Nån som vet nåt om Ekstern ox? eller har en avkomma...

K

KESO

Jag letar information om Arabhingsten Ekstern, någon som vet nåt eller kanske har en avkomma??
 
Kan ju säga att han är en av mina favorithingstar
yum.png
love.png


Du kan läsa mer om honom här:
http://home2.pi.be/gjamar/ekstern4.htm
Där kan du även hitta avkommor.
smile.gif


Finns hur mycket som helst om du söker på google.com
smile.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Oj oj en av mina klara favoriter också!
love.png
love.png
love.png


Synd att han är så attans dyr att betäcka med
mad.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Ekstern har aldrig stått i Sverige. De få avkommor han har i Sverige blev till i Polen. Tror inte heller han är på gång att stå i Sverige. Enklast är om Du kontaktar de som har honom nu och hör om han står på semin. Det lär nog gå loss på minst 10 000:- - 15 000:- i bara språngavgift. Sedan tillkommer seminavgift och reg. som blir dyrare då man använder seminhingst från utlandet. D.v.s. OM hannu står på semin.
 
Ahaaa jag hittade en sida med dom som har honom nu, det skulle kosta 3.000 euro att betäcka med han
eek.png

Han är så fiiiiiiiiiin.
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
30 000:- sveksa kronor då med andra ord....cirka.......att betäcka med honom.....ja, ja.....
 
Ja, det är en vacker utställningshäst...Otroligt typad i huvudet, lite för lång rygg, något grund, fronten är svår att se i denna vinkel.....
Skulle vara interssant att veta hur hans avkommor kommer att utmärka sig inom avel, ridning och show....
Skulle även vara intressant att se honom själv riden......
 
*nyfiken* vad menar du med grund
crazy.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Grund = otillräckligt djup i bröstkorgen.
En grund häst har oftast för lång rygg och är alltså mera långlinjerad än en häst med bra djup, som då oftast har kort rygg.
Enligt rasstandarden skall arabhästen ha/vara: bra djup, kort rygg, långt kors, bred i fronten.....t.ex.
 
Tack, nu förstog jag lite bättre
smile.png



Jag hittade en sida där det stog att han hade vunnit en väldans massa Shower.
Har även hittat info om hans avkommor från 2000-2002 och dom flesta av dom hade vunnit sina shower. Verkar som att han nedärver rätt mkt till sina föl.
 
Senast ändrad av en moderator:
Då kommer vi till the crunch:

1) Vad ska fölet användas till? Jag skulle inte direkt spotta efter hans avkomma om jag var intresserad av utställning, men skulle annars vilja se någon form av prestationsmerit hos honom eller hans avkomma

2) Vad har man för sto som det är motiverat att lägga 30 000 kr plus på? Med registrering, veterinär etc kommer fölet att ha en ren tillverkningskostnad på 40-50 000. De som är intresserade av araber i den prisklass man hamnar i, vill enligt min begränsade erfarenhet se ett intressant möderne
 
Jag har endast sett honom på videofilm och han är bara för mycket!
bounce.gif

När han kommer in ringen så tar han för sig rejält, han intar varenda millimeter av showringen! Vilken utstrålning!
Må vara att korset är lite kort men so what! Han har så mycket annat och han behöver väl för tusan inte vara sämre att rida än andra araber för att han visas mest i showringen. Ädel och vacker är han och med enorm karisma.
Tror inte att det är alltför svårt att få en svensk avkomma efter honom såld till rätt pris även om man har ett medelgott sto.
 
Senast ändrad av en moderator:
Han är så vacker
love.png

Finns väl inte så många avkommor från honom i Sverige, tror jag iaf
unsure.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag kollade upp hur många avkommor han har i Sverige, de finns 3 registrerade varav en finns i Belgien.
Så det finns 2 i Sverige varav 1 är min :D
Kunde inte ha hittat en trevligare häst och han är väldigt korekt i sin kropp oxå *mums*
 
Hej du :)
Han är 3 nu, ska ut på utställningar i sommar.
Vi får se hur det blir med Avelsvärderingarna som dom ska prata om på årsmötet, om det ska vara som förut så ska han Avelsvärderas nästa år :)
Är du en blivande kund hihi ;)
Jag ska till Kumla och RIKS med honom i sommar om du vill titta på honom :)
Annars kommer vi nog ses på banorna om nåt år :D ska bli super kul :)
 
Har du inget foto på din pålle som du kan visa oss?! ;)
Vill inte vänta till riksen... :p

// Anna
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 065
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 659
Senast: Dentaku
·
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
11
· Visningar
544
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Hej. Jag letar efter en gammal reklam, antingen från Always eller Libresse. I reklamen så hängde kvinnor med mens upp och ner i...
Svar
0
· Visningar
317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp