Nån som vill leka kattpsykolog?

annan1

Trådstartare
Nån som har lust att hjälpa till att förklara min katts beteende? Jag förstår mig verkligen inte på honom - och även om jag är jätteglad att han mår bra nu, skulle jag gärna vilja förstå hur han funkar. Så här:

Jag har en snart fyraårig kastrerad hankatt som får vara både ute och inne. Han har alltid varit lite blyg, inte skygg, men inte jätteförtjust i främlingar och helst skulle han nog vara bara med mig (jag har man och två barn som katten tolererar). I juni förra året skaffade vi en hundvalp. Jag var orolig för hur det skulle funka med katten och han var självklart inte jättenöjd i början, men efter någon månad verkade han ha vant sig och dessutom upptäckte han att han kunde bossa runt hunden (hunden viker sig för katten och går undan när katten höjer tassen, även om han är väldigt intresserad av att leka med honom).

I oktober eller november började katten kissa inomhus, efter att ha varit rumsren i flera år. Särskilt kissade han i en soffa som hela familjen använder dagligen. Det var förstås jobbigt, jag köpte en Feliway på veterinärens inrådan och speciella rengöringsmedel som skulle "äta" kisslukt. Men han slutade inte.

Under julhelgen försvann katten. Vi var bortresta och hade kattvakt. Han var borta i två månader, och jag trodde att han var död. Plötsligt ringer en kvinna som bor 500 meter upp på samma gata, och säger att hon tror att hon har min katt hemma hos sig. Han hade bott hos dem sedan julhelgen, men han hade varit för skygg för att de skulle få titta på hans örontatuering.

Jag gick dit, och visst var det min katt! Rundare och finare än han varit innan, men rädd för fötter och för män (det var han inte innan). Jag tog hem honom med viss bävan. Skulle han börja kissa i soffan igen?

Nä. Inte en kissdroppe. Sedan hemkomsten har katten varit som förbytt. Superharmonisk! Gosar med hunden och säger till på skarpen när han tycker att det blir för mycket bus. Spinner nästan oavbrutet. Och har börjat gå på lådan igen, vilket han typ aldrig har gjort (han har gjort sina behov ute)!

Jag trodde ju att han skulle gå tillbaka till familjen som tagit hand om honom, men det har han inte gjort. Det är som att han faktiskt inte hittade hem de där två månaderna, trots att han bara var 500 meter härifrån.

HUR kan det här komma sig? Min egen amatörteori är att han blev förvirrad av att vi inte var hemma och försökte ta sig in hos olika grannar, varpå någon jagade iväg honom bryskt, kanske genom att sparka mot honom. Sedan har han letat sig fram till familjen som tog hand om honom och helt enkelt stannat där. Men varför gick han inte hem? Och varför är han så nöjd och harmonisk nu när han är tillbaka?

Jag fattar ingenting.
 
Sv: Nån som vill leka kattpsykolog?

Det är ju svårt att sia om varför katten försvann. Han kan ha blivit skrämd av någonting/någon, han kan ha blivit instängd någonstans, han kan ha sökt sig bort pga. vantrivsel (tänker då på att kissandet i soffan tyder på otrygghet i hemmet) osv.

Sedan har ju uppenbarligen någonting otäckt hänt. Antagligen har katten blivit illa behandlad av en människa. Har "bortavarandet" inneburit ett trauma är det inte särskilt konstigt att det som är bekant ger honom trygghet.
 
Sv: Nån som vill leka kattpsykolog?

Har "bortavarandet" inneburit ett trauma är det inte särskilt konstigt att det som är bekant ger honom trygghet.

Fast hos den här familjen där han varit i två månader, trivdes han synbarligen finfint. Han kissade inte inne hos dem och han gick upp i vikt under tiden han var där.

Det är främst det jag tycker är märkligt. Han vantrivs hemma (troligen - kissar i soffan), försvinner i två månader och trivs hos familjen han bor hos då, hämtas sen hem och trivs hemma igen. Så konstigt.
 
Sv: Nån som vill leka kattpsykolog?

Kan det inte vara så att han är allergisk mot maten ni serverat, vilket gjort att han inte mår bra - och kissar i soffan. Ni åker iväg, han "byter familj" som serverar en annan mat som han tycker om och tål bättre, han går upp i vikt och han slutar att "klaga". Han kommer hem och är frisk = ingen anledning att protestera.

Bara en fundering :)
 
Sv: Nån som vill leka kattpsykolog?

Varför är det konstigt att han trivs på flera ställen? Någonstans på vägen har ju någonting hänt eftersom han är rädd för män och fötter. Gissningsvis har någon varit elak. Att han då trivs hos människor som tar väl hand om honom är inte särskilt konstigt alls.

Han har skapat nya associationer. Istället för att associera sitt hem till otrygghet har det blivit en trygghet, detta pga. nya livserfarenheter.
 
Sv: Nån som vill leka kattpsykolog?

Kan det inte vara så att han är allergisk mot maten ni serverat, vilket gjort att han inte mår bra - och kissar i soffan. Ni åker iväg, han "byter familj" som serverar en annan mat som han tycker om och tål bättre, han går upp i vikt och han slutar att "klaga". Han kommer hem och är frisk = ingen anledning att protestera.

Bara en fundering :)

Så kan det ju vara, men han får samma mat nu som innan han försvann.
 
Sv: Nån som vill leka kattpsykolog?

Han har skapat nya associationer. Istället för att associera sitt hem till otrygghet har det blivit en trygghet, detta pga. nya livserfarenheter.

Det är en jättebra förklaring! Jag har dock aldrig tänkt på att katter kan fungera så - dvs. att han var med om något riktigt jobbigt och sedan blev hemmalivet en relativ trygghet, både hos dem som tog hand om honom och hos oss.
 
Sv: Nån som vill leka kattpsykolog?

Kan det inte vara så att han är allergisk mot maten ni serverat, vilket gjort att han inte mår bra - och kissar i soffan. Ni åker iväg, han "byter familj" som serverar en annan mat som han tycker om och tål bättre, han går upp i vikt och han slutar att "klaga". Han kommer hem och är frisk = ingen anledning att protestera.

Bara en fundering :)

Vid allergi borde han ha uppvisat flera andra symptom tex. klåda eller mag/tarmbesvär.
 
Sv: Nån som vill leka kattpsykolog?

Jag tog med min lillkatt hem till pojkvännen en helg = nytt okänt ställe. När vi kom hem efter helgen blev hon mycket mer uppmärksam mot mig än vad hon brukade vara innan. Spann och kom och ville bli klappad och verkade väldigt nöjd med att vara hemma igen.

Så jag kan nog hålla med om att när katten kommer hem till sitt vana/trygga hem efter att ha varit på äventyr så blir de mer "sociala" än tidigare.
 
Sv: Nån som vill leka kattpsykolog?

En kollegas katt tålde inte sin "rumskompis" och man övertalade en annan kollega att ta över katten så den skulle få vara ensamkatt.
Han hade katten 1 (en!) natt och skickade sedan ett SMS att detta gick inte, den skrek och han kunde inte sova.......
Kattan flyttade hem igen till sin "fiende" och har sedan dess varit som en liten ängel :)
Hon fick väl en aning om hur det kan gå när man inte sköter sig ;)
 
Sv: Nån som vill leka kattpsykolog?

Våran var bara borta 4 dagar, men ungefär som med din så flyttade han in i ett annat hem mindre än 200 meter bort.
Det råkade vara ett bullerplank i vägen och vi tror han inte fattade hur han skulle ta sig förbi åt andra hållet (näpp inte speciellt smart kisse det där)

Bara det att han slogs med deras två honkatter så de kastade ut honom hela tiden. Tack vare facebook fick vi kontakt med familjen i fråga och kunde hämta hem honom.

Han har också ändrat beteende, inte lika mycket som din, men han är grymt mycket mer social än innan han försvann, borta bra men hemma bäst :D.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 690
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 389
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 297
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 043
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp