Bukefalos 28 år!

nån som vet..

jos

Trådstartare
vad som hände på åby förut?

de ropade LÖS HÄST! och sen låg nån under en filt och väntade på ambulans. nån som vet?
 
Sv: nån som vet..

Jag såg det inte men fick berättat för mig att det var en hästskötare som skulle ta hästen efter värmningen och var vid hästens huvud, kanske för att ta av checken? Då reser sig hästen och hon får den över sig. Vet inte hur det var med henne men det kändes som lång tid innan ambulansen kom. :crazy: Hoppas verkligen att hon är okej.
 
Sv: nån som vet..

ungefär så mycket har jag fått höra också. otäckt. man borde inte få lämna över hästar sådär.
 
Sv: nån som vet..

Hur menar du? :confused:

Ska man inte få befinna sig vid hästen huvud? Det var ju där hon var.

Varför ska man inte få lämna över hästar? Det var inte själva överlämnadet som gick fel här. Det tycker inte jag är något problem med flertalet hästar. De olyckor som händer där är att man tappar hästarna. Vet man att man har en häst som har lite brottom får kusken helt enkelt åka med in, eller att man alltid är två, en vid huvudet. Att hästen hanteras på ett säkert sätt är tränarens ansvar.

I detta fallet var hästen ny hos den tränaren, kanske hade den ett annat huvudlag än den var van vid. Den kanske blev rädd...

Jag tycker det borde vara förbjudet att tappa hästar... och att bli trampad. :(
 
Sv: nån som vet..

menar bara att jag tycker det verkar otroligt riskabelt att lämna över hästar utanför stallet, jag skulle aldrig våga göra det, alla jag har pratat med tänker likadant. men det är klart, kuskarna hinner inte alltid tillbaka till stallet, ibland måste man väl lämna över så.
 
Sv: nån som vet..

Är du medveten om att en sådan här överlämning sker ett par gånger per starthäst i princip? Och räknat på antalet starthästar per år, så är det en väldigt icke-riskabel syssla, särskilt med tanke på att det är en hästinblandad syssla. Väldigt få olycksfall per överlämning.
Jag kan alltså inte hålla med dig om att just den här sysslan är "otroligt riskabel" som du uttrycker det. De flesta och kuskar hästskötare har ju gjort det ett antal gånger innan sas, så de är ju vana vid situationen också.
 
Sv: nån som vet..

Nej, jag tycker inte det är riskabelt alls. Skulle jag ha en häst som jag tyckte det kändes riskabelt med hade den aldrig lämnats över ute, i alla fall inte utan medhjälpare.

Som Zenith säger, detta är något som görs hela tiden och olycksfrekvensen är väldigt låg. Men om du tycker det känns osäkert ska du absolut inte göra det. Det finns ju ingen anledning att utsätta sig för situationer man inte tycker känns bra om det går att undvika.
 
Sv: nån som vet..

Olyckor med häst kan hända precis vart som helst när oturen är framme! Finns aldrig några garantier när man håller på med häst. Däremot är skadefrekvensen på svenska stallbackar inom travet förhållandevis låg jämfört med ridhästar.
 
Sv: nån som vet..

Enligt fredagens GT var det ingen större fara med henne och hon fick lämna sjukhuset på kvällen. Skönt att höra!
 
Sv: nån som vet..

solros skrev:
Enligt fredagens GT var det ingen större fara med henne och hon fick lämna sjukhuset på kvällen. Skönt att höra!
skönt att höra. trodde det var mycket värre..

Alla: jag ger mig! ni kan säkerligen mer än mig om det här... :p
 

Liknande trådar

L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 288
Senast: gulakatten
·
Hundträning Var på en träningstävling igår (brukslydnad) och enligt tävlingsledaren och en annan deltagare (båda erfarna) får man inte ha kedja...
Svar
4
· Visningar
980
Senast: attheedge
·
Kläder & Bli fin Jag köpte för ett tag sen skor. Sketchers. Otroligt sköna, men undantag av att de är lite låga för mina höga stortår. Mina stortår...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Märkte nu på eftermiddagen att Doris har nån typ av flytningar, eller om det är att hon läcker kiss? Blev en liten fläck på lakanet hon...
Svar
2
· Visningar
701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp