Nån som vet något om denna sadel?

_L_

Trådstartare
Svårt att tyda märkningen, men nån kanske känner igen det?
101 står det längst upp, otydligt i mitten och Berlin längst ner inuti märkningen.
Äldre hoppsadel, troligen normal mot vid bom och 18 tum.
21640098.jpg


http://www.pixbox.se/alb_show_id841616_page0.html

Köpt från Skåne för några år sen och lagad hos sadelmakare där samt omstoppad en gång.

Någon som kan uppskatta ett värde på denna?
Ska se om det går att ta bättre bilder och försöka tyda märkningen igen.
 
Sv: Nån som vet något om denna sadel?

Så gamla sadlar brukar man inte få många kronor för. Många är för smala i kanalen (2 fingrar), obekväma osv. Din såg också ut att vara snedsydd undertill, eller är det bara vinkeln?
http://www.pixbox.se/pic_show_id21640092.html

Om den inte är sned kanske du kan få 500-800 för den. Är den sned kanske du kan få någon hundring för den och sälja den som dekoration eller nåt.
 
Sv: Nån som vet något om denna sadel?

Sned är den undertill, men jag tycker det ser ut som omdet är så att hela stoppningen på undersidan som har gett sej, eller blivit tryckt, åt vänster.
Är det så så kan en duktig sadelmakare åtgärda det, men är den sydd så redan från början går det nog inte att åtgärda.

Synd för annars är det en typ av sadel jag gillar, men att den måste undersökas först av en duktig sadelmakare gör att det kan kosta pengar utan att du ens kan använda den.... :(
 
Sv: Nån som vet något om denna sadel?

Ja precis. Även om det skulle gå att åtgärda är det inte lönt på en så gammal sadel, det skulle kosta mer än vad man ev skulle få vid en försäljning...
 
Sv: Nån som vet något om denna sadel?

Ja den är omstoppad och sen lagd på hyllan (tortyr för ändan att rida i!!) känns som man sitter på en träbit...
Nej hon var inte duktig, kom jag på sen, trots hennes utbildning på Tärnsjö:crazy:
För jag måste nämt, förutom att den var helt platt under - att den var hård att sitta på, och så gör hon bara saken värre, den var någolunda att uthärda innan iaf...
Mittsömmen e original, men det ser knöligt ut det hon sydde, brevid, spec till höger om man tittar på bilden.
Men jag står nog inte 100% framför sadeln heller.
21640092.jpg

Stenhård stoppning, men originalet va så oxå, ajaj :confused:
Kanalen längst bak tror jag är 4-5 cm bred men vad är lämpligt egentligen?
Och visst är det en hoppsadel?

Dekoration, den e ju stor och... Ful? :angel::D
(Har en bomlös numer:D:cool: )
 
Sv: Nån som vet något om denna sadel?

4 cm är för litet (dock vanligt på 20-30 år gamla sadlar), numera brukar man ha ca 6 cm eller mer (3 fingrars bredd är minimum för att lämna tornutskotten fria på de flesta hästar, ibland behövs dock mer)

Ja det är en hoppsadel.
Även om dne är ful finns det en del t.ex. ridsportsbutiker som har gamla sadlar hängandes som dekoration ;)

Som sagt, sälj som dekoration eller kanske till någon som vill använda lädret till något. Men använd den för guds skull inte på en häst....
 

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Förlåt mig om detta hamnar fel. Det är så att jag beställde en sadel i februari i våras. I april kom den, jag red 2 månader i den sedan...
Svar
12
· Visningar
1 674
Senast: Fakal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp