Nån som vill leka doktor?

aida

Trådstartare
Till att börja med, tid är bokad på vårdcentralen. Sålänge måste jag fördriva tiden...

Smygande ilande smärta i foten. Började i onsdagskväll i slutet av ett jobbpass, tänkte inte så mycket mer på det då, men masserade och stretchade foten lite när jag kom hem. I går morse var det värre när jag vaknade, men blev lite bättre under dagen. Jag kunde gå på foten men det gjorde ont att belasta utsidan vid tårna/tramdynorna.

I natt vaknade jag ett par gånger av att det molvärkte och strålade bak mot hälen och lite upp mot vaden. När jag skulle ta mig ur sängen för att gå till jobbet skrek jag nästan rakt ut! Det gjort så sinnesjukt ont! Tänkte att det blir bättre om jag bara kommer igång, men blir stående mitt på golvet och vill inte alls lyfta foten mer! Det är när jag lyfter foten det gör som ondast, med en ilande smärta.

Blev tvungen att sjukskriva mig från jobbet, då jag inte kan gå utan att vilja gråta. Nu gör det även ont när jag är stilla, värker helatiden. Känns lite bättre med foten i högläge, men blir tusen gånger värre vid lägesförändring.

Det känns som om smärtan utgår från leden till 4e tån (brevid lilltån) vid tramdynan. I början var det bara en punkt där som gjorde ont, nu har det spridit sig och lilltån värker rätt så bra den med och även bakåt mot hålfotens utsida.

Idéer?
Ber om ursäkt om det blev virrigt... hjärnan fungerar nog inte riktigt som den ska just nu.
 
Sv: Nån som vill leka doktor?

Det kan nog vara gikt, men min erfarenhet säger mig att gikt är väldigt smärtsamt. Man tror liksom att tån ska explodera eftersom trycket på något vis känns så högt i tån.

Har man fått gikt och det satt sig ordentligt i leden går man inte omkring helt obehindrat och mår någorlunda bra. Det gör jätteont. Hellre gallsten som kommer ut än gikt säger jag som har båda.
 
Sv: Nån som vill leka doktor?

Men TS verkar ju knappast gå runt obehindrat? Det låter ju som att det gör rätt ont i tån?
 
Sv: Nån som vill leka doktor?

Min gikt är inte ilande och gör mindre ont för att jag inte stödjer på foten. Får jag "ett anfall" så tror jag att hela foten ska ramla av oavsett vilket läge foten befinner sig i.

Men alla är vi ju olika och har olika smärttrösklar och känslor kring smärta. Vad en tycker är molande tycker en annan är ilande osv. Jag hade på TS beskrivning nästan trott att hon brutit tån eller ett ben inne i foten.
 
Sv: Nån som vill leka doktor?

Jag passar inte riktigt in på beskrivningen av vem som drabbas av gikt. Men det kan ju förståss vara olika. Men jag svarar väldigt bra på ibumetin, vilket jag läste mig till att gikt brukar göra. Det gör mycket mindre ont nu, när tabletten började värka. Och då kan jag säga att jag försökte in i det längsta att låta bli att ta någon tablett då jag ville ha så ont som jag har, när jag ska till läkaren. Men det gick inte, jag låg och grät och vred mig i soffan när jag försökte få upp foten i högläge.

Nu med tablett i kroppen kan jag hasa mig fram i lägenheten igen.
Men om det som Ramona säger stämmer på all gikt, att det gör lika ont helatiden, så stämmer det inte in på mig. Nästan inte ont alls nu när jag sitter upp med fötterna på golvet. Men när jag lyfter den onda så ser jag nästan stjärnor.

Är det något brutet som måste jag har slagit mig i sömnen, för jag kan inte komma på något alls som jag har gjort som kan ha orsakat detta.

Med skor på känns det också mycket bättre, barfota är snudd på omöjligt
 
Sv: Nån som vill leka doktor?

Jag har haft precis samma symptom och jag hade en stressfraktur i foten. Läkaren gissade innan på gikt eller stressfraktur. Så dom har liknande symptom.

Dock finns ingenting att göra tyvärr mot det, värktabletter och vänta ut det och ta det relativt lugnt under tiden. Jag höll på att få panik av smärtan ett tag och gick på kryckor ett par dagar, köra bil var också oändligt smärtsamt dock så var det som tur var uthärdigt fram och tillbaka till stallet.
 
Senast ändrad:
Sv: Nån som vill leka doktor?

Diskbråck? Ett av mina gav mig i stort sett samma smärta förutom att min smärta i början var längre upp i benet och utgick från rumpan och neråt, sen när det gått några veckor gick smärtan över i foten ungefär så som du beskriver..
 
Sv: Nån som vill leka doktor?

Ingen stressfraktur var det, men fick åka in på röntgen och kolla i alla fall. Mest troligt en kraftigt inflammerad sena (senor), gjorde fruktansvärt ont när läkaren höll emot och jag skulle trycka foten nedåt. Uppåt var inga problem alls. För att inte tala om när hon tryckte på de onda punkterna, fy satan!
Prover tagna för att utesluta gikt med, men hon trodde inte att det var det. Svar till veckan.

Så nu blir det vila och antiinflammatoriskt i 10 dagar och återbesök till veckan. Känns bra att jag kollade upp det, det hinner ju snurra en hel del tankar om vad det kan vara för fel när det dyker upp så plötsligt utan att nått speciellt har hänt.

Tack alla för spånandet! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 784
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Jag har länge haft problem med "ringtån", dvs tån bredvid lilltån. Tidigare var det värst på morgonen, direkt när jag klivit upp ur...
Svar
3
· Visningar
758
Senast: karamba
·
Kropp & Själ Jag känner mig desperat efter tips, råd eller erfarenheter. Jag har så ont i min fot att jag inte kan gå :( Bakgrund; Blev sjuk väldigt...
2
Svar
21
· Visningar
3 675
Senast: kompis87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp