmmm aldrig!!!!!!!!!!!!!!
 
Har väl inte vart med om så mycket själv, jo det var en gång när vagnen välte och min kompis ramlade av vagnen och jag ramlade ner mellan skaklarna och hästen började galoppera... det gick bra, min kompis hann ifatt och kunde stanna hästen. Jag klarade mej helskinnad men inte så lite skakis! Annars var det en av våra shettisar som var ute och körde och ett hjul ramlade av i en backe. Tjejen som körde trillade av och sen stack hästen, med vagn och allt. Alla i stallet och polisen letade, i åtta timmar! Sen hittades hon av ett vaktbolag, hon hade fastnat i en port till en fabriksbyggnad nån kilometer utanför bostadsområdet... Helt otroligt var hon oskadd men rätt så rädd och stressad!
 
oj jäklar vad länge hon var borta..tur att hon inte skada sig..!!
 
Gör inte som jag...
Jag stod ensam och selade på min shetlandsopnny. (idiotiskt att inte vara två). Jag hade inte hunnit sela på halvvägs när en bil oväntat dök upp bredvid oss på stallplanen. Shettisen blev rädd och skyggade åt sidan, då gled bogstycket och skackelremmar och hon fick panik av att selet höll på att glida av. Tömmarna slant ur handen på mig och hon skenade frammåt. :eek: Som tur var gled hela selet av och hon stannade längre fram på vägen.

Nu har jag alltid hjälp när jag selar av och på av en som håller i bettringarna.
 
En kompis & jag var ute och körde en travhäst en vinter. Kompisen höll i tömmarna och jag satt brevid.
Hästen i fråga var ganska het och lite svår att hålla. Så på hemvägen fick han lite väl bråttom och började skena.
I en högerkurva genade han ganska mycket och vagnen kom upp i snödrivan och välte.
Kompisen tumlade lite lätt ner på marken, men jag fick en väldans skjuts som satt på högra sidan! Först fastnade foten i något på vagnen, så jag ryckte knäet ur led. Sedan flög jag i en vid båge och landade såklart med huvudet/ansiktet i backen! Tur att man använder hjälm! :crazy:
Hästen klarade sig bra. Han sprang bara hem till stallet.
Därefter kom några en bil och plockade upp oss.
Sedan vart det kryckor i nå'n månad efteråt för mig... :(

Två klasskompisar var ute och körde varsin häst.
Plötsligt hoppar den bakomvarande hästen upp i rockarden till den framför! Tjejen ramlar såklart ur, men fastnar med ena foten i tömmen och blir släpad efter på rygg. Hennes häst får panik och skenar.
Fy fan vad hon såg ut efteråt! :crazy: Uppskrapad på baken och hela ryggen. Kläderna var bara trasor.
Kan ju säga att hon hade väldigt svårt för att både sitta och ligga under lååång tid efteråt, stackarn... :(
 
Jag körde ena shettisen på en grusväg hon travade på så fint och jag satt väldigt avslappnande och på inte så korta tömmar, och när jag började närma mig skogen så pang. Hon tvärstannade och jag föll fram, rakt ner till hennes bakben.. Ooops. Det enda jag tänkte va att jag inte skulle släppa tömmarna.. Och det gjorde jag inte heller. :D Så då lärde jag mig en läxa.. Hihi
 
Jag har skenat med rockard 2 ggr efter min nordsvenska travare Målle som jag hade tidigare. Det var inte kul!
Som tur var satt jag kvar både gångerna, fick stopp på hästen och mötte inga bilar eller annat. Båda gångerna riktigt sken i flera kilometer. Ju mer han skenade, ju mer slog han i vagnen, ju räddare blev han.

Sedan en gång när jag var liten brukade jag och en kompis köra hennes fjording rätt ofta.
En dag skulle vi köra över ett lerigt stort dike, men eftersom vi inte vågade sitta kvar, klev vi ur (ja du läste rätt).
Kompisen sa "han får väl hoppa över själv", det gjorde han INTE. Han vände och sprang hem genom skogen med rockard och allt.
Sedan hörde grannen hur det skrammlade och lät i skogen och fångade hästen när han kom hem.
Lyckligt slut, men ungdomligt oförstånd och ja, jag skäms!
 
Ja, men som tur var hände inget allvarligt med varesig mig eller hästen.
Travade lugnt på en skogsväg, då pållen snubblar rejält, går ned på framknäna och kör huvudet i marken.
Jag flyger fram,över kanten och ned mellan skaklarna, och hamnar mellan bakbenen på hästen.
Som himla tur var stod hästen kvar helt stilla tills jag hunnit undan.
Vi klarade oss undan med några skrapsår.
 
Ingen direkt men det kunde blivit!
Jag körde några handikappade med häst och vagn. Jag nyttjade våra nya tärnsjölokselar och medföljande seltungar. I en ganska lång nedförsbacke så börjar hästen gå helt snett i skacklarna och selen siter ännu konstigare!
Ena seltungan har pajjat(niten), vagnen var obromsad och den underbara hästen går och bromsar så got han kan, håller nästan på att sätta sig ner i skacklarna. Dom som kunde fick kliva av men eftersom det var några handikappade så kunde alla inte det.
Den underbara hästen bromsar backen ut och när vi kommer ner så hade vi en läderrem som vi använde som skackelrem tils vi kom hem.

Jag vågar inte tänka på vad som hänt om hästen inte orkat bromsa utan dragit ner för backen eller vurpat. :crazy:
 
jo jag var med om en olycka här i höstas.
var ute å körde backe med en häst när jag känner att vagnen håller på att åka ur remarna...ja å vagnen lossade ju å det gick ju inte sakta så jag flög över vagnen å som vanligt släppte jag inte tömmarna så jag åkte med en bit men till slut så tapade jag luften å så så taget om tömmarna lossade.
det gick bra med hästen men jag tror jag slog sönder höger "skink" muskel har fortfarande ont efter ca fem månader och kan inte springa för då gör det ont...
men men det e sånt man får ta när man håller på med trav.
huvudsaken e att det gick bra för hästen.
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 412
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Under första halvåret 2018 hade jag ingen närmare kontakt med någon häst en enda gång. Inte heller längtade jag efter det. Jag...
Svar
1
· Visningar
1 169
Senast: kolblakkur
·
Träning Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid...
2
Svar
31
· Visningar
6 808
Senast: Vitsippan
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 012
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp